ישראל וגרמניה חתמו על עסקת הצוללות בהיקף של שלושה מיליארד אירו. כמו כן, ממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד. הפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם, הביא את כל הפרטים על ההסכם. בשיחה עם ליאת רון ואריה מליניאק היום (חמישי) בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM, אמר: "זה הסבב השלישי שעושים עם הגרמנים, והצוללת הראשונה שישראל תקבל תגיע רק עוד תשע שנים. לפני ארבע שנים חתמו על הסכם כוונות והמטרה של ההסכם לא היה לקבוע כמה עולה הצוללת, אלא כמה הגרמנים יתנו לנו".

לב רם הסביר את דבריו בהרחבה: "אני די מופתע מזה שמופתעים שהמחיר יותר גבוה. צוללת זה באמת כלי מלחמה הכי יקר שיש בעולם, כמעט מיליארד אירו, איפשהו בין 900 מיליון ל-950. זה לא מדויק להגיד רק מחיר הצוללת כי אתה גם משלם על הייצור, על הפיתוח. באמת הצוללת הראשונה הייתה בסבסוד מלא אחד, ואחרי זה היה 50%. אז גם פה, הגרמנים מסייעים לנו, הם היטו סדר גודל של 540 מיליון אירו, וזה כאילו יוצא 20% ולא 33%".

על הטענה כי ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, התחייב בפני הגרמנים לקנות שלוש צוללות, בעת שלא ידע מה יהיה המחיר שלהן בסוף הפיתוח, אמר לב רם: "יש כמה דברים שמתערבבים יחד. יש את פרשת הצוללות ואת החשד לשחיתות, ולצד זאת, יש תהליך אחר לגמרי שהוא מקצועי שאין עליו ויכוח, שבין חמש לשש צוללות זה הצורך המקצועי שמציבה מערכת הביטחון". 

עוד אמר כי בשנת 2017 חתמו ישראל וגרמניה על הסכם כוונות: "המטרה של ההסכם לא הייתה לקבוע כמה עולה הצוללת, כי את זה אי אפשר היה לקבוע, אלא לקבוע כמה הגרמנים ייתנו לנו. למעשה, הקנצלר החדש עמד אחד לאחד בהבטחות של מרקל. הוא אמר ככה: או 33% סבסוד גרמני או עד 540 מיליון אירו, הנמוך שבהן. זו הסיבה שלמעשה אז עשו הצהרת כוונות, שהיא החתימה הראשונה".

כשנשאל, כיצד ניתן היה לבקש מימון של שליש, כשלא היה יודע מה יהיה מספרו בסוף התהליך, השיב לב רם: "הגרמנים הם אלה שנותנים לנו. הם לא חייבים לעשות את זה, אבל בהתאם למה שאת אומרת, הם אמרו 'או שניתן שליש כמו שנתנו באחרונות בעסקה השנייה, או עד 540 מיליון אירו'. המל"ל, דרך אגב, נתן הערכת מחיר שהיא בהתאם לצוללות הקודמות. אבל מה לעשות שהחוזה הקודם נחתם לפני 15 שנה".

על 850 מיליון אירו שעתידים לשמש לרכש גומלין בישראל, אמר לב רם: "בדרך כלל זה קשור גם לתעשיות ביטחוניות. להגיד שהמחיר כפול ממה שהוסכם עם הגרמנים, זה פשוט שקר ודבר לא נכון. דרך אגב האירו באמת השתנה. לפני 15 שנה כשצוללת עלתה 450 מיליון אירו, זה היה 5.6, מה לעשות שהיום זה 3.5".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103