חלפו 20 שנה מאז יצא לפועל מבצע "תיבת נוח", ללכידת אוניית המחבלים קארין A, שניסתה להבריח אמל"ח משמעותי לרשות הפלסטינית במהלך האינתיפאדה השנייה. המבצע שנעשה הרבה מעבר למגבלות המעטפת המבצעית, מעלה לא מעט תובנות גם בחלוף כל כך הרבה שנים.

המודיעין, שנאסף פירור אחר פירור, העלה בפני חלק מחוקרי המודיעין חשד שהלך והתבסס ככל שחלף הזמן. נדרשה עבודה סיזיפית ונחושה ונתגלעו לא מעט מחלוקות עם גורמי מחקר נוספים עד שלבסוף הגיעו לתוצאה המתבקשת - תיק מודיעין שאיתו ניתן לצאת למבצע. אנשי המודיעין של חיל הים עמדו במשימה זו בכבוד.

המבצע בוצע בהתראה קצרה, ולכן תוך כדי נוהל הקרב התעוררו לא מעט דילמות וסוגיות מבצעיות, שדרשו קבלת החלטות מהירה. חלק מהחלטות אלה היו כבדות משקל והשפיעו באופן ישיר על ביצוע המשימה. מעורבותם הישירה של המפקדים הבכירים ביותר, הרמטכ"ל רא"ל שאול מופז ומפקדי חיל הים וחיל האוויר, אפשרה את העלאת הדילמות למפקדים ישירות ואת קבלת ההחלטות במעגל קצר כדי להמשיך את נוהל הקרב והוצאת המבצע לפועל במועד הנדרש.

זה היה נוהל הקרב שבו השעון מתקתק בקצב גבוה. אוניית ההברחה מפליגה ליעדה, וחלון הזמן להשתלטות עליה במיקום הנבחר הולך ונסגר. ההחלטה של הרמטכ"ל לאשר הפעלת גלישה ממסוקים אחרי שצפה אישית בביצוע הייתה חשובה מאוד. קבלת ההחלטות המיידית אפשרה את הוצאת המבצע לפועל.

לאחר שהובהרה חשיבות המבצע, היחידות המבצעיות מחיל הים, חיל האוויר ומיחידות נוספות בצבא פעלו בשיתוף פעולה מלא והכינו בנחישות רבה ובמקצועיות מרשימה, למרות הזמן הקצר, תוכנית מבצעית שניתן היה להציגה למקבלי ההחלטות ולקבל עליה אישור. היה ברור שזו תוכנית שמותחת את מעטפת הפעולה עד לקצה גבול היכולת, אך בהמשך התברר שיש עוד יכולת אף מעבר לקצה הזה.

הודעת החזאי 24 שעות לפני הביצוע כי צפויה סערה משמעותית באזור שנבחר להשתלטות, עצרה לזמן מה את ההכנות. ואז, בהכרה של חשיבות המבצע, גיבשתי תוכנית חדשה, נועזת יותר, כשהרעיון היה להפליג אל עבר המטרה ולהאריך את טווח המבצע מ־220 קילומטר ל־500 קילומטר, כדי להקדים את הסערה ולהשתלט על האונייה בעומק הים האדום. עם כלי שיט קטנים ומעט דלק יצטרך הכוח לעשות את כל המרחק הזה עצמאית.

התוכנית החדשה הוצגה למפקד חיל הים האלוף יערי ולרמטכ"ל מופז, ובסופו של דבר, אחרי לא מעט לבטים, אושרה לביצוע. במהלך המבצע, בהפלגה לעבר המטרה, לאחר שחצינו את מצרי טיראן, שוחחתי עם הרמטכ"ל מופז בטלפון לווייני, ובשיחה זו סיכמנו את שעת השין של המבצע: 03:45.

הרמטכ"ל הבהיר שלמסוקים שמהם יגלשו הלוחמים לעבר קארין A יש מעט מאוד דלק, ויש להם 15־20 דקות זמן שהייה לפני שייאלצו לשוב הביתה. היה צריך להגיע עם כל הכוח מתואם לשעה זו כדי לטפס ולגלוש סימולטנית על האונייה ובכך לממש את גורם ההפתעה. למרות ההפלגה הארוכה והקושי בתמרון הכוח סמוך לאונייה, הצליח הכוח להגיע מתואם ובזמן לביצוע שהיה מושלם.

לא ניתן לבצע מבצעים כאלה מבלי שצדקת הדרך והאמונה בה עומדים לצדנו. כל אחד מהלוחמים והמפקדים שפעלו בנחישות ובאומץ לב, עשו זאת מתוך אמונה בצדקת הדרך וראו לנגד עיניהם את אזרחי מדינת ישראל, שעליהם הם מגינים. ממש לפני שהגענו לנמל אילת, פנה אליי אחד הלוחמים ושאל אם יוכל להניף דגל. שאלתי אותו: "יש לך דגל?", והוא הוציא אותו מהאפוד וכך נכנסה האונייה לנמל אילת כשדגל ישראל מונף על ראש התורן.