המבצע לאיתור מידע על רון ארד: על פי דיווח בעיתון "ראי אל יום", היוצא לאור בלונדון, ראש הממשלה נפתלי בנט, שהודיע אתמול בכנסת על התפתחות הקשורה לנווט הנעדר רון ארד, התכוון בדבריו למבצע שביצע המוסד בתוך שטח סוריה, שבמהלכו חטפה יחידה המזוהה איתו גנרל איראני ולקחה אותו למדינה אפריקאית, חקרה אותו ושחררה אותו.

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע על מבצע לאיתור מידע על רון ארד (צילום: דוברות הכנסת)

בנוסף, ברשת "אל-ערביה" דווח על שתי פעולות ביטחוניות, האחת בלבנו והשנייה בסוריה, שבוצעו במהלך החודש הקודם למען איתור פרטים נוספים על ארד. על פי הדיווח, במהלכן נלקח דנ"א מגופה שנקברה בכפר לבנוני, על מנת לבחון את האפשרות לפיה מדובר בשרידי גופתו של הנעדר.

כאמור, אתמול בזמן נאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת בנט התייחס למבצע בטחוני, שמטרתו הייתה למצוא מידע על רון ארד, שנפל בשבי בלבנון לפני כ-35 שנים: "בחודש שעבר יצאו נשות ואנשי המוסד במבמצע שתחליטו לאתר מידע על רון ארד, זה היה מבצע מורכב רחב מימדים ונועז".

"עשינו עוד צעד להבין מה עלה בגורלו של רון. פידיון שבויים הוא ערך יהודי אשר הפך לאחד מהערכים המקודשים ביותר במדינת ישראל. אנחנו נמשיך לפעול להשבת כל בנינו הביתה, מכל מקום בהם הם נמצאים", הבהיר ראש הממשלה.

כזכור, ארד נפל בשבי ארגון "אמל" בלבנון ב-16 באוקטובר 1986. כבר בשנת 2005 הגיש אמ"ן דוח סודי לפיו ארד נפטר, כנראה ממחלת עור קשה, בין 1995 ל-1997 בלבנון. ארד שירת בטייסת 69 ("טייסת הפטישים"), ביום נפילתו הוא טס כנווט מטוס פנטום במסגרת מבצע "בית אבא 12", לגיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבלבנון. תמרון השלכת חימוש שגוי גרם לפיצוץ תחמושת בקרבת המטוס ושני אנשי הצוות נטשו את המטוס, ביוזמת ארד. הטייס ישי אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה, והנווט ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי.

עם השנים, נעשו מאמצים רבים לאסוף מידע על גורלו של ארד. שוביו העבירו שלושה מכתבים שכתב ותמונה אחת, אך הצלב האדום הבינלאומי לא הורשה לבקרו, ובשנת 1988 הקשר עמו ניתק. 

לפני כחמש שנים פורסמו שני דוחות המאגדים ממצאים ממידע חדש שהגיע לגורמי המודיעין, ולפיו הנווט השבוי מת בשבי בשנים הראשונות שלו. זאת בניגוד להערכות שונות שהועלו עד אז לפיהם ארד היה בין החיים שנים רבות לאחר נפל בשבי. עוד עלה מהדוחות כי הקשר המודיעיני בנושא גורלו אבד שנתיים לאחר שנפל בשבי, כלומר בשנת 1988. בעבר סברו גורמי מודיעין בישראל כי ארד הועבר לידיים איראניות אולם על פי הדוח החדש יתכן כי הדבר אינו נכון וארד מת בשנים אלו.