יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM והתייחס לדברים שאמר ראש הממשלה נפתלי בנט בפתיחת מושב החורף בכנסת, שם התייחס לפעילות המוסד להשגת מידע חדש על הנווט רון ארד. "אני לא יודע למה הוא התכוון, אני כן יודע שמערכת הביטחון לא הפסיקה להתאמץ ולנסות להביא פרטים על שבויים ונעדרים".

"אני מניח וזו הנחה פראית שהתשתית המבצעית שהמוסד הצליח לפרוס באיראן היא אולי הבסיס לנסות לדלות פרטים על הנווט השבוי. במשך שנים דובר שמוסטפא דיראני הנווט הועבר בעודו בחיים כנראה לאיראנים והרבה שנים היה חשד וידיעות שרון ארד נמצא בכלא או בשבי האיראני. אפשר לעשות השלכה", הוסיף. 

לטענתו, השאלה כאן היא למה התכוון ראש הממשלה, "אני חושב שהוא רוצה להודיע למשפחות ולעם ישראל שנושא השבויים והנעדרים הוא אחד מהנושאים העיקריים שהוא מתעסק בו והגופים שהוא מפקד עליהם עסוקים בו".

"יש כל הזמן ביקורת לכך שאנחנו לא מצליחים להביא גופות ויש לנו גם שבויים חיים, ואני חושב שהכוונה הייתה לומר אנחנו עוסקים בנושא הזה ללא הרף", המשיך. 

על הנעדרים שנמצאים בידי חמאס בעזהאמר פרי כי "אני מכיר אישית את המתאם הנוכחי ואני יודע שעושים עבודה וניסיונות ומאמצים גם בנושא של רצועת עזה ועדיין בנושאים של רון ארד". אמנם לדבריו, במבחן התוצאה אפשר לומר שנכשלנו: "קח את הדוגמה של גלעד שליט שלשמחתנו איתנו בחיים ובריא, מערכת המודיען לא הצליחה במשך שנים להגיע למקום הימצאו, למרות שהמודיעין באמת איכותי".

כשנשאל האם חשיפתו של בנט עשתה נזק למאמץ איתור השבויים, השיב: "אני לא בטוח מאלה שמבקרים את ראש הממשלה, אני גם לא אוהב את ההתבטאות, מה שבתחום החשאי צריך להישאר בתחום בחשאי ורק כאשר ישנה תוצאה כדאי אולי לחשוף אותה אבל זה כאיש ביטחון. אני לא בטוח שנגרם נזק לאנשי ביטחון או לביטחון ישראל בעצם אזכור העניין".

"מבחינה פוליטית יכול להיות שרה"מ חשב שצריך להביא לידיעת עם ישראל והעולם שישראל לא מרפה ממאמציה. ויכולה להיות פה השלכה שאנחנו לא יודעים אותה והיא שהמבצע קידם את המידע על רון ארד ואולי בעתיד אולי בעוד מספר שבועות נשמע משהו חדש", אמר. 

בסיום דבריו התייחס פרי להחלטה לערב את השב"כ במיגור הפשיעה בחברה הערבית: "אני חושב שצריך לסייע למשטרת ישראל, השב"כ ניכון ביכולות מודיעיניות מאוד מרשימות ושילוב של שירות הביטחון בנושא האלימות במגזר הערבי יכול להועיל".

"צריך לציין רק שעל פי חוק השב"כ, לשב"כ אסור להתעסק בפעילות פלילית, כלומר על ממשלת ישראל קודם כל לשנות חקיקה או להגדיר את האלימות במגזר הערבי כסכנה לביטחון המדינה ואז שירות הביטחון יכול להתעסק עם זה", המשיך. 

לדבריו, בעת אכיפת הקורונה היה ניצול של כלי שהשב"כ מתעסק בו לצרכים לאומיים ובהחלט הקורונה זה סכנה לבריאות הציבור, "אז אפשר היה להחליק את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm