בדיונים שנערכו בצמרת צה"ל גובשה ההמלצה שעל כל ירי רקטה תהיה תגובה חריפה, שונה באופן מהותי מהתגובות של צה"ל לירי הרקטות בשנים האחרונות. בצה"ל מזהים שאנשי חמאס כבר נפרסו בשטח על מנת למנוע התקרבויות לגדר וירי רקטות לעבר ישראל. ההמלצה התגבשה בימים האחרונים לאחר סדרת דיונים שהתקיימו בצה"ל.

בצה"ל סבורים כי לאחר הפגיעה במערך ההגנה של חמאס (מנהרות המטרו) במקרה הצורך יהיה גם ניתן להוציא לפועל שיטות נקודתיות לפגיעה בתשתיות טרור, כפי שצה"ל נהג לעשות בעיקר בין השנים 2008-2006.

ההערכה בצה"ל היא כי יחיא סינוואר הוא הגורם שהביא את חמאס להסלמה יותר מאשר מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף. מעבר להסלמה בירושלים, משייח ג'ראח לשער שכם והר הבית וביטול הבחירות לרשות הפלסטינית, בצה"ל סבורים כי השינוי בקו של סינוואר שהוביל להסלמה נבע בין השאר מהבחירות האחרונות שנערכו בעזה להנהגת חמאס, שכמעט הסתיימו בהפסד שלו.

בצה"ל מסמנים בנקודה הזו שינוי, שהוביל גם לשינויים בשטח, והגדירו את הקו שנקט בו בתקופה האחרונה כ"משיחי ודתי". הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר באחת מהערכות המצב בפיקוד הדרום במהלך המבצע כי "בא יחיא סינוואר להיות מגן ירושלים ויצא מחריב עזה".

בדיונים המסכמים שמתבצעים בצה"ל מציינים גורמי המודיעין כי בזרוע הצבאית של חמאס מתוסכלים מכך שלא הגיעו להישגים מעבר לירי הרקטות לעבר ישראל. לעומת זאת, בצה"ל טוענים כי בתנועת חמאס שואלים שאלות מה יצא להם מהמבצע הנוכחי.

בכל הקשור לסינוואר, במערכת הביטחון לא מזהים חרטה בהכרה שהמדיניות שלו הייתה טעות. כך או כך, בצה"ל סבורים כי ישנה חשיבות כי לאחר המבצע תהיה הגדרה של המשך תכלית מדינית, בין השאר שקשורה להפעלת הכוח הצבאי, אך גם לשאלות הנוגעות להסדרה, הרש"פ, קידום נושא השבויים והנעדרים ונושאים רבים נוספים.