למרות שיגור שתי הרקטות אמש לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה, ירי פצצות המרגמה שלשום בלילה, טרור השריפות והפרות הסדר האלימות על הגדר, במערכת הביטחון לא מזהים בשלב זה מגמה של חמאס להסלים את המצב בשטח. עם זאת, בימים הקרובים תימשך בדרום כוננות גבוהה, לאחר שבימים האחרונים נוספו באזור עוד סוללות כיפת ברזל.

העמדה המובילה במערכת הביטחון גורסת כי חמאס מעוניין בהמשך ההסלמה בירושלים וביהודה ושומרון, אך לא בעימות עם ישראל ברצועת עזה - לפחות לא בשלב הזה.

לאחר האירועים החמורים בהר הבית, בצה"ל העריכו כי גם ברצועה ההסלמה תהיה משמעותית יותר. בפיקוד הדרום ציפו כי בהפרות הסדר הליליות לאורך הגדר ייקחו חלק אלפי פלסטינים, אך בפועל, בלילות האחרונים הגיעו כ־600־800 פלסטינים לגדר להתעמת עם כוחות צה"ל, הבעירו צמיגי תבערה והשליכו לעבר הגדר מטענים, שברובם התפוצצו בשטח הפלסטיני.

בצה"ל מזהים כי מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מנהל את האירועים מקרוב, כשהוא נתן אור ירוק לחידוש טרור הבלונים והפרות סדר על הגדר, אך בשלב זה ההנחיה של חמאס ברורה גם כלפי הארגונים האחרים - לא לבצע ירי רקטות לעבר ישראל.

למרות זאת, שלשום בלילה נורתה פצצת מרגמה לעבר כיסופים, שהתפוצצה בשטח פתוח מבלי שגרמה לנזק או לנפגעים. מכיוון שבצה"ל זיהו כי הרקטה עומדת לנחות בשטח פתוח, לא הופעלה אזעקת צבע אדום. גם התגובה לירי הייתה מאופקת במיוחד וחיל האוויר הסתפק בתקיפה של עמדה לא מאוישת של חמאס לאורך הגבול, תקיפה שיש בה כדי לסמן כי גם ישראל לא מעוניינת בעימות ברצועה.

בהתאם לקו הזה, על אף שגם אתמול המשיך טרור האש וגרם לכ־40 שריפות ברחבי עוטף עזה, בישראל שומרים על קו מאופק מאוד ולא מגיבים בתקיפות אל מול המשך שיגור בלוני הנפץ. עם זאת, אתמול הודיע מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן על סגירת מרחב הדיג ברצועה.

בעקבות השריפות הרבות, בצהריים הוחלט להפסיק לכמה שעות את תנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות ולסגור את תחנת שדרות. זאת לאחר שבלון תבערה נחת על פסי הרכבת סמוך לתחנה.

תושבים המתגוררים באזור זועמים על המצב. קובי אמזלג, תושב שדרות, אמר אתמול: "כל עוטף עזה בוער וישראל לא מגיבה. זה מצב בלתי נסבל. אבל זאת לצערי המציאות שלנו, כשחמאס מנהל פה את העניינים בשנים האחרונות. לפני שבועיים ירו עלינו מעזה עשרות רקטות וצה"ל בתגובה בקושי הפגיז דיונות של חול בעזה. ביבי וגנץ איימו שהתגובה תהיה קשה, אבל הכל דיבורים. החמאס יורה עלינו וממשלת ישראל מתחננת להפסקת אש דרך המצרים".

אילנית ביטון, אף היא תושבת שדרות, הוסיפה: "בלוני התבערה האלה ששורפים בכל האזור הדרום שטחים חקלאיים, יכולים לנחות גם על בתים ואז אנחנו עלולים למצוא את עצמנו חלילה עם אנשים שייפגעו. אסור להישאר אדישים. אני מצפה מהממשלה תשים סוף לטרור הבלונים, לפני שיהיו פגיעות בנפש".