ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי קיים היום (ראשון) הערכת מצב מבצעית במוצב ׳סאלם׳ שבחטיבה המרחבית ׳מנשה׳, ברקע האירועים האחרונים. הלוחמים סקרו בפני הרמטכ״ל על ניסיון פיגוע הירי שסוכל במוצב והוא מצידו הנחה על תגבור גזרת איו״ש בשלושה גדודים נוספים, במטרה להעצים את המוכנות בתקופה הקרובה, בדגש על חיזוק ההגנה במרחב התפר.

בהערכת המצב השתתפו מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיד ידעי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף יניב אלאלוף וראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה.

״בזכות הלוחמים שכאן ובייחוד לוחמי משמר הגבול, מנענו פיגוע - אצבע הלוחמים שלחצה על ההדק סיכלה פיגוע שהיה יכול להשפיע על המצב במדינה כולה. אני רוצה להביע את הערכתי ללוחמים, ולמפקדים שהכינו אותם למצבים מהסוג הזה. הכל מתחיל בגישה מבצעית ובהערכות נכונה. אוגדת איו״ש ופיקוד מרכז ערוכים היטב, ומבצעים מגוון רב של פעולות שבזכותן אנחנו מצליחים למנוע פיגועים ולשמור על ביטחונה של מדינת ישראל״, אמר הרמטכ"ל.

הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הרמטכ''ל אביב כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במערכת הביטחון מסכמים את 48 השעות האחרונות אחרי האירועים בהר הבית ביום שישי, ככאלה שעברו בעוצמה פחותה מהפוטנציאל שהיה בעקבות האירועים בהר הבית, ופחות מההערכות והתרחישים שנתנו אופתציות חמורות יותר. יחד עם זאת, במערכת הביטחון סבורים כי פעמים רבות לוקח זמן עד שאירועים בירושלים משפיעים על השטח ביהודה ושומרון ולכן הוחלט על תגבור נוסף בשלושה גדודים, בדגש על ההגנה במרחב התפר שבין שטחי יו"ש וישראל - אזורים שלא מנוצלים ע"י פלסטינים כדי להיכנס לשטחי ישראל למטרות עבודה ושהייה בלתי חוקית.

החשש הוא שגורמים עוינים ינסו לנצל את קו התפר, על מנת לבצע פיגועים בשטח ישראל ולכן הוחלט על התגבור הזה. שלושת הגדודים הללו מצטרפים לארבעה גדודים שכבר נמצאים בשטח, שיתגברו בצירי התנועה המרכזיים ובנקודות החיכוך ויבצעו פעילות מבצעית נוספת.

לקראת השבוע המתוח הצפוי בירושלים, במערכת הביטחון ממליצים שצעדת הדגלים, המתוכננת למחר, תתבצע כך שיימנע חיכוך בין יהודים לפלסטינים. ביממה הקרובה צפויים דיונים משותפים לכלל גופי הביטחון מול הדרג הפוליטי על מנת לקבל החלטה כיצד לקיים את הצעדה, באיזה מסלול היא תעבור והאם יש לצמצם את מספר המשתתפים בה, על מנת למנוע חיכוך בין יהודים לערבים. 

ההערכה בצה"ל היא שבמידה וביום שלישי בבוקר, לאחר יום שני הטעון, לא תהיה הסלמה ולא יהיו אירועים קיצוניים קיים פוטנציאל להתחיל להרגיע את השטח, מה שיקרין גם על גזרות נוספות.

כזכור, ביום שישי האחרון שלושה מחבלים פתחו בירי לעבר מוצב סאלם בשומרון הסמוך לג'נין. שני מחבלים נורו ונהרגו לאחר שחיילי צה"ל ושוטרי מג"ב ששהו במקום הגיבו באש לעברם, והשלישי נפצע אנוש ופונה לבית חולים העמק שבעפולה. שלושת המחבלים הגיעו למחסום כשהם חמשים בנשק מסוג קרלו, ירדו מרכבם וירו לעבר החיילים והשוטרים.