אחרי דיונים ממושכים: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (חמישי) כי הושגו הסכמות בעניין הרפורמה באגף השיקום, בשיתוף שר האוצר, שר הביטחון וארגון נכי צה''ל.

"לאחר מאמצים רבים הגענו לסיכום בין משרדי רה"מ, הביטחון והאוצר, יחד עם ארגון נכי צה"ל על תקצוב רפורמת אגף השיקום. נכי צה"ל חשובים ויקרים לנו ונדרשת רפורמה מיידית ויסודית כדי להבטיח את הסיוע המגיע להם", אמר נתניהו, "אנו מחויבים לחיילינו ולוחמינו הגיבורים ונמשיך לפעול למענם, לסייע וללוות בכל דרך אפשרית. אכנס את הממשלה בהקדם האפשרי כדי לאשר את הרפורמה ולהוציאה לפועל כפי שהובטח".

שר הביטחון גנץ אמר: "אני חש היום גאווה ואחריות גדולה- לאחר שסיכמנו להביא לממשלה את רפורמת נפש אחת. אישרתי בחיי אלפי מבצעים, תוכניות תקיפה, ורפורמות בצה"ל ובמערכת הביטחון, ועדיין- זהו אחד המהלכים החשובים והערכיים ביותר שהובלתי, ואמשיך להוביל עד ליישום הרפורמה ומתן המענה הנדרש לנכי צה"ל. אני רואה ברפורמה ובהסכמות שאליהן הגענו עם ארגון נכי צה"ל צו מוסרי, ופצע פתוח שאנו מחויבים לסגור ולרפא אחרי שנים רבות של דיונים וקשיים".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר: "זו זכות גדולה עבורי להוביל את הפתרון שניתן למאבקם המוצדק ביותר של נכי צה"ל, להם מדינת ישראל חייבת חוב שאין לו שיעור ואומדן בעבור תרומתם לביטחון המדינה לאורך כל שנות קיומה. אני רוצה להודות לרה״מ בנימין נתניהו על התמיכה והגיבוי, לשר הביטחון בני גנץ על הרתמותו לנושא, לעידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל על המאבק ותרומתו לגיבוש ההסכם, ולזיו שילון על תרומתו לקידום ההצעה. קיימת חשיבות עליונה לכך שאנו נספק לציבור זה סיוע נגיש, מהיר ותומך, אשר יביע את הוקרתנו להקרבתם, ויתן להם מענה ראוי, וזאת גם למען ידעו הדורות הבאים של חיילי וחיילות צבא ההגנה לישראל שיצאו להגן על המדינה, שבעת הצורך מדינת ישראל תעמוד לצדם, תגן עליהם ותתמוך בהם. אני מתפלל לרפואתו השלמה של איציק סעידיאן, ומקווה שהוא יזכה לראות את הרפורמה שיוצאת לדרך בזכותו, ולכבודם של כל נכי צה"ל ומערכת הביטחון".

כזכור, הרפורמה הוצגה לפני כשבועיים במסיבת עיתונאים שקיים השר גנץ, יחד עם השר מיכאל ביטון, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידו קלימן וזיו שילון. מוקדם יותר השבוע פרסמה לשכת גנץ כי רה"מ ושר האוצר מסרבים לעלות לדיון בממשלה את הצעת ההחלטה לאישור רפורמת "נפש אחת", שמטרתה שיפור הטיפול בנכי צה"ל ובהלומי הקרב.

מנכ"ל משרד הביטחון: "יש פה מהלך מתקן עם משמעות לחברה כולה"

בתוך כך, מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל אמר כי אנחנו בתהליך של תיקון ועשיית החובה המוסרית של מדינת ישראל אל מול נכי צה"ל. ליבנו ותפילותינו ותקוותנו עם איציק סעידיאן, שנלחם על חייו. כולנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו. שיתוף הפעולה בין משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל היה הדוק ואפילו היסטורי . פעלנו יחד, באופן אינטימי, באופן שקוף ופתוח ואני יכול לצטט את יו"ר ארגון נכי צהל, שנבנה פה אמון שלא זוכרים כדוגמתו שנים רבות".

אשל המשיך ופירט כי "התכנית שגיבשנו מגדירה מהלכים מיידים ואת מהלכי ההמשך, שימלאו בתוכן וביכולת מימוש את הרפורמה כולה ובחלקם יובאו לחקיקה בכנסת. במקביל לכל העשייה הזאת, צוות הפעולה 'נפש אחת' שהוקם כאן במשרד הביטחון, עובד על תחומים נוספים, שהבנו בשלב מאוד מוקדם שאנחנו חייבים להעמיק בהם, כדי להביא אותם לבשלות החלטות ומימוש. דוגמא אחת היא שיפור משמעותי בטיפול בנפגעי פוסט טראומה. ההצעה שגובשה אמורה לעלות לאישור הממשלה מחר או לכל המאוחר ביום ראשון. מבחינתנו מדובר בבשורה גדולה לנכי צה"ל ולנפגעי פוסט טראומה בפרט, אבל זה הרבה מעבר. יש פה בשורה לחברה בישראל בכלל. יש פה מהלך מתקן עם משמעות לחברה כולה".

מנכ''ל משרד הביטחון אמיר אשל (צילום: אריק חרמוני, משרד הביטחון)
מנכ''ל משרד הביטחון אמיר אשל (צילום: אריק חרמוני, משרד הביטחון)

המנכ''ל הסביר כי שנת 2021 תוקדש קודם כל לטיפול בפוסט טראומתיים: "יש בתכנית מגוון פעילויות שכבר תתחלנה להיות מיושמות השנה, גם לנכים וגם למשפחות, בנות זוג וילדים. תגבור של כוח אדם לאגף השיקום. מנה ראשונה שהיא הכרחית בעיני לרמת דחיפות בהולה מאוד, אמורה לתגבר את מי שהיום נמצא במחוזות ואתם מכירים את המספרים".

בשלב זה התייחס האלוף במיל' לעובדי אגף השיקום אשר "מטפלים באוכלוסיית הנכים עם כל הלב והנשמה וקשה להביא את הנשמה היתרה, כשאתה מטפל ב1600 נכים וזה לא רק בין תשע לחמש, זה בלילה, זה בסופי שבוע ובטלפונים ישירים. אני חורש את כל המחוזות שלנו ואני רואה את העובדים הנפלאים האלו, זה פשוט לא יאומן. אנחנו לאורך שנים לא נתנו להם את הכלים הנדרשים, בהיקף הנדרש, למילוי המשימה".

"לסיכום, החלטת הממשלה מעידה על קונצנזוס של החברה הישראלית באשר לטיפול ושיקום נכי צה"ל. אני רוצה לציין את ההירתמות של כולם והתוצאות הראשוניות לפניכם. שיתוף הפעולה עם שר האוצר שנרתם לעניין הזה ראוי לציון, ראש הממשלה שהביע את המחויבות שלו, משרד המשפטים שאמון על המהלכים העדינים של איך פורטים את הרעיונות לעשיה, כל אלה הביאו לעשייה שאנחנו מביאים היום. מבחן ההוכחה הוא עלינו ולפנינו. נעשה את כל מה שנדרש כדי לא להחמיץ את ההזדמנות הזאת. זאת החובה המוסרית שלנו", סיכם אשל.