"המכה מלבנון השנייה עוד מהדהדת": בצל אירוע התקיפה השבוע, במהלכו נהרגו מספר בכירים בחיזבאללה בסוריה, בתקיפה המיוחסת לישראל, האיומים לגבי מתקפת נגד מצידו של נסראללה עלולים להתממש. על כך, ועל הסיכוי לתגובה של חיזבאללה לאירוע, הגיע הבוקר (שישי) הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צביקה יחזקאלי, לדבר בתוכניתו של נסים משעל ב-103FM, ואמר: "נסראללה יגיב באופן מינורי, משטח לבנון לא משטח סוריה".

בוא נדבר על המתיחות בצפון, נסראללה מאיים כי יגיב על התקיפה המיוחסת בדמשק המיוחסת לישראל, מה יקרה?
"תראה, נסראללה אכן איים ואני מעריך שהוא גם יקיים. זו לא הפעם הראשונה שאנשיו של נסראללה נהרגים בתקיפות ישראליות השכם והערב בסוריה, מה התחדש? למה עכשיו? למה הפעיל הזה שהוא לא פעיל בכיר יחסית, הוא זוטר. מה קרה לנסראללה? יש את הנקודה שנסראללה אומר 'עד כאן, לא אוכל להמשיך לספוג כאלה השפלות'. הוא אומר 'עד כאן, אני חייב. ישראל כפתה עליי נוסחה של לחטוף בסוריה ולשתוק בלבנון, אני חייב לשבור את הנוסחה', אבל הוא יעשה את זה באירוע מינורי, זה מזכיר לי את השנה שעברה, ישראל ציפתה לתגובה בסוף ירו שני טילים טועים לעבר האמבולנס הצבאי ובזה נגמר העניין".

אזור התקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
אזור התקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

בוא תנסח לדעתך את התגובה שלו.
"נסראללה יגיב באופן מינורי, משטח לבנון לא משטח סוריה, וינסה שהאירוע, הפיגוע או התגובה שלו, לא יגרור עימות עם ישראל. זאת אומרת בזה שישראל תכיל את זה, תקבל את זה, תבין את זה, ובזה זה ייגמר. אני לא יודע איך זה יקרה בפועל אבל זה בטח יהיה משהו על הגדר, משהו מצומצם שיחזיר לו מעט כבוד, והוא יסמן ביומן שלו 'תקפתי נגד ישראל ושברת יאת הנוסחה שאני לא שותק ב-100%'. חיזבאללה חוטף בשנים האחרונות על ימין ועל שמאל ושותק ב-95% מהמקרים לכן יגיב הפעם כדי להציל מעט מהכבוד שלו. יש לו גם בעיה ללכת לתגובה יותר רצינית, הוא היה רוצה לצאת ליותר רצינית כדי לצאת אחד שנתן לישראל מכה, אבל הוא יודע".

הוא פוחד מאיתנו, המכה בלבנון השנייה עדיין מהדהדת?
"נכון מאוד, מלחמת לבנון הייתה קשה לנו ולא הייתה בתוצאות הרצויות והיו שם הרבה בעיות של ניהול, אבל בסופו של דבר נסראללה, בראיון בסוף המלחמה שאלה אותו כתבת 'אם היית חוזר 40 יום אחורה והיית רואה את התוצאות, האם היית יוצא למלחמה'? הוא אמר 'לא הייתי יוצא למלחמה'. לזה תוסיף שאתה מזהה נכון את המצב שיש בלבנון, המצב שנסראללה לא מנותק ממה שקורה בלבנון. יש שם קריסה כלכלית, ממש ככה, זו לא הגזמה. יש בעיה באספקה, יש בעיית רעב, הפגנות חוזרות ונשנות, קורונה, חוסר תפקוד, והרי לך נסראללה שרוצה רק להציל את כבודו במעט".

תקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

בוא נעבור לאיראן, ראיתי הבוקר דיווחים על כך שהם תפסו חשוד ומאשימים אותו שביצע את הפיצוץ בנתנז, מה זה מלמד?
"זה מלמד אותי שהאירנים עדיין במבוכה ועדיין לא מפנים אצבע מאשימה כלפי מי שהם חושבים ברגש שלהם שעומד מאחורי הפיצוצים, כי גם הם לא יכולים. זה מהומה גדולה מה שקורה בתוך איראן, מבחינת הפיצוצים שהראו הם לא יודעים, לפי הניו יורק טיימס פיצוץ אחד משמעותי מישראל והם יודעים שאם הם ישייכו את זה לישראל הם יחויבו לתגובה. הם לא רוצים, ולכן הם מוציאים איזה שהוא סיפור שזה משת"פ, נגד השלטון, אופוזיציה איראנית, כי הם יודעים שברגע שהם יאשימו את ישראל תהיה להם בעיה".

חברת התעופה האיראנית (צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)
חברת התעופה האיראנית (צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins)

מטוס נוסעים איראני עושה דרכו אתמול, ממריא מטהרן ואמור לנחות בביירות, הוא עובר בתחום האווירי של עיראק, עובר לסוריה, בסוריה מטוסי קרב אמריקני מזהים שהוא נכנס לאזור האסור בטיסה כפי שהגדירו האיראנים, 2 מטוסים מוזעקים אליו ומכריחים אותו להוריד את הגובה. הורדת הגובה גרמה לפציעה של כמה מהנוסעים, האירנים הוציאו מיד הודעה שישראל ניסתה להפיל מטוס. אחרי כמה דקות הם שינו את הגרסה לארה"ב, איראן יודעת שברגע שהיא מאשימה את ישראל היא מחויבת לתגובה, ולכן השתיקה האיראנית והשתיקה היא חלק מההרתעה שיש לישראל כלפי איראן וגם כלפי חיזבאללה הרי לך מצב חדש במזרח התיכון, ושוב צריך לנהוג בו בחוכמה".