הכתב הצבאי של מעריב, טל לב רם, התייחס הבוקר (רביעי) בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM לירי הרקטה מרצועת עזה הלילה, ולתגובת צה"ל שתקף עמדות של חמאס. בהתייחס למתיחות בצפון אמר: "בואו לא נמהר לשמוח, הרוסים עדיין צריכים את האיראנים בסוריה".

"אחרי 40 יום, רקטה ראשונה נורתה מרצועת עזה לאזור אשכול", הסביר לב רם בפתח דבריו. "האזעקה לא הופעלה בגלל שהנפילה הייתה בשטח פתוח, ובמקרה כזה הנוהל הוא למעשה שהאפליקציות הן אלה שעובדות כדי לא להפר את השלווה של מי שלא צריך להיות, לצורך העניין. לאחר מכן בסביבות השעה 1 וחצי, אולי קצת מוקדם יותר, צה"ל תוקף. גם זה כמובן בהתאם להתפתחויות בעזה. אירוע יחסית חריג. תקיפה באמצעות טנקים של שלוש עמדות באזור ג'באליה ובית חאנון. זו תקיפה שמטרתה בעיקר לאותת לעבר עמדות חמאס שאינן מאוישות, ולא במקרה צה"ל בוחר לתקוף את העמדות הללו. כלומר סימון ואיתות לחמאס – 'אתם האחראים', דברים מוכרים ורגילים ברצועת עזה. כאמור, אחרי 40 יום זו רקטה ראשונה, אנחנו עוד לא יודעים אם זה סימן אבל ככל שהזמן יעבור אני יותר סקפטי שרצועת עזה תישאר באופן שקט לחלוטין".

זה קשור לעסקת השבויים?
"אני לא יודע לחבר כרגע רקטה אחת לתוך משהו שלם וגדול יותר, אבל אני אגיד כמה דברים בנושא. צריך לשים את הדברים במידה הנכונה ולהיזהר מכותרת הענק. יש תזוזות, יש התקדמויות בחודשים האחרונים, דיווחנו עליהם לא מעט בצל הקורונה, דברים שקורים במוכנות והנכונות הישראלית שהם הרבה יותר ממה שהיה בצוק איתן. מצד אחד זה הערוץ הישראלי שכמובן לא הכול ניתן לפרסום, אבל יש בהחלט תזוזות. בצד השני גם עולם שלם ובאמצע עולמות שלמים של תיווך".

איחרנו את הרכבת?
"זאת שאלה מצוינת בעיני כי ההנעה של האירוע האחרון שאנחנו רואים התחיל משני כיוונים, גם משינוי של יוזמה ישראלית שכרכה יחד למעשה איזושהי חבילה שלמה כזאת לקורונה לפני יותר מחודש, ומחוות נוספות ובנושא המחוות הנוספות אני לא יכול להמשיך ולפרט".

הפך לפחות רלוונטי, לא?
"נכון, חלון ההזדמנויות בכול היבט הקורונה כרגע הולך ונראה שנסגר, ואנחנו חוזרים חזרה. מה הפירוש של מחוות? כלומר חוזרים לדבר הישן, גם כאן יש תזוזות. היו תזוזות, היו התקדמויות, היו דברים שלא קרו כאן חמש שנים. המרחק מעסקה הוא גדול מאוד, הפערים גדולים מאוד ורחוקה עדיין הדרך, אם כי צריך לומר לפעמים שכשיש פריצת דרך - דברים יכולים לקרות מהר. להבנתי אנחנו ממש לא שם".

אתה אמרת שחמאס מעוניין להשלים את העסקה.
"בהחלט, גם בגלל הקורונה וגם בגלל סיבות נוספות, אבל בעולם הפערים שיש כרגע בין חמאס וישראל הפערים מאוד גדולים".

קורונה היא סוג של סולם לרדת מהעץ עבור חמאס.
"אתה צודק. הסיפור של הקורונה, כרגע בתמונת המצב הנוכחית, בנקודת היציאה ממנה יצאנו לפני חודש, זה חלון הזדמנויות שהולך ונסגר".

גרמניה ושווייץ מתווכות בחשאי בין ישראל וחמאס. בסוריה ובלבנון איראן מצמצמת כוחות.
"אהיה המשבית הלאומי של השמחות ואגיד - שימו את הדברים בפרופורציות. אין ספק שקורים דברים גם שם, ישראל תוקפת החודש יותר, סדר גודל של שש תקיפות מיוחסות, כמובן על פי פרסומים זרים. ברקע יש דברים נוספים שקורים, קורונה, עניינים כלכליים וכדומה, אבל בואו לא נמהר לשמוח. כלומר, יש מגמות מסוימות, רואים פחות הברחות של אמל"ח, רואים קצת תזוזה בבסיסים, אולי קצת פחות יועצים".

מה גרם לזה? ישראל? רוסיה? קורונה?
"זה בעיקר שילוב של עניינים כלכליים. זה לא הנתון הדומיננטי והקריטי שנוכל להגיד על פיו שהאיראנים יוצאים מרוסיה. אתה לא בוחן את הנוכחות האיראנית בסוריה רק על פי מספר היועצים וכדומה".

סוריה רוצה שהם יצאו?
"משחקים מורכבים, מצד אחד רוצה אולי לחזור לשקט וליציבות ומצד שני עובדת יחד עם חיזבאללה בנושאים שונים ומגוונים. נוכחות של חיזבאללה שהולכת ונהיית יותר דומיננטית בחודשים האחרונים, זו לא נוכחות של הציר הראשי? זה צריך פחות להטריד אותנו?".

איראן הפכה מנכס עבור אסד לנטל?
"גם כאן התשובה נורא מורכבת, הרוסים עדיין צריכים את האיראנים. למה? הם אנשים שעושים את העבודה האפורה בשטח, הם לא הלוחמים דרך אגב. המליציות בסופו של דבר הם הלוחמים, אבל הם עדיין צריכים אותם, והרוסים משחקים פה סוג של משחק מורכב. מצד אחד, הם רוצים יציבות בסוריה, רוצים להחזיר את שלטון אסד למשטר תקין, ומצד שני יש עוד מלחמות שמתנהלות והציר הראשי מעורב בהם. יש סוג של משחק מורכב - לא רוצים את האיראנים, אבל כן רוצים אותם. זה ממש עדיין רחוק ממה שאנחנו רוצים שיהיה, שהרוסים או הסורים דרך הרוסים יגידו לאיראנים 'תצאו מפה, אתם מביאים לנו רק צרות'. כשמסתכלים על גודל הכותרות, תסתכלו על הסביבה הפוליטית שאנחנו חיים בה".

מוקדם לשמוח.
"יש מגמות חיוביות אבל פרופורציות. הסיפור הכלכלי הוא סופר קריטי ודרמטי - מה שקורה בלבנון. המצב הכלכלי הקשה, החדלות פירעון, הכספים שקצת פחות מגיעים מאיראן כי גם שם יש בעיות, שילוב של לחץ צבאי מצדנו לצד המצב הכלכלי שם יכול להביא תוצאות יותר טובות".

רוסיה במצב רע.
"פוטין מנצח את המצב פה אבל חושש מהנוכחות הסינית".