היום (שני), התקיים אירוע ציון 50 שנים להקמת חטיבת השריון 188 (עוצבת "ברק") שכלל גם טקס התייחדות לזכר חללי העוצבה. האירוע נערך בראשות מפקד פיקוד צפון, אלוף אמיר ברעם, קצין שריון ראשי, תת-אלוף אוהד נג'מה, מפקד עוצבת "געש", תת-אלוף אבי גיל, מפקד עוצבת "ברק", אלוף-משנה ניר רוזנברג, משפחות שכולות, מפקדי ולוחמי החטיבה בעבר ובהווה.



במהלך היום, השתתפו מפקדי וחיילי החטיבה במרוץ שליחים שסך אורכו 188 ק״מ, העובר בין אתרי מורשת הקרב. בנוסף, התקיים מפגש רעים עם לוחמי העבר של החטיבה אשר לחמו ושירתו בחטיבה לאורך השנים. בסוף היום, התקיימה עצרת חגיגית לציון 50 שנים להקמת החטיבה.



עוצבת "ברק" לחמה בעוז ברבות ממלחמות ישראל. במלחמת יום כיפור, נשאה בעול הבלימה של הכוחות הסורים ברמת הגולן, בהם ספגה אבדות קשות משדירת הפיקוד הבכירה של החטיבה. במאמץ אדיר של מפקדיה, שוקמה ואורגנה מחדש ללחימה בחזית הסורית עד לניצחון. במהלך האינתיפאדה השנייה, לקחה החטיבה חלק ניכר בפעולות הצבאיות למניעת טרור, וגדוד ההנדסה שלה זכה בצל״ש מטעם הרמטכ"ל. עוצבת "ברק" שכלה 338 לוחמים.



צילום: דו"צ



מפקד פיקוד צפון, אלוף אמיר ברעם, אמר באירוע: "קו ישר של דמיון עובר מלוחמי השריון הראשונים, שהסתערו ופרצו דרכם בעוז אל מצודה זו, דרך לוחמי מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים, המלחמות בלבנון ועד ללוחמי החטיבה כיום - הממלאים משימתם כעת בגבול הצפון, ביהודה ושומרון וברצועת עזה. אתם, חיילי ובוגרי חטיבה 188, חונכתם לפי מסורת האדם והצוות היושב בתוך הטנק. "רעות השריונאים" המייחדת כל כך את אנשי החטיבה הזאת - היא שהופכת אתכם לכוח המחץ, אבל גם לרוח של צה"ל כולו. אנו מציינים בימים אלו גם את יום השנה למלחמת יום הכיפורים. הפרק העיקרי במורשתה של חטיבה 188 נכתב במהלך המלחמה הקשה הזו - המלחמה אשר גבתה את מספר החללים הגבוה ביותר מבין לוחמי החטיבה. במלחמה זו התרחשו סיפורי הגבורה, היוזמה וגילויי תעצומות הנפש מהגדולים בתולדות מלחמות מדינת ישראל. לוחמי החטיבה הם אשר בלמו בקרבות גבורה קשים את גלי כוחות השריון הסורי ברמת הגולן. בזכות אומץ ליבם וגבורתם של מפקדי ולוחמי החטיבה הזאת והאחרות, הצליח פיקוד הצפון להפוך את הקערה על פיה - לבלום את האויב ולהגיע בסיום המלחמה לטווח של תותחים מדמשק".



מפקד עוצבת "ברק", אלוף-משנה ניר רוזנברג: "לאורך השנים החטיבה הביאה עמה לכל משימה דבר מה נוסף, דבר שיש בו כדי להביא תרומה ממשית לניצחון – 'הברק בעיניים' הוא חדוות העשייה הנובעת מתחושת משפחתיות ורמה מקצועית גבוהה. היום בערב, התייחדנו בכותל השמות עם 338 נופלי החטיבה, אלו מורי דרכנו, על סיפורי הקרבות ומעשיהם גדלנו ואלו ימשיכו ללוות אותנו. לחטיבה נכונו אתגרים רבים. לנוכח אלה נפעל לשיפור המוכנות, נפתח יכולות בכדי להתייצב ביתרון בולט ומוחץ מול אויבנו, נשפר את המיומנות - היא זו שתקבע את התוצאות, וברגע האמת נכריע וננצח. לוחמי החטיבה, בפתחו של האימון הקרוב אני מבטיח ללוחמי העבר כי נישא את שם החטיבה בכבוד תוך התכוננות רצינית לאתגרים אימונים קשים ומצבי מבחן ממשיים שיבחנו את רמת מוכנותנו״.