מתכוננים לתגובה: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם הערב (שבת) בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה ולבנון, ואיים כי ארגון הטרור מוכן לעימות מול ישראל, ויפיל מל"טים ישראלים שייכנסו למרחב האווירי הלבנוני. בנאומו האשים נסראללה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוקפנות בסוריה, עיראק ולבנון ואמר "יש מוסכמה לאומית בלבנון בעקבות התקיפות הישראליות, ואנחנו מעריכים זאת". 

"התגובה תבוא מתוך לבנון, ולא מחוות שבעא" המשיך נסראללה, "זכותנו להפיל כלי טיס ישראלים שחודרים ללבנון, השמיים שלנו לא פתוחים למל"טים שלהם". מזכ"ל ארגון הטרור הוסיף ואיים: "אנו נבחר את הזמן, המקום, ואופי התגובה לצעדים הישראליים". לאחר מכן נסראללה המשיך והתייחס לחשיפה הישראלית של תוכנית דיוק הטילים, והכחיש כי ארגונו עוסק בפיתוח טילים על אדמת לבנון. "נתניהו מחפש צידוק לתקוף בלבנון, אך אין לנו מפעלים כאלה", טען נסראללה והוסיף כי גם המתקן שהותקף לא היה מתקן לפיתוח טילים. נתניהו משקו לעם שלו, אבל ישראל תשלם מחיר על האיומים שלה".

רונן מנליס, צילום: TPS
רונן מנליס, צילום: TPS


כזכור, בעקבות ההתחחמות הוכרז עוצר יציאות ביחידות בגבול הצפון, וגזרת הגבול בלבנון תוגברה בתותחים מתנייעים. בנוסף לכך, החליט הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, לדחות תרגיל מטכ"לי שתוכנן למחצית השנייה של השבוע, וכן את החלפת דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס, שמועד החלפתו תוכנן ליום שלישי הקרוב. מועד החלפתו של מנליס עם תת-אלוף הדי זילברמן, שאמור להחליף את מקומו, יקבע בהמשך.

בצה"ל נערכים לאפשרות של פיגוע נקמה של חיזבאללה ולאור כך ננקטות גם פעולות בשטח, כך למשל הוחלט לאחר הערכת מצב לסגור את כביש הגישה לכפר רג'ר, שחשוף בחלקו לגבול הלבנון וניתו להעריך שבשל חחש מירי נ"ט לעבר ציר התנועה נסגר הכביש, מצה"ל נמסר בנושא זה כי לאור הערכת מצב הוחלט באופן זמני לחסום את הציר הראשי המוביל לכפר ולפתוח ציר חלופי דרכו יכולים התושבים להיכנס ולצאת מהכפר. בצה"ל מבהירים כי לא קיימות מגבלות על תושבי הכפר, ותושבי הצפון מצויים במצב של שגרה מלאה. 
 
לאור האיומים השונים גם בימים הקרובים בכל הקשור לתעופה האזרחית, הוחלט שלא לקחת סיכונים מיותרים וההגבלות על טיסות בסמוך לגבול בצפון נותרו בתוקף. ביום שישי סייר הרמטכ"ל בגזרה הצפונית יחד עם המפקדים הבכירים במהלכו גם התקיימה הערכת מצב כחלק מהמשך ההערכות הכוחות בצפון. 

תותח מתנייע, צילום: אדי ישראל, פלאש 90
תותח מתנייע, צילום: אדי ישראל, פלאש 90

 
"התגובה צריכה להיות כואבת, תכנונה יימשך זמן"

בשטח כרגע לא התרחשו אירועים יוצאי דופן, אבל כאמור בצה"ל ממשיכים להתייחס ברצינות לאיומי חיזבאללה לנקמה ונערכים בהתאם לכך לסיכול פיגוע אפשרי מצד אחד ולתגובה צבאית במידה ופיגוע כזה יתממש. גם מבחינת פרסית מערכות ההגנה ברחבי הארץ, לא צפוי בבימים הקרובים והפריסה המלאה אולי הרחבה ביותר מאז מבצע צוק איתן, תימשך גם בימים הקרובים ובהתאם להערכת המצב.
 
במקביל לכך, מקורות בחיזבאללה טענו בשיחה עם האתר הלבנוני "א-נאשרה", כי לא ניתן תאריך יעד לתגובה של חיזבאללה, "מאחר ופעולה כזו צריכה להיות כואבת לישראל, ולכן התכנון שלה יימשך תקופה ארוכה". עוד מסרו המקורות, כי מאחר והחודש האחרון הוא חודש קדוש, סביר להניח שהתגובה לא תתרחש עד ה-10 בספטמבר, חג העאשורא. "בלילות אלה חיזבאללה וארגון אמל השיעי מחזקים את הקשר של ההנהגה עם העם, ולכן אין לחיזבאללה אינטרס לצאת בתגובה נגד ישראל במהלך הימים הקרובים", אמר המקור.

חסן נסראללה. צילום: רשתות ערביות
חסן נסראללה. צילום: רשתות ערביות


"ארצות הברית העבירה מסר לנסראללה: 'ישראל תכיל תגובה מדודה'"
 
הדברים נאמרו לאחר דווח בעיתון הכווייתי "א-ראי", לפיו ארגון חיזבאללה הלבנוני מתכוון להגיב לשתי התקיפות המיוחסות לישראל, ליד דמשק ובדאחייה שבדרום ביירות, בתוך 72 שעות. על פי המקורות בארגוני הטרור, חיזבאללה שואף לגבות מחיר דומה לזה שהוא שילם - חייהם של שניים או שלושה ישראלים. עוד טענו המקורות, כי ארצות הברית וצרפת פנו למזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, והעבירו התחייבות ישראלית, לכאורה, שלא להגיב במקרה שהארגון יפיל מל"ט כדי למנוע התלקחות אזורית. אולם הארגון השיעי-לבנוני דחה את ההצעה.

המקורות טענו עוד, כי לישראל יש מידע על אלפי עמדות חיזבאללה בדרום לבנון, בבקעת לבנון ובמקומות נוספים - אשר עשויות להיות יעדים להפצצה. כתוצאה מכך, אלו צפויים להתפנות במקרה של התקפה של חיזבאללה נגד מטרות ישראליות.
בינתיים, ארצות הברית הודיעה ביום שישי, כי וושינגטון הטילה סנקציות על הבנק הלבנוני "ג'מאל טראסט בנק", בחשד שהוא מעביר כספים לארגון חיזבאללה. בהודעת משרד האוצר נאמר, כי הבנק אפשר לארגון לבצע העברות כספים למשפחות של מחבלים מתאבדים.
בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה על הארכת המנדט של כוח יוניפי"ל בדרום לבנון בשנה נוספת. המועצה הזהירה כי ההפרות של הפסקת האש בין ישראל ללבנון עלולות להוביל לעימות חדש "שאף אחד מהצדדים אינו יכול להרשות לעצמו".