לרגל ציון 45 שנים למלחמת יום כיפור, הרמטכ״לים לדורותיהם התכנסו לדבר על דמות המפקד הישראלי בעיניהם בסרט "המפקד הישראלי" שהוקרן בכנס פורום המטה הכללי במילואים ופורום הפיקוד הבכיר לציון 70 שנים למפקד והפיקוד הישראלי.

 
רא"ל גדי איזנקוט: "להיות מפקד ישראלי בעיניי זה מפקד עם תודעה היסטורית, שמבין שגורל המערכה מונח על הכתפיים. בלי דוגמה אישית ובלי אמון של הפקודים שלך ושל המפקדים יהיה קשה מאד לבצע משימות". 

בני גנץ: "מה שחשוב במפקד ישראלי, לפני שהוא נהיה מפקד, זה שהוא ישראלי. ושהוא בא מבית הגידול של החברה הישראלית באשר היא. אני מאמין שהערך המוביל אצל מפקד, מעל לכל דבר אחר, זה שילוב שבין אחריות ובין הוגנות. זה לא קיים במקומות אחרים. זה ייחודיות ישראלית שמאפיינת אותנו. מפקד צריך להיות מקצוען ומקצועי, ולא מוותר, ומתעקש, ומחפש עוד דרך ועוד דרך". 
 
משה יעלון: "מנהיג שסוחב על גבו את ההיסטוריה של העם היהודי. ומבסס את המנהיגות שלו קודם כל על דוגמה אישית. אין לזה תחליף. לי יצא להיות חניך בפו"מ הבריטי, וראיתי מקרוב את ההשוואה בין קצינים בריטים, עם כל הכבוד להם והערכתי אותם, לביני. קצין בריטי, מהיום שהוא נכנס למגורי קצינים, שם את הנעליים מחוץ לדלת ומישהו מצחצח לו אותן. היו שואלים אותי, כבר הגעתי לשם אחרי תפקיד סגן אלוף, שאלו אותי מי מנקה את החדר שלי, אני בכלל באתי מהאוהל. מפקד צריך לדעת להוביל ולהניע את אנשיו, להיות מוכנים לקחת אחריות באותה מידה". 
 
שאול מופז: "מפקד ישראלי זה אומר להיות מאד נועז, מקורי, מפקד ישראלי בדרך כלל נמצא מקדימה. ברוב הצבאות בעולם, לוקחים את האנשים, מגייסים אותם ומעבירים אותם מיד למסלול קצונה. הם לא היו מעולם חיילים, אצלנו הם היו קודם כל חיילים, והם מבינים את נפש החייל. אני לא הייתי רוצה שנגדל לדור של מפקדים שאנחנו שולטים בהם במערכות הקשר, ומכוונים אותם ואומרים להם מה לעשות. בעיניי הקצין הישראלי הוא גם קודם כל ולפני הכול עם ערכים של בן אדם זה עושה אותנו שונים מאחרים". 
 
אהוד ברק: "כשאתה יודע שאתה יכול להיפגע ולהוביל את אנשים לעשות את זה מאחוריך, או לצידך, זה הייחוד של מפקד. מפקדים צריכים להביא לכך שחיילים יצייתו באופן כמעט  אוטומטי בזמן פעילות מבצעית ממש כשצריך להסתער, להשיב אש ויחד עם זאת מפקדים צריכים להיות מסוגלים לענות לשאלות. בסוף זה חוזר לאותם הדברים, ליושרה". 

דן חלוץ: "מפקד בעיניי הוא דמות מובילה, דמות מחנכת, דמות מקצועית, הוא דמות שמאמינה בראש ובראשונה בערך השירות ובחשיבותו למשימה העליונה של שמירת ביטחון מדינת ישראל. אני חושב שברמת האתוס, יש דבר אחד שעובד כחוט לאורך כל הדרך וזו הדבקות במשימה. המפקד צריך לפקד מן המקום שבו הוא יביא לידי ביטוי מרבי את העוצמות שעומדות לרשותו לצורך מימוש המשימה שהוטלה עליו. אני רוצה מפקדים אנושיים. לא רובוטים. שחיים את המתרחש בקרב אנשיהם, שערים לקשיים שלהם". 
 
גבי אשכנזי: "תנאי הכרחי ראשון במעלה, זה קודם כל הנכונות לשאת באחריות להכין ולהוביל אנשים לקרב. ואם העזת, יזמת, וזה לא הצליח, אתה תקבל הזדמנות שנייה, אנחנו נעזור לך לקום האנשים שלך יעזרו לך לקום. אתה צריך להיות אדם אוהב אדם".