מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, התייחס הערב (רביעי) להפגנות סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וכן להפגנה שנערכה סמוך לבית הכנסת בו התפלל. בדברים שנשא בכנס לדיני ממונות ומשפט עברי בירושלים, בו לקח חלק גם הרב שמואל אליהו, אמר אלשיך כי "כדעה אישית אני חושב שהפגנה צריכה להתמקד במקום הרלוונטי לתפקידו של איש הציבור. במרבית המקרים, 99 אחוזים, זה אפשרי. צריכה להיות סיבה קיצונית ללכת לביתו של אדם בוודאי לבית הכנסת שלו. בסופו של דבר אם החוק אומר שמותר להפגין ליד הבית אני צריך לכבד את זה".



המפכ"ל התייחס גם להפגנות המתנהלות נגדו ואמר כי "מעולם לא הרחקנו את המפגינים שעל פתח ביתי כי אני מפכ"ל המשטרה ויש מחיר לכך. אבל לא בטוח שלכל עובד ציבור יש את החוזק הזה. האם אנחנו לא מרחיקים אנשי ציבור מלהיות אנשי ציבור? בגלל שלמשפחה לא מתאים שיהיה איש ציבור. אשתי היא אשתו של רוני. היא לא אשת המפכ"ל. יש ערכים שמתנגשים".



"עוסקים בחופש הביטוי כערך עילאי, נדמה לי שהפסיקה לא עוסקת בכל הדברים מסביב", אמר, "שמדברים על בן אדם לחברו צריך להסתכל גם על דברים שמסביב. אם אני עושה מסיבה אני צריך להתחשב בשכן. על פי החוק צריך לקבל רישיון להפגנה מעל חמישים איש שעוסקת בנושא מדיני או פוליטי. הפרשנות של משטרת ישראל היא שבכל נושא שהוא במחלוקת פוליטית פנימית ויש פוטנציאל לתסיסה יש מקום לבקש רישיון".



מנדלבליט. צילום: פלאש 90
מנדלבליט. צילום: פלאש 90



"המשטרה תמיד מאשרת את כל ההפגנות, אנחנו רק מכתיבים תנאים כדי לא לפגוע באחרים", המשיך והבהיר, "אני לא זוכר הפגנות שלא אושרו אבל אני שוטר צעיר, רק שנתיים, אבל גם השוטרים הוותיקים לא מכירים. כן מכירים הפגנות שניתנו התניות מאוד משמעותיות שלא מצאו חן בעיני המפגינים. מי שלדוגמה רוצה להפגין אחרי הרצח בדיזינגוף בתוך ערערה אז המשטרה תגיד תפגין טיפה יותר למעלה כדי ליצור הפרדה ממישהו שרוצה לפגוע בך".



"העיקרון הוא שמאשרים אבל אנחנו רוצים להשפיע על התנאים", הוסיף, "פסיקת בג"צ היא שהמפגין יכול להודיע למשטרה והיא תודיע לו את תנאיה. אבל מי המארגן בעידן הרשתות החברתיות? כל אחד יכול להגיד אני מספר 499 ולמה אתה סופר מפה ולא משם. מישהו צריך לקבל את התנאים כדי שניתן יהיה לבוא בטענות".



"בסוף צריך מישהו עם שיקול דעת שייצור איזון", המשיך, "לא מכיר מקצוע עם איזון דעת כמו שוטר. לשופט יש חודשים לכתוב פסק דין אבל שוטר צריך להחליט מיד. ויש ביקורת מכל הצדדים. בית כנסת זה פגיעה בחופש הפולחן? האם מתפללים צריכים לסבול מאיש ציבור שמתפלל בחברתם. והשכנים? מתי זה מתחיל להיות מטרד לשכנים? בסופו של דבר זה עניין של שיקול דעת".



עוד אמר אלשיך כי "הרבה פעמים שוכחים שהמשטרה מתערבת לא רק בגלל צד שלישי, היא צריכה להתערב גם למען המפגין", אמר אלשיך, "לפעמים הוא לא מבין את הסכנות עליו. הסכנות עליו זה היכולת של המשטרה להעריך מה הסיכוי שהמפגין מנגד יגיע לעימות מולך ואם הסיכון הוא גדול היא צריכה להטיל מגבלות כדי להגן עליך מהצד השני. את זה שוכחים".