פחות מחצי שנה לפני נחיתתו של מטוס ה-F-35 "אדיר" הישראלי בבסיס נבטים, בחברת לוקהיד מרטין מסכמים את טיסת הבכורה של המטוס שעלה לאוויר לראשונה במטרה לבדוק את תקינות המערכות. השבוע יגיע הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ביקור רשמי בטייסת המבצעית של המטוס בארצות הברית לאחר שנחת היום (ראשון), לביקור עבודה רשמי בן ארבעה ימים בארצות הברית, כאורחו של יושב ראש המטות המשולבים, הגנרל ג'וזף דנפורד.

הרמטכ"ל יבקר בטייסת המבצעית הראשונה של מטוסי ה-F35, בבסיסי הכוחות המיוחדים בפלורידה, יניח זר באנדרטת החייל האלמוני בבית העלמין הממלכתי בארלינגטון ויתקבל במשמר כבוד בפנטגון. כמו כן יקיים איזנקוט מפגשי עבודה עם גורמי ביטחון וצבא ביוטה, בפלורידה ובוושינגטון. במפגשים ידונו הצדדים באתגרים הביטחוניים המשותפים, בתמונת המצב האזורית-ביטחונית במזרח התיכון ובשיתופי פעולה צבאיים. את מקומו של ראש המטה הכללי יחליף בהיעדרו סגן ראש המטה הכללי, אלוף יאיר גולן.
בחיל האוויר ממשיכים להתכונן לקראת הגעתו של מטוס ה-F-35 הישראלי שינחת בבסיס נבטים ב-12 בדצמבר 2016 ויבצע את טיסת הבכורה עם טייס ישראלי ביום המחרת. אלן נורמן, טייס הניסוי של חברת לוקהיד מרטין הספיק לרגש את טייסי חיל האוויר הישראלים שנמצאים בארצות הברית לאחר שנופף בדל ישראל מתוך הקוקפיט של החמקן רגע לפני ההמראה.

טיסת הבכורה. צילום: מרטין לוקהיד
טיסת הבכורה. צילום: מרטין לוקהיד


טייס הניסוי הוותיק של חברת לוקהיד מרטין, אלן נורמן אמר בראיון למעריב השבוע מפס הייצור של מטוס האף 35 במפעל בדאלס טקסס ביום המסירה הרשמי כי המטוס יהפוך את חיל האוויר הישראלי לטוב ביותר בגבולותיו. "המטוס הזה יביס מטוסים אחרים גם בקרבות 1 על 1" אמר נורמן. "הטייסים הישראלים הולכים לקבל את כלי המלחמה הטוב ביותר בעולם. בקרבות מול מטוסי דור 4 מתוצרת רוסיה יש למטוס הזה יתרון ענק והוא יביס אותם. נכון שבהתחלה הטייסים הישראלים יגידו שזה לא אף 15 או אף 16 אבל אחרי שיתרגלו אליו ויכירו את היכולות שלו הם יבינו שזה המטוס קרב הטוב ביותר בעולם. דווקא הטייסים הצעירים ישעו להסתגל אליו מהר יותר" אמר נורמן רגע לפני שהמטוס נחשף.
טיסת הבכורה של מטוס ה-F35 הישראלי

"במטוס הזה יש יכולות שרידה ותקיפה מהטובים בעולם. זה שילוב של יכולות שלא ראינו עד היום. וזה ישפיע על עולם התעופה המבצעית לדורות רבים. לטייסים טקטיים יש ביקורת על המטוס ובצדק הם עדיין לא עלו עליו ולא טסו עליו ולא למדו אותו ואת היכולות שלו" אומר נורמן. "צריך לשנות את התפיסה באך להשתמש במטוס הזה ובאך להטיסו. אחד היתרונות הגדולים שלו זה יכולת הגילוי מרחוק ויכולת התקיפה מרחוק ובזה הוא עולה על כל מטוס שקיים בעולם. אף מטוס לא יוכל לנצח אותו", סיכם נורמן.