"הממשלה רוצה להגיע להסכם עם המחירים הכרוכים בכך?": על פי דיווח בערוץ אל-שרק, בחמאס יאשרו היום (שבת) את ההצעה שהוגשה להם, וידרשו ערבויות להפסקת המלחמה ולנסיגת כוחות צה״ל מעזה בתום השלב השלישי והאחרון של ההסכם. על פי דיווחים מצריים, משלחת חמאס הביעה את נכונותה לקהיר להיכנס ליישום השלב ההומניטרי של העסקה גם ללא התחייבות ישראלית מראש לסיום המלחמה, ובלבד שהמשך ההסכם יוביל לסיום המלחמה.

עם זאת, בכיר בחמאס הכחיש את הדיווחים: "התנועה לא תסכים בשום צורה להסכם שאינו כולל במפורש את הפסקת המלחמה בעזה. ההתנגדות מופקדת על הקורבנות של עמנו ולא תזניח אותם בשום פנים ואופן".

יוצאים לדרך? ישראל הודיעה לארה"ב: אלו התוכניות לפינוי רפיח | דיווח
רוב הציבור: עסקת חטופים חשובה יותר מכניסה לרפיח | סקר מעריב
ארה"ב לקטאר: גרשו את בכירי חמאס אם לא יתגמשו בעסקה, קטאר: שוקלים זאת

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שקל את העסקה המוצעת באמצעות נציגי חמאס בפעם הראשונה ביום שישי, ואמר כי זו הההצעה הקרובה ביותר עד כה לדרישות ארגון הטרור, אך העלה מספר הסתייגויות. מקורות מצריים טענו כי אווירת הפגישות המתמשכות בקהיר חיובית, הממשל האמריקני סיפק מה שניתן לתאר כהבטחות או ערבויות, והעניין תלוי בתגובתה של ישראל לתוצאות המשא ומתן.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר כי "אנו מצפים להגיע להסכם על שביתת הנשק בעזה בתוך שעות. הבהרנו לישראל שיש דרך טובה יותר להביס את חמאס בעזה מאשר להתערב ברפיח".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מקור בכיר בחמאס אמר לחדשות 12 כי הנהגת הארגון אישרה להתחיל בשלב הראשון בעסקה לשחרור החטופים. בתוך כך, ארה"ב העבירה באמצעות מצרים וקטאר התחייבות כי צה"ל ייסוג לחלוטין מתחומי רצועת עזה מתום 124 ימי הביצוע של העסקה - ותיפסק המלחמה.

גורם מדיני אמר בתגובה לדברים: "בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה״ל יכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".

חברת הכנסת מירב בן ארי: "קוראת פה את התדרוכים שיוצאים, בשבת, מלשכת ראש הממשלה, רגע לפני שהחמאס מחזירים את תשובתם ולא יכולה שלא לתהות איזה איש נורא עומד בראש המדינה הזו. אין ולא היה ולא יהיה אדם כזה. תחזיר אותם הביתה, אחרי זה תמשיך את המלחמה. רפיח לא הולכת לשום מקום, החטופים בסכנת חיים, כל יום".

הפגנת משפחות החטופים במרחב ירקון (צילום :אבשלום ששוני)

עיתון אל-שרק: "במהלך השעות הקרובות יודיע חמאס על אישור העסקה המצרית. בשעות האחרונות מתקיימות תקשורת מעבורת בין מצרים, קטאר והמשלחות הפלסטיניות והישראליות לגבי מספר האסירים שישוחררו. הבטחות אמריקאיות לחמאס להפסקת מלחמה בת קיימא, כלומר הפסקת אש ונסיגה ישראלית בשלב השלישי של ההסכם, גורמות לכך שהצבא הישראלי לא ישוב לעזה".

פקיד סעודי בכיר אישר: חמאס הסתפק בערבויות אמריקאיות לסיום המלחמה ולנסיגה מוחלטת של הצבא הישראלי מרצועת עזה. עוד מקורות אמרו לעיתון "אלקודס" הפלסטיני כי עמדת חמאס, "שהתגבשה לאחר דיונים עם פלגים פלסטיניים", תולה "תקוות גדולות להגיע להסכם בתוך ימים אם תהיה גמישות ישראלית גדולה יותר".

על פי מקור ערבי ל-AWP: השלב הראשון של העסקה יוקדש לשחרור נשים ישראליות שאינן בצה"ל, קשישים וחולים, השני יהיה לשאר האזרחים, והשלישי יעסוק בצבא. ההסכם בין חמאס לישראל יהיה ב-3 שלבים לפחות. המתווכים הודיעו לכל הצדדים על הצורך לצמצם את ההסלמה "כדי לא לפוצץ את האווירה".

עוד דווח כי המקור הוסיף שראש ה-CIA ויליאם ברנס חוזר כעת לקהיר, וזאת כדי לנכוח בהשלמת הניסוחים האחרונים להסכם. על כן, משלחת חמאס בראשות סכן ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה צפוי להגיע בראשותו של חליל אלחיה. שם יחכו למשלחת הישראלית. מסתמן כי העסקה בדרך להיחתם. ברנס, ייפגש בשעות הקרובות עם ראש המוסד דדי ברנע כדי לדון בפרטי העסקה.

כזכור, ברק רביד דיווח אתמול ב"וואלה!" כי בכירים ישראלים אומרים שהם ממתינים לתגובה הרשמית, אך ציינו כי מהאינדיקציות שכבר קיימות בידי ישראל חמאס יסכים לביצוע השלב הראשון וההומניטארי של העסקה ללא התחייבות רשמית של ישראל לסיום המלחמה, אולם יציב תנאים קשוחים לגבי מספר החטופים שישוחררו ונספר האסירים הפלסטינים שהוא דורש בתמורה.

טיוטת הסכם עם חמאס (צילום: מתוך העיתון הלבנוני)
טיוטת הסכם עם חמאס (צילום: מתוך העיתון הלבנוני)

בכיר ישראלי ציין כי תשובת חמאס צפויה להיות "כן, אבל" - כאשר ה"אבל" כולל תנאים קשוחים מאוד. לדבריו, חמאס לא יסגור את הדלת להמשך המו"מ, אולם: "הם מוכנים להגיע להסכם שיהיה בתנאים שקרובים לדרישותיהם עם מעט מאוד גמישות", כך לפי הדיווח. 

עוד ציין הבכיר כי נראה שחמאס מוכן לקחת את הסיכון ולהעכנס ליישום השלב הראשון, גם ללא התחייבות ישראלית מראש לסיום המלחמה, מתוך הערכה שהמשך יישום ההסכם יוביל לכך: "השאלה המרכזית הייתה ונותרה האם ממשלת ישראל רוצה להגיע להסכם לשחרור חטופים על המחירים הכרוכים בכך".

בתוך כך, מוקדם יותר היום דווח כי קטאר "מוכנה לשקול" את הבקשה של ארה"ב לגרש את בכירי חמאס מדוחא, וצופה כי יהיה ניתן לעשות זאת בקרוב - כך אמר היום מקור המכיר את הנושא ל"טיימס אוף ישראל". זאת לאחר שדווח ב"וושינגטון פוסט" כי האמריקאים הודיעו לקטארים כי עליהם לגרש את חמאס אם אלו ימשיכו לדחות את הסכמי הפסקת האש עם ישראל.