שני גורמים ישראלים חשפו כי ההצעה הישראלית האחרונה לעסקה עם חמאס כוללת נכונות לדון בהפסקת המלחמה בעזה, זאת לאחר השחרור הראשוני של חטופים מסיבות הומניטריות, כך ע"פ האתר האמריקאי "אקסיוס". 

יעקב פרי: "לא נצליח למלא את כל המטרות, צריך להסכים לוויתורים קשים"
שטח של 270 דונם: הצצה להקמת הרציף ההומניטארי לחופי עזה

כזכור, סוגיית הפסקת המלחמה לצמיתות, בנוסף לסוגיות אחרות, הייתה אחד המכשולים הבולטים להשגת הסכם בין חמאס לישראל במהלך סבבי משא ומתן קודמים רבים.

משלחת של גורמי מודיעין מצרים הגיעה ביום שישי לישראל וניהלה שיחות עם נציגי השב"כ , צה"ל והמוסד על עסקת השבויים והמבצע הצבאי  ברפיח. השיחות הסתיימו בהצגת ההצעה הישראלית החדשה. חמאס מסר כי הוא קיבל את ההצעה והוא "תלמד אותה" וימסור את תגובתו עם השלמתו.

אקסיוס ציטט שני גורמים ישראלים שאמרו: "ההצעה החדשה נוסחה במשותף על ידי משלחת המודיעין המצרית וצוות המשא ומתן הישראלי, תוך התחשבות בעמדות שהציג חמאס עד כה ומה שישראל ומצרים מאמינות שהתנועה עשויה להסכים לו במסגרת עִסקָה"

שני הגורמים הוסיפו כי ההצעה הישראלית החדשה "כוללת מענה לרבות מדרישות חמאס, כמו נכונות להחזרה המלאה של עקורים פלסטינים לבתיהם בצפון עזה ונסיגת הצבא הישראלי מהמסדרון המפריד בין הרצועה. ומונע חופש תנועה".

ההצעה כוללת גם נכונות לדון בהפסקת אש בת קיימא כחלק מיישום השלב השני של העסקה, לאחר ש"בני הערובה ישוחררו מסיבות הומניטריות", לדברי גורמים רשמיים. גורם ישראלי אמר לאתר: "אנחנו מקווים שמה שהצענו יספיק כדי להביא את חמאס למשא ומתן רציני. אנחנו מקווים שהחמאס יראה שאנחנו רציניים לגבי השגת הסכם", והוסיף: "הם חייבים להבין שאם השלב הראשון ייצא לפועל, אפשר להתקדם ל"שלבים הבאים והגעה לסוף המלחמה".

הבכיר ציין בפני האתר האמריקאי כי בישראל מאמינים כי חמאס רואה באיום של מבצע ישראלי ברפיח אמיתי, וכי הדבר עשוי לסייע לשני הצדדים להגיע להסכמה. חמאס דחה את ההצעה הישראלית הקודמת, ואישר את עמידתה בדרישותיה להפסקת אש קבועה, נסיגת צה"ל מכל רצועת עזה, החזרת העקורים לאזורי ומקומות מגוריהם, והעצמת כניסת סיוע וסיוע, והתחלת שיקום הרצועה, המעידה על נכונותה לסיים עסקת חליפין "ואמיתית" עבור האסירים בין שני הצדדים.

העיר רפיח (צילום: רויטרס)
העיר רפיח (צילום: רויטרס)

בעוד שההצעה הקודמת כללה שחרור של 40 עצורים בתמורה להפסקת אש בת שישה שבועות ושחרור של כ-900 אסירים פלסטינים, גורמים ישראלים אמרו לאתר, "מועצת המלחמה אפשרה לצוות המו"מ הישראלי לראשונה השבוע לדון שחרור של פחות מ-40 בני ערובה", תוך קישור בין מספר ימי הפסקת האש למספר העצורים שישוחררו, ביום אחד לכל עצור.

הגורמים ציינו כי הם "מקווים שהדבר יוביל לפתיחת מו"מ אינטנסיבי על הפרטים, במיוחד מספר בני הערובה שישוחררו בשלב ההומניטרי והמעבר ומספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה לכך", כך לפי האתר.