לאחר שבלילה בין רביעי לחמישי השבוע חסמו בני משפחות חטופים ומאות פעילי צו 9 את משאיות הסיוע סמוך לערד, וכוחות משטרה ושיטור עירוני השתתפו בפינוי החוסמים, הורה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באמצעות מנכ"ל משרדו, לשיטור העירוני שלא ללוות את משאיות הסיוע ההומניטרי שעושות את דרכן לעזה.

האלוף שסומן כמטרה: למה התפטרות מפקד פיקוד מרכז מטרידה במיוחד? | בן כספית

כזכור, אתמול פרסמנו על עוד חסימה לילית של משאיות הסיוע לרצועת עזה ע"י תנועת צו 9, שהייתה מוצלחת מבחינת פעיליה. אחת מנקודות החסימה הייתה בצומת תל ערד והפעילים הצליחו לחסום ואף לרוקן את תכולתן של חלק מהמשאיות.

לאחר שהתברר כי כוחות שיטור עירוני של עיריית ערד לקחו חלק בפינוי החוסמים, השר בן גביר נכנס לעובי הקורה ומנכ"ל משרדו רפול אנגל שלח מכתב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ולליאור מזרחי - ראש מנהלת מערכי אכיפה ובו ציין כי הובא לידיעתו כי ביום 25.4.24 הופעלו פקחי השיטור העירוני בערד לשם ליווי שיירת משאיות סיוע הומניטרי שהיו בדרכם לחמאס בעזה וכן לשם פיזור הפגנה שהתפתחה באזור. המנכ"ל ציין כי ביצוע משימה שכזו ע"י השיטור העירוני הינה בניגוד לחוק.

בדבריו הפנה לסעיף 15 לחוק, ולכך שבין היתר נקבע שם כי המשימה תהיה יהיה בתחום שיפוטה של הרשות המקומית ובמקום שקבע מפקד המחוז במשטרת ישראל. עוד כתב שהסעיף מפנה לתוספת השנייה, ומגביל את הפעילות לגנים ציבוריים, אזורי מסחר, חופי רחצה, חניונים, מקומות שבהם מתקיימים אירועים תחת כיפת השמים, אזורי בילוי ומרחבים חקלאיים - בהם קבע מפקד המחוז אפשרות להפעלת הפקח.

הסיפא של המכתב כולל את הדרישה לוודא מול כלל יחידות השיטור העירוני בארץ שלא מתבצעות חריגות ופקחי השיטור העירוני לא מופעלים לשם ביצוע משימות המנוגדות להוראות החוק.

סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

החלטה זו מגיעה לאחר מכתב ששיגר ראש עיריית ערד יאיר מעיין לשר בן גביר, בו כתב כי: ״אמש עברה שיירת סיוע למחבלי החמאס דרך העיר ערד. משטרת ישראל שליוותה את השיירה הפעילה את כוחות השיטור העירוני של עיריית ערד כנגד מפגינים שפעלו למנוע את מעבר הסיוע".

ראש העיר הוסיף: "אני רואה את הדבר בחומרה ודורש לאסור לאלתר שימוש בעובדי ורכבי העירייה כסיוע לליוויו שיירות סיוע למחבלי החמאס. עיריית ערד ועובדיה לא יהיו שותפים לפעילות זו בעוד החטופות והחטופים נמקים בשבי בתנאים הקשים ביותר ובסכנת חיים ברורה ומיידית".

לסיום דרש מעיין: "תנחה את משטרת ישראל לעצור מיד כל שימוש בשיטור העירוני למשימות חריגות כאלה בניגוד להסכם". 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, השיב לראש העיר: "אברר את הנושא. לא מכיר אותו, אבל בכל מקרה לגבי עצם העניין של סיוע הומניטרי לעזה יש להצטער שאני היחיד שהצבעתי נגד הדבר הזה בקבינט". בן גביר הוסיף: "מבחינתי בין אם מי שמאבטח את השיירה הם אנשי השיטור העירוני, סיור משטרתי, צבא או שב"כ או כל גוף אחר מדובר בטעות קשה וישראל צריכה לדרוש הומניטרי תחת הומניטרי". בן גביר הבהיר למעיין שעקרונית הוא מסכים עמו וכאמור מיד אח"כ הוציא את הנחיותיו בעניין.