בימים הקרובים קבוצת פעילים מתוכננת להוציא משט של ספינות סיוע הומניטרי מטורקיה לרצועת עזה. מארגני המשט אמרו לעיתון "וושינגטון פוסט" כי המשט יכלול ספינת משא ועליה חבילות מזון, מים, אמבולנסים וציוד רפואי כולל חומרי הרדמה. עדיין יש אי בהירות בשאלה האם הטורקים יאפשרו להם לצאת.

בכיר בליכוד מגיב לחמאס: "מוכנים למו"מ ישיר עם הפלסטינים ועם הליגה הערבית"
לאור יום בלב שכם: כוחות הביטחון עצרו מבוקש פלסטיני

אחת הקבוצות המשתתפות במסע - הוא "ארגון צדקה איסלאמי טורקי," IHH -  שמוציא לפועל את התוכנית ושמוגדר כקבוצת טרור על ידי ישראל. הקבוצה מצידה מכחישה קשרים לטרור.

משתתפי המשט ערכו אימונים בשבוע שעבר לפני היציאה המתוכננת, הכוללים לטענת המארגנים "אימוני אי אלימות", כדי להתכונן לתרחישים שבהם יהיה ניתן להחזיר אותם לאחור. עוד לא ידוע מה התרחיש של הצבא לאירוע הזה, אולי בנוכחות הרמטכ"ל בליל הסדר בבסיס השייטת בעתלית ניתן למצוא רמז לתשובה. 

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שיוצא משט סיוע אזרחי לעזה, שכן גם ב-2010 הוציא הארגון IHH משט. אז יצאו מהנמל בטורקיה שש ספינות שהמפורסמת מתוכן היא מאווי מרמרה, שעליה לדברי צה"ל פרט לפעילים היו כ-40 שכירי חרב. משתתפי אותו משט סירבנו לעצור ולהעביר את המטען לבידוק בנמל בישראל והמשיכו בדרכם לעזה.

בעקבות זאת, לוחמי שייטת 13 השתלטו על הספינות מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. במהלך ההשתלטות על המרמרה התרחש עימות אלים, חלק מהנוסעים תקפו את החיילים באלות, מוטות ברזל, סכינים ולטענת צה"ל גם ברימוני הלם, בקבוקי תבערה וירי מאקדחים שנחטפו מהחיילים. באירוע נהרגו עשרה בני אדם ונפצעו רבים שזוהו ברובם עם קבוצת הטרור ועם ארגונים איסלמיים טורקיים. גם חיילי צה"ל נפצעו באירוע. חלק ממשתתפי וממארגני "משט החירות", כפי שנקרא המשט הנוכחי, לקחו חלק גם במשט על ספינת המרמרה.

 ד"ר אלון ליאל מבית הספר לממשל ודיפלומטיה באוניברסיטת רייכמן, הביא את נקודת מבטו בנושא בפני 'מעריב'. ליאל הוא דיפלומט בעברו, שכיהן כחצי שנה כמנכ"ל משרד החוץ, כשגריר בדרום אפריקה וכממונה על היחסים בשגרירות ישראל באנקרה, טורקיה, מתוקף כל אלה נקודת המבט שלו מעניינת. 

במבט לאחור הוא אומר היום למעריב: "במשט הקודם ב 2010 עשינו הרבה שגיאות, כדאי להיזהר מאוד הפעם". ליאל נותן פרטים: "המשט שיוצא לדרך הוא משט תורכי-בינלאומי. יהיו עליו נציגים של ארגונים מ-30 מדינות שונות". 

הוא מודה: "בניגוד לפעם הקודמת, אין כרגע מצור הומניטרי על עזה. סחורות נכנסות ביבשה, בים ובאוויר, קשה מאוד יהיה למנוע הכנסת סחורות דווקא מהמשט התורכי הזה". ליאל טוען שאסור להתייחס למשט כאיום צבאי, הוא ממליץ להכיל אותו כמשט הומניטרי, במטרה להימנע מההתנגשות פיזית אלימה שתתן לתורכים את יחסי הציבור שהם מחפשים. 

"טורקיה מרגישה צורך דחוף להיות חלק מהסיוע ההומניטרי לעזה וישראל לא נתנה לה עד עכשיו אפשרות להתקרב לעניין. הם רוצים לשים רגל בדלת".  הוא חוזר ומזהיר ממה שהוא מזהה כסכנה וזה אם ישראל תתייחס למשט כפרובוקציה צבאית. "אם יהיו הרוגים (במשט הקודם היו עשרה), זה יהפוך לסיפור בינלאומי, כשלצידו נזק תדמיתי גדול לישראל."