העיתון האמריקאי, ניו יורק טיימס, דיווח הלילה (רביעי), כי במידה וישראל תחל בתמרון קרקעי נרחב באזור העיר רפיח שבדרום רצועת עזה, האזור ההומניטרי על קו החוף שיועד לקלוט פליטים עזתים יורחב משמעותית, כך על פי גורם ישראלי צבאי. עוד נאמר בדיווח כי דברי הגורם הישראלי מעידים על כך שצה"ל מתכנן להיכנס לרפיח בעתיד הקרוב.

סינוואר יצא מהמנהרות? בכיר חמאס בהצהרה דרמטית
בצפון ממתינים ליום הפקודה: "מקבלים עדכונים שצה"ל מוכן למלחמה בלבנון"

הגורם הישראלי אמר לניו יורק טיימס כי במקרה של כניסה לרפיח, ישראל תכוון את העקורים הפלסטינים לאזור ההומניטרי המורחב, שיכלול רצועה צרה לאורך חוף הים באזור הכפר אל מוואסי שבדרום רצועת עזה. על פי הדיווחים, ממשל ביידן דחק בישראל לוותר על מתקפה קרקעית גדולה ברפיח, זאת מחשש לסיכונים הצפויים לכמיליון עקורים פלסטינים שמצאו מקלט באזור.

השליח האמריקאי המיוחד לנושאים הומניטריים בעזה, דיוויד סאטרפילד, חזר על חששותיו של ממשל ביידן לגבי תוכניותה של ישראל להיכנס לרפיח. "לא נוכל לתמוך במבצע קרקעי ברפיח ללא תוכנית הומניטארית הולמת, אמינה וניתנת לביצוע", אמר סאטרפילד במהלך מסיבת עיתונאים שערך בוושינגטון והזהיר כי כניסה לרפיח תסבך את משלוחי הסיוע ותעקור אזרחים פלסטינים שכבר נעקרו מספר פעמים.

בתוך כך, בגלי צה"ל דווח כי גיוס שתי חטיבות המילואים לעזה מעיד על כך שבישראל שוקלים להקדים את הפעולה ברפיח מהמועד המקורי שתוכנן.

חטיבות המילואים שצה״ל גייס אמש הן כרמלי (2) וחטיבת השריון 679. שתיהן צפויות להיכנס למרכז הרצועה - חטיבה אחת תתפוס את מסדרון נצרים וחטיבה נוספת תאבטח את המזח האמריקני שמוקם בחופי עזה.

עזתים בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)
עזתים בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)

למרות הלחץ הבינלאומי לסגת מכל פעולה צבאית ברפיח, גורמים ישראלים התבטאו פעמים רבות בנוגע לתוכניות של צה"ל להיכנס לעיר הדרומית במטרה להילחם בגדודי החמאס שעדיין פעילים באזור. האפשרויות לפינוי העקורים הנמצאים באזור רפיח מוגבלות, זאת משום שמצרים כמעט ואינה מאפשרת יציאת עזתים מרפיח דרך הגבול המצרי.

כזכור, בדיווח של כאן רשת ב', מוקדם יותר השבוע, נאמר כי ישראל עומדת להרחיב באופן משמעותי את המרחב ההומניטרי ברצועה, זאת לקראת הפעולה הקרקעית הצפויה ברפיח. בדיווח נמסר כי המהלך הוא צעד מעשי בדרך לתחילת ביצוע הפעולה, שעליה מדברים הגורמים השונים בממשלה מזה זמן רב.

פוטנציאל הקליטה במקום צפוי להיות עצום, ולכלול כמיליון מקומות. עוד דווח כי במקום כבר נבנו חמישה בתי חולים שדה, וכי מדובר באיתות לכל הצדדים לכך שהפעולה ברפיח אכן מתקרבת. בנוסף לכך, תמונות לוויין שנותחו על ידי סוכנות הידיעות AP מציגות מתחם אוהלים חדש שנבנה ליד חאן יונס בדרום רצועת עזה, כך על פי דיווחים בריטיים.

גורם צבאי בכיר ישראלי אמר לרויטרס כי צה״ל ביצע את כלל ההכנות הנדרשות לתחילת מבצע ברפיח, ויכול להתחיל באופן מיידי ברגע שיקבל את אישור הממשלה.