ראש אמ"ן אהרון חליוה הודיע הבוקר (שני) על פרישתו מצה"ל, זאת כ-200 ימים לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס בדרום הארץ. הוא הניח את מכתב ההתפטרות של שולחנו של הרמטכ"ל הרצי הלוי, והודיע שיסיים את תפקידו במהלך השבועות הקרובים. 

הפעולה ברפיח קרובה מתמיד: זה הצעד שמבצעת ישראל לפני תחילתה | דיווח
דורס, יוצא עם הרובה - ונבלם רק בגלל מעצור בנשק: תיעוד הפיגוע בירושלים

חליוה התלבט רבות במהלך השבועות האחרונים בנוגע לתזמון הפרישה, כשעל פי גורמים ביטחוניים, התבקש על ידי הרמטכ"ל להמתין בסוגיה זו. מי שצפוי להחליפו בתפקיד הוא  תת אלוף שלומי בינדר, כך דווח ב"וואלה!". 

מכתב ההתפטרות של אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)
מכתב ההתפטרות של אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)

"לפני למעלה מ-38 שנים, נכנסתי בשערי הבקו"ם והתגייסתי לצה"ל. עברתי תחנות ותפקידים רבים בחזית הלחימה ועשיתי תמיד, ככל יכולתי, על מנת לשרת את עם ישראל ומדינת ישראל", כתב חליוה בתחילת מכתב ההתפטרות, והוסיף: "ב-7 באוקטובר, ביצע חמאס מתקפת פתע רצחנית כנגד מדינת ישראל, שתוצאותיה קשות וכואבות. אגב המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עמי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה". 

עוד הוסיף: "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי. כעת, בחלוף למילה מחצי שנה, ובמקביל לתחילת התחקירים, אני מבקש לסיים את תתפקידי ולפרוש מצה"ל, בתום השלמת שלב התחקירים ולאחר שימונה ראש אמ"ן אשר יוביל את האנשים המצוינים באגף בשנים הקרובות, תוך קיום תהליך למידה וחפיפה סדור". 

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

הוא התייחס לתקופה הקרובה, שבה עדיין ימשיך לכהן כראש אמ"ן: "עד סיום המשמרת שלי, אעשה הכל למען הכרעת חמאס ומבקשי רעתנו והחזרת כלל החטופים, השבועיים והנעדרים לביתם ולאדמתם. אני משוכנע, למען מדינת ישראל, למען עם ישראל, למען הדורות הבאים, שנכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אשר תוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים". 

בתחילת חודש נובמבר האחרון, מעט מחודש לאחר הטבח, לקח חליוה אחרית על המחדל. "חלפו למעלה משלושה שבועות מאז אותה שבת שחורה, חג שמחת תורה, בשבעה באוקטובר, בה פתח חמאס במתקפת טרור רצחנית, אכזרית ונפשעת על מדינת ישראל", אמר.

בנוגע לכישלון המודיעיני, אמר כי "אמ"ן תחת פיקודי כשל, ולא עמד במשימה החשובה ביותר שלו - מתן התרעה למלחמה. כעומד בראש הארגון, אני הוא הנושא באחריות העליונה לכך, כפי שהדגשתי החל מיומה הראשון של המלחמה".

פעילות חטיבת הנח''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות חטיבת הנח''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

חליוה התייחס גם לגורמים הנוספים שמאיימים על ישראל: "אנחנו מתמודדים עם אויבים גם מצפון וממזרח, מקרוב ומרחוק. אנשי אמ"ן מכל המערכים - האיסוף, המחקר, המבצעים והמטה, בשטח, במכלולים ובבסיסים, שותפים מרכזיים במערכה, בהגנה ובהתקפה".

עוד הוסיף: "זו מלחמת אין ברירה. היא לא מלחמה קיומית. קיומה של מדינת ישראל לא מונח על הכף. אולם, זוהי מלחמה על אופן הקיום שלנו כאן. על השבילים והשדות, על חיי השגרה, על גני הילדים ועל בתי הספר ועל היכולת שלנו, של ילדינו ושל נכדינו, לחיות בארצנו בביטחון, בשלום ובחירות דורות קדימה". 

לסיום, אמר: "ידעו כל אנשי אמ"ן שפועלים במסירות, לילות כימים, בכל הזירות והגבולות - הגיבוי שלי לכם הוא מלא ומוחלט. אני הגב שלכם, הישארו ממוקדים במשימה. אין לנו אמ"ן אחר ואין לנו צה"ל אחר".