שר החוץ של ארצות הברית טוני בלינקן צפוי להודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה" של צה"ל, כך דיווח הערב (שבת) ברק רביד, הכתב המדיני של וואלה! מפי שלושה מקורות אמריקנים. הסנקציות מגיעות על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית.

זו תהיה הפעם הראשונה אי פעם שממשלת ארצות הברית מטילה סנקציות על יחידה צבאית ישראלית בשלך פעילותה בגדה המערבית.
המקורות ציינו כי הסנקציות האמריקניות יאסרו להעביר סיוע צבאי אמריקני לגדוד "נצח יהודה", ימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית, או להשתתף בפעילויות שזוכות למימון אמריקני. הסנקציות מבוססות על חוק משנת 1997 של הסנאטור הדמוקרטי לשעבר פטריק לייהי שאוסר על מתן סיוע צבאי אמריקני או אימונים של צבא ארצות הברית לכוחות ביטחון, צבא או משטרה שיש לגביהן מידע מהימן על הפרת זכויות אדם.

נצח יהודה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
נצח יהודה בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בכיר בממשל האמריקני אמר לוואלה כי ההחלטה של בלינקן מבוססת על תקריות שהתרחשו לפני ה-7 באוקטובר והתרחשו בגדה המערבית בלבד. אחד המקורות ציין כי בלינקן החליט לא להטיל סנקציות על כמה יחידות נוספות בצה"ל ובמשטרת ישראל שהיו תחת חקירה כיוון שתיקנו את התנהלותן.

אנתוני בלינקן בקבינט המלחמה (צילום: שגרירות ארה''ב)
אנתוני בלינקן בקבינט המלחמה (צילום: שגרירות ארה''ב)

ביום חמישי דיווח אתר התחקירים האמריקני ProPublica כי ועדה מיוחדת של משרד החוץ האמריקני, שחקרה טענות להפרת זכויות אדם בגדה המערבית, העבירה לבלינקן כבר לפני כמה חודשים המלצות להטיל סנקציות על כמה יחידות של צה"ל ומשטרת ישראל ולמנוע מהן לקבל מימון אמריקני. במסיבת עיתונאים באיטליה ביום שישי בלינקן נשאל לגבי ההמלצות הללו וטען כי הוא קיבל החלטה בנושא וכי הודעה על כך תימסר בימים הקרובים.

גדוד "נצח יהודה" הוקם במקור כיחידה צבאית מיוחדת עבור חרדים, בה כל החיילים והקצינים הם גברים. במהלך השנים, לאור המספר הנמוך של חרדים שהתגייסו לצה"ל, החלו להיקלט ביחידה גם נערי גבעות וצעירים חרדים-לאומיים שמחזיקים בעמדות ימין-קיצוני ולא נקלטו ביחידות קרביות אחרות בצה"ל. העיתונאי עמוס הראל דיווח ב"הארץ" בספטמבר 2022 כי משרד החוץ האמריקני החל לקיים בדיקה לגבי גדוד "נצח יהודה" בעקבות כמה תקריות בהן חיילים מהגדוד היו מעורבים בהפעלת אלימות נגד אזרחים פלסטינים.