על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ערב הסעודית ואיחוד האמירויות סייעו לישראל להתגונן מפני המתקפה האיראנית, בכך שפתחו את המרחב האוויר שלהן לחיל האוויר שלנו ושל ארצות הברית וגם שיתפו מודיעין חיוני עם שני הכוחות.

עבדאללה צדק: מלך ירדן הזהיר כבר לפני 20 שנה מפני השאיפות של איראן

"בזמן שהיא בוחנת את תגובתה, על ישראל לשקול גם את האינטרסים של שותפיה הערביים, כמו ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות", נכתב בעיתון. "למרות הכעס על הרג פלסטינים במהלך פעולות צבאיות ישראליות בעזה, ירדן ושותפות אחרות עזרו לישראל להדוף את הטילים והמל"טים האיראניים בשבת. התפקיד החיוני שמילאו השותפים הערבים הללו יחד עם ארה"ב ואחרות היה בדמות באספקת מודיעין, פתיחת המרחב האווירי שלהם, ובמקרה של ירדן הפלה פיזית של הכלים האיראנים".

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)

סטיבן קוק, אנליסט במזרח התיכון במועצה ליחסי חוץ האמריקאית, צוטט כאומר: "השותפים האזוריים שלנו התייצבו ברגע האמת, למרות שישה חודשים של מתיחות משמעותית מאוד בינם לבין ישראל ובינם לבין ארה"ב, כשהם התחננו בפני ארה"ב לעשות משהו כדי לרסן את הישראלים".

עוד לדברי קוק: "לא משנה כמה המדינות באזור עלולות לא לאהוב את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הן סולדות יותר מהממשלה של איראן".

על פי הדיווח, יומיים לפני המתקפה על ישראל גורמים איראנים תדרכו את עמיתיהם במדינות המפרץ, ביניהן סעודיה על מבנה ותיזמון התוכנית לתקיפה, כדי שאלו יוכלו לאבטח את מרחבן האווירי. המידע הועבר לארה״ב, ושימש אזהרה מקדימה מכרעת עבור ישראל וארה״ב.

פרטים שנחשפו על מאחורי הקלעים של בניית מערך ההגנה האזורי מפני האיומים האיראניים: 

  • במרץ 2022 מפקד סנטקום כינס פגישה חשאית בשארם א-שיח׳ של נציגי צבא מישראל וממדינות ערב כדי לבחון אפשרויות תיאום בין כלל הכוחות באזור. זה היה המפגש הראשון בהיקפים האלה של קצינים ישראלים וערבים בחסות אמריקנית לדיון במאבק באיראן.
  • מיד לאחר התקיפה בדמשק שבה חוסל בכיר משמרות המהפכה, ארה״ב החלה להפעיל לחץ על המדינות הערביות לשתף בכל מידע מודיעיני בנוגע לתכניותיה של טהראן. בתחילה אותן מדינות נזהרו למסור מידע מחשש שזה יוביל למתקפות ישירות של איראן נגדן, אך לאחר לחצים נוספים - סעודיה והאמירויות הסכימו למסור מידע. ירדן אף הסכימה לפתוח את המרחב האווירי שלה למטוסי קרב אמריקניים ושל מדינות נוספות, ואף ליירט בעצמה את הכלים האיראניים. 
  • ⁠יומיים לפני התקיפה, גורמים רשמיים באיראן עדכנו את עמיתיהם מסעודיה ומדינות המפרץ על האופי והתזמון של התקיפה הצפויה. המידע הועבר לארה״ב, וכך ישראל קיבלה התרעה מוקדמת. 
  • מרגע שהכטב״מים והטילים שוגרו מאיראן, הם זוהו בידי מכ״מים במדינות המפרץ - שמחוברים אל מרכז המבצעים של סנטקום שיושב בקטאר, והוא העביר את המידע למטוסי הקרב שהיו בכוננות במרחב האווירי של המזרח התיכון. כאשר המל״טים האיראנים הגיעו למרחב, הם הופלו ברובם ע״י ישראל וארה״ב, ובמספרים קטנים יותר ע״י בריטניה,  צרפת וירדן. 
  • המטוסים האמריקניים הפילו יותר מ-70 מל״טים. שתי ספינות טילים אמריקניות יירטו כ-6 טילים. מערכת פטריוט אמריקנית שמוצבת בעיראק יירטה טיל בליסטי אחד.