זו היתה תמונת ניצחון מרשימה נגד המטח האיראני: 99% מהטילים והכטב"מים שכוונו לעבר ישראל יורטו על ידי צבאות ארה"ב בריטניה וישראל. במהלך היממה הפעילה מערכת הביטחון הישראלית שוב את שיבושי ה-GPS במטרה למנוע מהטילים לנחות בשטחנו, ועדיין עשרות ככל הנראה כן חדרו לשמי ישראל.

מה יהיה? כך נתמודד עם החרדה על רקע התקיפה האיראנית
"‏הנס שלנו שהוא רה"מ": מקורבו של נתניהו רומז מה התוכנית לגבי תקיפה באיראן

איך בכל זאת הם מצאו את דרכם אלינו, עם ה-GPS  השתבש, איך ממסכים את ה-GPS, האם הוא משפיע גם על מדינות שכנות ומה קורה עם מטוסי הנוסעים שצריכים לנווט? בעזרת ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ לשעבר, ראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון  ומרצה באוניברסיטת תל אביב – כל התשובות לכל השאלות:

איך פועל מנגנון הניווט של הטילים?

ד"ר מנשרי מסביר כי הטילים שנחתו כאן הם טילים בליסטיים שאינם זקוקים למערכות ה-GPS. הטילים הללו מכוונים טרם השיגור ונורים במסלול קשתי אל מעל האטמוספרה וחזרה לכדור הארץ עד ליעדם. זאת להבדיל מרחפן או טיל שיוט שמסתמכים על מערכות GPS, טסים ומשנים את כיוונם על פי תוואי. לפיכך, שיבושי ה-GPS אינם משפיעים על טילים בליסטיים בעלי מסלול מתוכנת מראש. על פי הידוע, כל הטילים והכטב"מים מבוססי ה-GPS שנורו לעברנו יורטו מחוץ לשטחי המדינה, והמסלול לפחות של רובם גם שובש בדרך.

מה בכל זאת נחת בשטחנו?

היירוטים המוצלחים תלויים במיירטים שנורים לעברם. לאחר הפגיעה בטילים שחדרו לשטחנו, נחתו בקרקע שיירי טילי יירוט של צה"ל, וחלקים מהטילים שהושמדו. זאת הסיבה שפיקוד העורף דורש להישאר במרחב מוגן.

אם ה-GPS משובש בישראל, איך המיירטים שלנו מצליחים לעבוד?

המיירטים פועלים בשיטות אחרות כמו רדאר – מערכת המשגרת אותות רדיו שפוגעות בעצם, בין אם הוא עומד או נע. אותות אלו חוזרות לאנטנה הנמצאת בסמוך למערכת המשגרת שמפענחת את המיקום.  לפיכך המיירטים אינם זקוקים ל-GPS כדי לנווט וליירט איומי טילים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יירוט טילים. מערכות רדאר מתקדמות (צילום: פלאש 90)
יירוט טילים. מערכות רדאר מתקדמות (צילום: פלאש 90)

 האם אפשר לשבש שיוט של טיל בליסטי?

לדברי ד"ר מנשרי, שיבושו של טיל בליסטי הוא בעייתי: "יש לו את המסלול שלו בהתאם לזמן המנוע שתוכנת מראש והכיוון של הסנפירים, ולאחר שהמנוע של הטיל מפסיק לעבוד הטיל יורד חזרה לכדור הארץ ופוגע. חוץ מליירט אותו קשה לשבש את פעילותו, לכן אלה הטילים שכן הצליחו להגיע לכאן, אבל יורטו בהצלחה כיוון שצה"ל ערוך גם נגדם".

למה ה-GPS בעצם מראה שאנחנו בקהיר או בבירות?

מערכת ה-GPS  בישראל היא מערכת אמריקנית, הוותיקה מכלל מערכות ה-GPS, שמכסה את כלל כדור הארץ. מערכות מקבילות מצומצמות יותר הן מערכת רוסית, סינית, יפנית, הודית, ומערכת גלילאו האירופאית. באופן עקרוני, כדי לנווט ולדעת את מיקומנו, יש צורך בהצלבה של אותות מלפחות 3 לווינים, ולרוב ארבעה. 

לווין. הצלבת נתונים למיקום אחד (צילום: אינגאימג')
לווין. הצלבת נתונים למיקום אחד (צילום: אינגאימג')

ישנן שתי מערכות שיבוש GPS המוכרות כבר מאז מלחמת המפרץ השניה ב- 2003: האחת מייצרת רעש מאוד חזק באזור מסויים, קטן או גדול, שמשבשת לחלוטין את קליטת ה-GPS.  המערכת השניה פועלת באמצעות וחיקוי של אותות הלוויינים: משדרת בעצמה אותות ש"מצטלבות" על מדינות אחרות כמו בירות או קהיר. אותות אלה חזקים יותר מהאותות המגיעים מה-GPS, והם מראים לכאורה מיקום מדומה במדינות אחרות. 

האם השיבושים מופעלים גם על ידי מדינות שכנות?

בהחלט. גם האיראנים יוצרים שיבושי GPS בייחוד במיצר הורמוז. ירדן עצמה הפעילה אתמול שיבושי GPS מעל השטח האווירי שלה. "למעשה כל מדינה יודעת להפעיל שיבושי GPS.

האם ה-GPS משפיע גם על מטוסים?

מטוסים אינם מסתמכים רק על GPS, אלא גם על מערכות ניווט אחרות הכוללות ניווט אינרציאלי שכולל חיישנים המודדים תאוצה גובה מהירות וזמן, ומערכות המכ"מ של מגדלי הפיקוח שאמורים לכסות את כל מסלול הטיסה של מטוס נוסעים, מההמראה עד הנחיתה. במהלך קו טיסה כזה חולף המטוס, לרוב בגובה של כ-30 אלף רגל, מעל כמה מגדלי פיקוח, כל אחד בתחומו מוודא בקרת ניווט תקינה של המטוס.

מטוס נוסעים. מערכות ניווט נוספות (צילום: אינגאימג')
מטוס נוסעים. מערכות ניווט נוספות (צילום: אינגאימג')

מה לעשות אם חלים שיבושי GPS בסלולרי?

ניווט: לפני צאתכם ברכב, הורידו את מסלול הנסיעה מראש באפליקציית המפות של גוגל. השתדלו ללמוד את הדרך או לשמור את מסלול ההגעה המפורט.

אפליקציות התרעות: הקלידו באפליקציות פיקוד העורף או צבע אדום את מיקומכם במקום זיהוי אוטומטי. באפליקציית פיקוד העורף לחצו על "+הוספת אזור עניין" . באפליקציית צבע אדום היכנסו ל"הגדרות" ובחרו את היישובים מהם תרצו התרעה.

אפליקציות הזמנת אוכל: אם אינכם יכולים לוותר על הזמנות בימים הקרובים, הקלידו את כתובתכם. וודאו בעת ההזמנה שהכתובת נכונה.

אפליקציות היכרויות: כדאי להימנע משימוש בהן במידה שיש שיבוש מיקום. לפני כניסה לאפליקציה, בדקו בווייז, מפות של אפל או גוגל שהמיקום שלכם לא שובש.