חוסר הוודאות וערפל הקרב לאחר שקו ההגנה, המכשול ומוצבי החזית נפלו תחת המתקפה של חמאס ובשטח התנהלו קרבות גבורה של לוחמים וכיתות כוננות ביישובים בנחיתות מספרית, נוכח פריצת המכשול בעזה, עדויות הטייסים מהשעות הראשונות ללחימה מתארות את חומרת המצב והדילמות חסרות התקדים של טייסי המסק״ר, ומפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים שהוזעקו לגזרה ונאלצו לקבל החלטות שמעולם לא התמודדו איתם.ֿ

בחיל האוויר עוד ישובו לאחר המלחמה ללמוד ולהפיק לקחים מאותן שעות איומות, שבהן המשימה של חיל האוויר הייתה לנסות ולייצב קו הגנה אל מול עזה, במציאות שאין מוצבים וכוחות מתפקדים מול הרצועה והכוחות שהוקפצו לגזרה נכנסו ללחימה עזה על יישובי העוטף שחלקם היו כבושים הלכה למעשה על ידי המחבלים מעזה.

תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: עבדל רחים חטיב, פלאש 90)
תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: עבדל רחים חטיב, פלאש 90)

צמד מסוקי הקרב הראשונים שהיו בכוננות מיידית הגיע לעוטף עזה לאחר השעה 7:30, ממחנה רמת דוד בהתאם לכוננות הקבועה. גם במחנה רמון החלו להתקבל הדיווחים וכל מי שהגיע לבסיס יצא באופן מידי. מפקד טייסת 190, סא״ל א', יצא עם המסק״ר שלו לשטחי העוטף והגיע לשם בשעה 8:32. ב- 4 השעות הראשונות של הלחימה, כאשר המצב על הקרקע ביישובים ובכבישי עוטף עזה קשה מאוד תקפו כלי הטיס של חיל האוויר 300 מטרות. כלי הטיס שהחלו להצטבר בגזרה באותן שעות התקשה לפעול בתוך היישובים והמוצבים עצמם בשל הקושי האדיר להבין בין מחבלים לכוחות ואזרחים שלנו, וזאת עוד חמור יותר כאשר לשטחי עוטף עזה הגיעו גם המונים שלא היו בלבוש מדים.

בהתאם למה שראו הטייסים בשטח הם התמקדו בעיקר בניסיון לעצור את השטף של ההמון הרצחני שנכס להרוג ולבזוז מרצועת עזה לתוך שטח ישראל וחזרה, ובסיוע קרוב לכוחות בפגיעה במחבלים בתוך הישובים, מאוחר יותר, בקרבות של יחידות מיוחדות על השתלטות מחודשת על מספר מוצבי צה״ל שנכבשו הסיוע ללוחמי הקומנדו הימי ושלדג בסופה וברעים היה כבר בסיוע קרב. 28 מסוקי קרב ירו ביום שבת מאות פגזי 30 מ״מ וטילי ההלפאייר. זאת, כאשר לאור האלפים הרבים שחצו את הגדר והתחמושת שנגמרה היו צריכים לקבל החלטות גם לחסוך בתחמושת על מנת לדחות ככל הניתן את הטיסה חזרה לטייסת לחימוש מחדש.

על פי הערכות בחיל האוויר, החמאס תדרך את מחבלי הנוח'בה לצעוד לאט ולא לרוץ כאשר הם מבחינים בכלי טיס וזאת על מנת לגרום לטייסים קושי לזהות האם מדובר במחבלים או בכוחותינו. לאור הקושי במפקדות צה״ל להבין את תמונת המצב כאשר חזר מפקד טייסת 190 בפעם הראשונה למלא תחמושת דלק בבסיס הוא העביר גם את סרט הצילום המלא שהיה במסוק והעביר אותו למטה חיל האוויר בקריה.

כמו טייסים אחרים גם מפקד הטייסת היה חזרה באוויר תוך עשרים דקות, בניסיון לייצב את קו ההגנה בירי לעבבר החודרים לישראל. בתוך מציואת הקרב השתתף מפקד הטייסת גם בקרב על שחרור מוצב בדרום הרצועה בפעולה שאותה הובילה שייטת 13. על מנת לסייע להם תקף מסוק הקרב בתוך מוצב צה״ל עצמו.