"חרבות ברזל" - היום התשיעי ללחימה: חיל האוויר ממשיך בתקיפות מהאוויר ובהכנת הקרקע לכניסה הקרקעית של לוחמי צה"ל, כשבמקביל אומרים בחייל באופן המפורש ביותר: ״אין לנו מחסור בבנק המטרות בעזה״. היעדים המרכזיים של חיל האוויר הם תקיפה ופגיעה בבכירים, לצד פגיעה במטרות איכות של חמאס. בגזרת צפון הרצועה, פועל חיל האוויר כחלק מהכנה לתמרון".

המלחמה בעזה - עדכונים שוטפים 
"מחר יהיה מאוחר מדי": האיום מצד איראן - והאולטימטום לישראל 
צילומי לווין חושפים: כך עזה נראית לפני ואחרי התקיפות | צפו בממדי ההרס
 

כחלק מנוהל הקרב וההכנות של מפקדי שטח, ברמת מפקדי הגדודים, הוטסו באמצעות כלי טיס על מנת לראות מהאוויר את גזרות הלחימה שלהם. בתוך כך, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר אמר: ״אנו מכינים את הזירה לתמרון אפקטיבי ככל האפשר. מסירים כמה שיותר איומים מהקרקע ומהאוויר. נעשה את מה שצריך באופן אגרסיבי בשביל שבמידה ויוחלט לתמרן, נאפשר את הכניסה הקרקעית הטובה ביתר שתתן ללוחמים חופש פעולה מבצעי".

"חיל האוויר", הוסיף האלוף בר, "יפעל כתף לצד כתף עם כוחות היבשה, הוא מגויס כולו למשימה הקרקעית. שמירה על הכוחות זו משימתנו״. גם בחייל מזהים תנועה של אלפי אזרחים עזתים מצפון הרצועה בדרכם לדרומה, כשבצה״ל ממשיכים לזהות מאמצים רבים שעושה חמאס בניסיון לעצור את תנועת האוכלסייה האזרחית דרומה.

תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

למרות הלחימה, גם בגזרה הצפונית אותה מתארים היום בצה״ל כבר במאפיינים של ימי קרב בצפון, האמירה החד משמעית היא כי בעזה יהיה תמרון קרקעי ושום דבר לא יעצור אותו. עד לשלב הזה חיל האוויר תקף אלפי מטרות ברצועת עזה, אבל במקביל נערכים גם לאפשרות של הסלמה בצפון. נכון לעכשיו בצה״ל עדיין מגדירים את המאמץ המרכזי של המלחמה בגזרת פיקוד הדרום, כלומר רצועת עזה.

מפקד חיל האוויר תומר בר התייחס גם בשיחה עם כתבים צבאיים על שאלת מיקוד המלחמה בגזרה הדרומית, למרות המשך ההסלמה במיוחד היום הגזרה הצפונית: "מתקדים כרגע בלחימה בזירה הדרומית אבל ערוכים חזק ובמוכנות גבוהה לכל התפתחות שיכולה להיות גם בצפון. חייל האוויר פרוס היטב עם כלל היחידות המצב מלחמה לתת מענה באש ולתקוף ככל שיידרש". 

גם אם התמרון עדיין לא החל ,ההיגיון המסדר של חיל אוויר פועל כבר עכשיו תחת התפיסה כי רבות מהתקיפות משרתות אותו, כחלק משלב ההכנה טרם יינתן האות לתחילת המהלך הקרקע. תחת תפיסת ההפעלה של חיל האוויר וצה״ל עומדת כרגע תכלית שבמרכזה: ״השמדת יכולות צבאיות תנועתיות ושלטוניות של ארגוני הטרור ברצועת עזה המייצרים איום לפגיעה בישראל, הרחקת האיומים משטח ישראל, הערכות לתמרון קרקעי, לחץ אזרחי (רצועת עזה סגורה) על השלטון ברצועת עזה, ובמקביל הרתעה בדרך הפעולה בעזה אל מול זירות הלחימה הנוספות בדגש על הזירה הצפונית מול חיזבאללה, אך לא רק".

תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (צילום: מג'די פתחי/TPS)
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה (צילום: מג'די פתחי/TPS)

נכון לעכשיו ולמרות האירועים בצפון, שניתן גם לאפיין אותם כפי שאומרים זאת בצבא כימי קרב, זה לנסות ולמנוע פריצתה של חזית מלחמה נוספת בלבנון מול חיזבאללה. לצד זאת עמדת חיל האוויר שמוצגת בדיונים, גם אל מול הדרג המדיני, כי הם מוכנים וערוכים לפעול בשתי החזיתות במקביל כאשר כבר עכשיו פועל חיל האוויר בזירה הצפונית אל מול איומי חיזבאללה ותקיפת מטרות בתגובה לאירועי הנ״ט היום.     

על גבורת הלוחמים ומסוקי הקרב והמסע״ר בשלב הראשון של הלחימה אמר האלוף בר: "יש סיפורי גבורה רבים של לוחמים בקרקע, מעטים מול רבים. טייסי המסק״ר פעלו מול אויב בנחישות, תקיפות באש מכלי טיס מאוישים מרחוק הרגו מחבלים רבים. מסוקים שהביאו לוחמים לזירת הלחימה תוך התמודדות עם אש לעברם. אנחנו גאים בהם ובאנשי המילואים שמוכיחים כל שעה את עוצמת צה״ל וחיל האוויר".

על המשך הלחימה סיכם: "אנחנו כואבים אבל נלחמים. מרגע שהתחיל האירוע בדרום, צה״ל ובתוכו חיל האוויר פועל כדי להסיר כל איום, בהתקפה ובהגנה. אנחנו מתחקרים כל יום, ומשתפרים כל יום. נמשיך לפעול בכל העוצמה עד ההכרעה״.