מבצע חרבות ברזל: ״אנחנו נמצאים באירוע שלא היה כמותו. לא נחזור למציאות שהייתה קודם. אנחנו תוקפים עכשיו ברצועת עזה באופן שלא היה בעבר״ – כך אמר היום (רביעי) בתדרוך ראש מטה חיל האוויר תא״ל עומר טישלר.

סיפור מצמרר של מפקד מחלקה: "פעם ראשונה שאני נתקל במחבלים דרך הטלפון"
בן גביר דיבר על "שומר חומות 2", בכירים בממשלה: "חסר אחריות, שיתעשת"

״אנחנו בתוך מלחמה קשה״, הוסיף תא״ל טישלר, ״מה שקרה בשבת בבוקר זה אירוע קשה ובלתי נסבל, לא אנושי. אויב מתועב שיוצא מתוך אוכלוסייה אזרחית ורוצח אוכלוסייה אזרחית. האירוע הזה בסיום המלחמה יתוחקר, אנחנו כצבא אחראים על זה, אני אחראי. אני אדם פשוט, אנחנו אחראים כאן עכשיו ואנחנו פועלים לשנות את המצב מהיסוד. צריך להתרכז במה יהיה. אנחנו לא בסבב, זה מלחמה״.

לדברי הקצין הבכיר, האופי וההיקף של התקיפות שחיל האוויר מבצע בימים אלה ברצועה שונה ונרחב משמעותית מבעבר. ״אנחנו פועלים באופן מדויק ומקצועי אבל לא כירורגי״, אמר, ״אני לא מתעסק בבודדים, עשרות וגם לא במאות. אנחנו מדברים על אלפי חימושים. מאחורי כל מטרה כזאת יש מהות. יש עכשיו מאות אנשים שעובדים מסביב לשעון, מבחינתי אין הבדל בין יום ללילה.

פעילות כוחות צה"ל במבצע חרבות ברזל (צילום :דובר צה"ל)

ככה נראית מלחמה, לא סבב. ככה פועלים אם רוצים לעקור את אותם מרכזי טרור ושהאירוע שחמאס פועל מתוך מקומות אזרחיים, זה מבחינתי לא חוזר. אני אומר בצורה ברורה: איפה שיש אויב ואתה רוצה להרוג אותו, אתה לא עושה הקש בגג. המונח הזה הוא רלוונטי לסבב, ואנחנו במלחמה״.

״אני רוצה לחזור לנקודה הרגישה של השעות הראשונות. פתחתי בזה ואני אגיד את זה שוב. זה אירוע בלתי נסבל״, הוסיף בהתייחסו לביקורת על תפקוד חיל האוויר בפרט – וצה״ל בכלל – בשעות הארוכות שבהם מחבלי חמאס חדרו לשטח ישראל בשבת בבוקר, ״אנחנו כצבא היינו צריכים למנוע את זה ולא מנענו את זה. אסור היה שהאירוע יקרה, נקודה. ולא מנענו את זה״.

״מהרגע שזה קרה כל הכוננויות של חיל האוויר זינקו. כמובן שכל הכוחות הקרקעיים בשטח לחמו בחירוף נפש. אנחנו המראנו מבסיסי המסק״ר שלנו. הגענו לאזור שהוא בשטחנו ויש בו ערבוב קשה מאוד של מאות מחבלים יחד עם אוכלוסייה אזרחית שלנו. אנחנו טסים בשטחנו וכמובן שיורים עליהם.

בשלב הזה התקבלו החלטות קשות מאוד. הטייסים ראו בכוונת עשרות רבות של אנשים. אף אחד לא אומר לך מי זה מי. מקבלים החלטות קשות ומזהים אויב בעיניים מקרוב. מסק״ר תוקף והורג כל פלטפורמה כזאת שמגיעה הורגת עשרות מחבלים. כלים נוספים של חיל האוויר פועלים שם והורגים מאות מחבלים״.

״אני יודע שזה לא היה מספיק כי האירוע הזה כבר היה בשטחנו. האירוע הזה לא היה צריך לקרות וזה באחריותנו. עכשיו כל האנרגיה שלי ושל החיל מופנית להשמדת אויב ולניצחון״.

לדבריו, החיל ערוך גם למצב של התדרדרות מול חיזבאללה ולאפשרות שצה״ל ייאלץ לנהל מאבק בכמה חזיתות במקביל. ״אנחנו ממוקדים בעזה, אבל פרוסים חזק בצפון ומעבים כוחות גם בצפון״, אמר, ״צה"ל יודע לפעול רב זירתי, ככל שיידרש. יחד עם השותפים האמריקאים. כולנו שמענו את הנשיא ביידן. רואים שנחתו בישראל חימושים חדשים. זה מייצר אורך לחימה ומשך לחימה, וזה ימשיך״.