הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר

זה קורה לא פעם בבניינים הישנים בתל אביב (וגם מחוצה לה). בעלי מחסנים באותם בניינים השמישו אותם כדירות וכעת, כשפרויקט התחדשות עירונית עומד על הפרק, הם דורשים לקבל בתמורה לאותו המחסן דירה חדשה, ממש כמו יתר בעלי הדירות. כך נוצר מצב שהפרויקט תקוע בגלל דרישת בעלי המחסנים, היזמים מתקשים לקדם את המיזם ובעלי הדירות נאלצים להמתין עוד ועוד.

ליצירת קשר עם עו"ד שלומי הראל לחצו כאן

לאחרונה הגיעו מספר מקרים שכאלה לפתחה של המפקחת על רישום המקרקעין בתל אביב. אחד המקרים, טענו בעלי דירות שביקשו לבצע בבניין המגורים הישן שלהם פרויקט של תמ"א 38/2 כי גילו להפתעתם שבעלי מחסנים תוקעים את יציאתו לפועל. בעלי הדירות טענו בפני המפקחת כי הם מוחזקים כבני ערובה.

מהצד השני, יזמי הפרויקט סירבו להיכנע לדרישות בעלי המחסנים, בשל העובדה כי גם כך רווחיותם בפרויקט גבולית. בפני המפקחת טענו בעלי הדירות כי דרישות בעלי המחסנים פוגעת בעקרות השוויון בפרויקטים של התחדשות עירונית וציינו כי מדובר בהתנהלות הלוקה בחוסר תום משווע." לא יעלה על הדעת כי לבעלי המחסנים יועמדו שטחי תמורה בעודף על פני יתר בעלי הדירות בבית המשותף ובגין יחידת מחסן שמעולם לא נרשמה כדירת מגורים, ולא שונה ולא התבקש שינויי הייעוד שלה". 

פסיקות שונות בסוגיה זו כבר התקבלו בעבר, ועל כן נראה כי הרוח הנושבת מכיוון המפקחת על המקרקעין תהיה דומה גם כאן. כך למשל, בשנה שעברה דחתה המפקחת על המקרקעין תביעה של בעלי מחסן שדרשו תמורה שווה לזו של בעלי הדירות האחרים. אז הבהירה המפקחת כי תוכנית תמ"א אינה כוללת זכויות עבור בעלי מחסנים. לצד זאת, היא כן קבעה כי מגיע לאותם בעלי מחסנים פיצוי כלשהו. 

נראה כי הקומבינות והשינויים שביצעו בעלי שטחים בבניינים הישנים, עומדים לרועץ עבור בעלי דירות ויזמים שמבקשים להניע ולהוציא אל הפועל פרויקטים של התחדשות עירונית. בסופו של יום, הצדק הוא איתם, ונראה כי גם המפקחים על המקרקעין יצדדו בעמדתם. אך עד שהצדק יצא לאור, ייאלצו בעלי הדירות והיזמים להיאזר בסבלנות ולהמתין.

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר