הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר

שוק הנדל"ן נמצא בנקודת רתיחה כבר תקופה ארוכה, זאת אנחנו יודעים. כעת נראה כי בשנה החולפת נרשמו שיאים חדשים ביציאתם לפועל של פרויקטים הכלולים בהתחדשות עירונית. על פי נתוני הלשכה המרכזית בסטטיסטיקה, בשנה החולפת נרשם זינוק של 44% בבנייה במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 ובתקופה הזו החלו להיבנות לא פחות מ-12.5 אלף דירות חדשות. 

ליצירת קשר עם עו"ד שלומי הראל לחצו כאן

התחדשות עירונית נולדה מהצורך לחזק בניינים ישנים, למגן אותם ולחדשם. במסגרת הפרויקטים משודרגים ומחודשים בניינים ישנים, לעיתים נבנים חדשים תחתם, ומתבצע שדרגו לשטחים הציבוריים ולתשתיות. לרוב כוללים הפרויקטים גם הוספת דירות חדשות וניתן לבצעם תחת תוכניות המדינה השונות - פינוי בינוי ותמ"א 38 על סוגיה. 

אף שהוצאתן לפועל של הפרויקטים הינה מסורבלת ואורכת זמן רב, ולמרות שלא פעם ביקשה המדינה להפסיק או לשנות את התוכניות השונות של ההתחדשות העירונית, ניכר כי השנה החולפת הייתה פורייה במיוחד בתחום זה.

על פי הנתונים, בין חודש אוקטובר 2021 ועד לחודש ספטמבר האחרון, החלו להיבנות בישראל 12,406 דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית. בשנה שקדמה לכך נרשמו התחלות בנייה של 8,601 דירות בלבד ועל כן מדובר בזינוק חד ומשמעותית של 44%. 

במהלך השנה האחרונה נרשמו 4,054 התחלות בנייה בבניינים שנבנו מחדש כן בדירות שנופו לבניינים קיימים. הכוונה לפרויקטים שהחלו ביוזמת הדיירים ולא במסגרת התחדשות עירונית. 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית היוו בשנה החולפת נתח של 18% מהסך הכללי של התחלות בנייה בישראל. כלל התחלות הבנייה עמדו בתקופה זו על סך 70,248 וגם כאן מדובר בזינוק של 15.6% מהשנה הקודמת, אז נבנו 60,742 דירות חדשות. 

נתוני הלמ"ס גם מפלגים את התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית לפי מחוזות וערים. מי שמוביל בשיא התחלות הבנייה הוא מחוז תל אביב עם 7,049 התחלות בנייה לעומת 5,045 בתקופה שבין אוקטובר 2020 לספטמבר 2021, כשמדובר בזינוק של 40%. במקום השני בטבלה נמצא מחוז מרכז שרשם קפיצה של 146% בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית משנה שעברה. במחוז זה נרשמו 3,189 התחלות בנייה לעומת 1,296 בתקופה המקבילה. 

לדברי עו"ד שלומי הראל: "נראה כי הדיירים, היזמים וכן גם הרשויות השונות מצביעים ברגליים ושואפים לעוד ועוד פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. מצד אחד מדובר בסרבול בירוקרטי ארוך ומייגע אך מנגד, בסופו של יום, זוכים הדיירים לבית חדש, תשתיות עדכניות ולשירות ציבורי טוב יותר. ואף שמדובר בנתונים מרשימים, המוכיחים כי פרויקטים רבים יצאו לדרך, אל לנו לשכוח שבשנה שקדמה לשנה זו התמודדנו בכל הארץ עם התפרצות מגפת הקורונה, סגרים והפסקות עבודה בכל תחומי החיים. גם מי שאמונים על אישורי התוכניות לא פעלו במלוא התפוקה ועל כן ייתכן וחלק מהפרויקטים המופיעים בנתונים אלו, אמורים היו לצאת לפועל עוד קודם לכן ונדחו בשל התפרצות המגפה". 

כך או כך, התחדשות עירונית יכולה להוות פתרון מוצלח לדיירים רבים, לאפשר לרשויות לצמוח ולפתח את השכונות השונות ולהוות רווח נאה ליזמים ולקבלנים. למרות זאת, בשל המורכבות המשפטית ואריכות הדרך יש להיוועץ בכל צעד בעו"ד המתמחה בנושא של התחדשות עירונית ולדאוג לליווי משפטי הדוק, צמוד, מקצועי לכל אורך הדרך.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר