בג"ץ הוציא צו על תנאי למשרד הבריאות, שבו הוא נדרש להסביר תוך 60 יום מדוע לא תבוטל חובת ההשתתפות העצמית של הורים לילדים עם אוטיזם הלומדים בגני תקשורת של החינוך המיוחד, שנדרשים להשתתף במימון הטיפול הבריאותי המקדם (טב"מ) של ילדיהם.

הצו הוצא במסגרת עתירה של אלו"ט ו"אותי - עמותה ישראלית לאוטיזם" נגד משרד הבריאות, בסוגיית גביית השתתפות עצמית מההורים על הטיפולים. בכך למעשה קיבל בית המשפט את עמדת העמותות, שלפיה אין בסיס חוקי לגביית תשלומי ההורים. משרד הבריאות יצטרך כעת לשנות את מדיניות הגבייה, ואולי אפילו לבטל אותה כליל.

שירותי הטב"מ, הניתנים בגני התקשורת לבני 3־7, מקיפים את כל תחומי ההתפתחות וההיבטים השונים של האוטיזם. יש להם חשיבות קריטית ותרומה נרחבת להתקדמות של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. הענקת שירותים אלה דורשת העסקה של צוות רב־תחומי במאות גני התקשורת בישראל.

מי שמספקות את השירות אלה העמותות המפעילות את הגנים. משרד הבריאות משתתף באופן חלקי במימון, וההורים נדרשים לשלם דמי השתתפות עצמית בסך של 8,600 שקל כתנאי לקבלת השירות בגנים. להורים שבשל מצב ילדיהם מתמודדים פעמים רבות עם אתגרים כלכליים משמעותיים, קשיי תעסוקה והוצאות רבות נוספות - מדובר בהוצאה כבדה מאוד.

בעתירה דרשו העמותות לבטל את חובת ההשתתפות העצמית של ההורים, וטענו כי השירות ניתן להורים מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי. העמותות טענו כי גביית דמי השתתפות עצמית על ידי משרד הבריאות היא בלתי חוקתית, פוגעת בזכות לבריאות, בזכות לכבוד ובזכות לשוויון, ונעשית בחוסר סמכות ובניגוד לחובת המשרד לספק את השירות ללא תשלום.

עוד טענו כי המשרד אף אינו משלם את חלקם של הורים שידם אינה משגת, והתוצאה היא פגיעה קשה בעמותות בסך עשרות מיליוני שקלים בשנה, כיוון שהן לא גובות את הכסף מהורים שידם אינה משגת לשלם אותו. מנגד, משרד הבריאות טען כי יש לדחות את העתירה, כיוון שערב חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי הייתה נהוגה גביית דמי השתתפות עצמית, ולכן היא חוקית.