הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

לא כולם יודעים אבל כל בקשה שמגיש קבלן או שיפוצניק עבור רשם הקבלנים, לצורך הוצאת רישיון קבלן רשום עוברת בדיקה מדוקדקת של חברי הוועדה המייעצת  ,אשר מחליטים האם להעניק או לא להעניק לקבלן את הרישיון.

מדובר בוועדה גורלית וחשובה עבור הקבלן שלבטח תשפיע על עתידו המקצועי ולכן חשוב מאוד שהקבלן יגיע אליה כשהוא מוכן בצורה הטובה ביותר ויוציא את הרישיון הנכסף. 

איך עובדת הוועדה המייעצת? כאשר קבלן מגיש בקשה לרשם הקבלנים, בשלב הראשוני הפקידים מטעם רשם הקבלנים עוברים על הבקשה ומבקשים מסמכים והבהרות מהקבלן כדי לראות שהוא עומד בתנאי הסף לקבלת הרישיון. לאחר מכן הבקשה עוברת לבחינת הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים אשר תכריע האם לתת או לא לתת רישיון לקבלן .

עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגל)
עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגל)

נציגי הוועדה מעיינים בבקשה ועליהם להכריע האם הבקשה של הקבלן לקבלת רישיון תתקבל או תדחה או שיש לזמן את הקבלן בפני הוועדה כדי לבחון את הניסיון והידע שלו בתחום הרישיון שהוא מבקש.  

חשוב לדעת כי חברי הוועדה מקבלים מרשם הקבלנים את הבקשות ועוברים עליהם במהירות ולכן חשוב מאוד שהבקשה תיכתב באופן מקצועי ונכון , כדי שחברי הוועדה יאשרו את הבקשה באופן אוטומטי בלי להקשות יותר מידי על הקבלן.

אך במידה ויש לוועדה המייעצת ספק לגבי המקצועיות של הקבלן, היא תזמן את הקבלן לדיון בפניה בכדי לבחון את רמת המקצועיות והידע שלו בתחום אזי חשוב מאוד להגיע לדיון זה ,מוכן על ידי עורך דין מקצועי המומחה בתחום רישום קבלנים.

עורך דין יכין את הקבלן בצורה מקצועית לפני הדיון , יעשה לקבלן סימולציות על השאלות שעליהם הוא ישאל על ידי חברי הוועדה וינחה את הקבלן איך לדבר בביטחון בפני חברי הוועדה וכיצד להשרות על חברי הוועדה ביטחון שהוא מספיק מקצועי.

עורך דין מקצועי ייכנס עם הקבלן לדיון בפני הוועדה וירגיע את האווירה בחדר הדיונים ויבדוק שחברי הוועדה שואלים את הקבלן שאלות הגונות או שהשאלות מובנות היטב לקבלן. 

עורך הדין יבדוק שכל הדברים שנאמרים בדיון בוועדה נכתבים בצורה מדויקת בפרוטוקול. 

עוד חשוב לדעת כי חברי הוועדה הם אנשים מומחים בתחומם ולאחר שבחנו את הקבלן הם יקבלו החלטה האם יש לתת לו את הרישיון או לא. 

אמנם על החלטת הוועדה שניתנה בדיון עם הקבלן אפשר לערער בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב, אבל הסיכויים לכך הם נמוכים כי הוועדה כבר האזינה לקבלן והתרשמה שהוא אינו מתאים לקבל רישיון ולכן בית המשפט יקבע כי הוא אינו מוסמך להחליף את שיקול הדעת המקצועי של הוועדה אלא אם כן היו מחדלים רציניים בהתנהלות הוועדה במהלך הדיון.

אולם אם הוועדה החליטה לסרב לבקשתו של הקבלן להוציא רישיון ואף סירבה לזמן את הקבלן לדיון בפניה אזי גם כאן ניתן להגיש ערר לבית המשפט המחוזי בתל אביב ואף לזכות בהצלחות רבות. 

לא פעם, יצא לי לראות כי במהלך הדיון בפני חברי הוועדה המייצגת, נשאלים הקבלנים שאלות מורכבות ולא ברורות לחלוטין. עורך הדין יכול לסייע במהלך הדיון בהבנת שאלות לא מובנות וחשוב מכך לוודא כי דבריו בפני חברי הוועדה אינם מסולפים ונרשמים כראוי בפרוטוקול הדיון. ההכנה של עורך הדין לקראת הדיון עצמו, תיצור אצל הקבלן תחושת ביטחון שתסייע גם היא באותו מפגש גורלי מול הוועדה המייעצת ותקל על הלחץ הטבעי הנובע ממעמד זה .

לאור חשיבות המלצות הוועדה על קבלת רישיון מרשם הקבלנים, אני ממליץ להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום שיכול לסייע רבות בהתמודדות מוצלחת עם הוועדה המייעצת. גם ברמת ההכנה טרם הוועדה וגם במהלכה. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).