קצת יותר מ־20 שנה אחרי שוד הכספות הגדול, שבמהלכו חפרו שודדים מנהרה ובמשך 48 שעות רוקנו מחדר הכספות של בנק דיסקונט יותר מ־400 כספות ונטלו 25 מיליון דולר, הגיעו ביום חמישי האחרון שודדים לחדר הכספות של חברת רותיניום ברחוב אחד העם בתל אביב, עבדו הרבה פחות קשה, ויצאו עם שלל שערכו עדיין לא ברור.

מדובר בשוד שתוכנן בקפידה, ולא תהיה זו הפתעה מרעישה אם יתברר שהשודדים נהנו משיתוף פעולה של גורם פנימי או ממידע מוקדם של הלקוחות או העובדים.

המותג רוטיניום נהנה ממוניטין של מערך אבטחה ייחודי ומתוגבר שהגיע משווייץ, הראשון מסוגו בארץ, והוא דואג לשמירה בקפידה על כספיהם ורכושם של לקוחות החברה. אבל על השודדים זה לא עשה רושם: בשעה 18:00 בערב הגיעו כמה רעולי פנים חמושים אל פתח חדר הכספות, כפתו את המאבטח והבהירו לו שאם חייו יקרים לו, כדאי שישתוק. אותו מאבטח הצליח לחלץ את עצמו מהכפיתה רק לאחר שאחרון השודדים עזב את המקום, ודיווח לחברה ולמשטרה.

במרחב ירקון במשטרה מיהרו להקים צוות חקירה מיוחד, וזה ינסה להגיע אל השודדים. ועם זאת, כבר עתה ברור שמערך האבטחה של החברה יידרש להשיב על כמה שאלות קשות.

המקום בו נשדדו הכספות (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
המקום בו נשדדו הכספות (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)


החקירה הזאת עלולה לסבך לא מעט גורמים, מלבד השודדים, אם ייתפסו: חברת הביטוח המבטחת את המקום, חברת האבטחה, עובדי המקום וגם הלקוחות, ואלה  האחרונים יצטרכו להגיע למשטרה כדי למסור פרטים מדויקים אודות הרכוש ששמרו באותן כספות. במשטרה, כגורם אכיפה המחויב לחוק, יצטרכו לשתף גם את רשויות המס, ויש בוודאי לא מעט אנשים שיעדיפו לא יידעו איזה פריטי רכוש או מזומנים הוחזקו בכספות אלה.


מתחם עסקים שוקק


זירת הפשע מצויה באזור מתחם בילויים ועסקים שוקק בתל אביב. לפי דיווח שהעביר המאבטח מאוחר יותר, השודדים הגיעו בשש בערב, סמוך לשעת הסגירה של מתחם הכספות, וסיפרו כי הם מעוניינים להפקיד דבר מה באחת הכספות. מדובר בפרט חשוב, משום שהדבר מעיד על כך שהיה להם מידע על פרטי כספת של לקוח.

מסיבות שעדיין נמצאות תחת חקירה, המאבטח פתח להם את הדלת אל המקום שאמור להיות מוגן ומבוקר, תחת עדשותיהן הפקוחות של מצלמות אבטחה ומוקד חיצוני. אבל במקום לקוח אחד שחפץ להיכנס לחדר הכספות, פרצו פנימה כמה רעולי פנים חמושים והבהירו למאבטח: "אם לא תפריע, לא תיפגע". זה נכפת באזיקונים, ואחד השודדים נשאר איתו כדי להבטיח שאכן לא יפריע.

השודדים שלפו כספות רבות, פרצו אותן והשליכו את תכולתן אל הרצפה, נטלו רכוש רב ומזומנים, ונמלטו, כשהם מותירים אחריהם מהומה גדולה ומאבטח כפות ומבוהל.

ותיקי המשטרה נזכרים בשוד הכספות הגדול, אי אז בקיץ שנת 2002, ומציינים לעצמם שמאז עברו אמצעי האבטחה לא מעט שיפורים, כולל מצלמות האבטחה ומנגנוני הבקרה והפיקוח. ללקוחות, שמעדיפים להפקיד את רכושם בכספות המנוהלות על ידי חברות פרטיות גדולות וסומכים על כך שהרכוש יישמר ללא פגע, וגם שהמידע אודותיו לא יגיע אל רשויות המס, יש בהחלט יותר מסיבה אחת לדאגה.

ככל הנראה, החקירה הזאת עלולה לסבך את כולם, את השודדים אם יצליחו לשים עליהם את היד, את חברת הביטוח המבטחת את המקום, את חברת האבטחה , את בעלת המוניטין של הכספות , את העובדים וגם את הלקוחות שאחרי ימים של נדודי שינה הם יצטרכו להגיע למשטרה כדי למסור פרטים מדויקים אודות הרכוש שהוצפן על ידם באותן כספות.

רשויות המס ישתתפו בחקירה בהמשך, לאור העובדה כי יש פה גניבה של כספים ותכשיטים. המשטרה תתחקה אחרי הלקוחות שיצטרכו לתת הסברים לרשויות המס.

מחברת רותיניום נמסר בתגובה לכתבה: "ביום חמישי בשעות הערב המוקדמות הגיעו למתחם הכספות בתל אביב שני גברים בשנות ה 50 לחייהם דוברי צרפתית, אשר תיאמו פגישה מבעוד מועד לפתיחת כספת.השניים הגיעו לפגישה שתואמה בפנים גלויות עם מסיכת קורונה. לקראת סיום הליך הבדיקה הוציאו השניים אקדח איימו על השומר וכפתו אותו.תוך פרק זמן מאוד קצר פעלו מנגנוני האבטחה ואזעקה שקטה החלה לפעול אף כן. באותו הרגע השודדים ברחו מהמקום".

"כעבור דקות בודדות השומר הצליח להשתחרר והזעיק את משטרת ישראל שהגיבה במהירות. חשוב לציין כי מבדיקה ראשונית עולה שכל הקופסאות שהוצאו נשארו במתחם. כמו כן חשוב לציין שהמתחם מבוטח על ידי חברת הביטוח הבנלאומית לוידס ומידה וישנם לקוחות שנפגעו יפוצו בהתאם. חברת רוטניום עומדת לשירות לקוחותיה בכל שידרשו ובימים הקרובים מתחם הכספות ישוב לפעילות מלאה", הוסיפו ברוטוניום.