בג"ץ דחה היום (שני) את עתירתם של שישה חברי כנסת מסיעת הליכוד ומסיעת ש"ס אשר תקפה את בדבר הרכב הוועדות הקבועות. בעתירתם תקפו הח"כים את החלטת מליאת הכנסת מחודש יולי על האופן שבו נבנה הרכב הוועדות הקבועות בכנסת.

בית המשפט עמד על השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה ואשר נועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה בהן. עוד צויין בהחלטה כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים, הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות, אינם מצדיקים התערבות שיפוטית. 

השופטים ציינו שיש להצר על כך שסיעות הקואליציה נזקקו להערות בית המשפט על מנת להגיע להרכב מאוזן יותר של הוועדות, אך גם מצאו טעם לפגם בהתנהלותן של חלק מסיעות האופוזיציה, שלא העבירו את שמות חברי הכנסת מטעמן לצורך איוש הוועדות. בכך, קבוע השופטים, התפרקו אותן סיעות מחובתן לייצג את האינטרסים שבשמם נבחרו לכנסת.

לאחר החלטת בג"ץ, בישיבת סיעת ש״ס החליט יו״ר התנועה אריה דרעי למנות את ח״כ יעקב מרגי כחבר ועדת שירותי דת יהודיים ואת ח״כ ינון אזולאי כחבר ועדת הכספים.

יו"ר הכנסת מיקי לוי, התייחס להחלטת בית המשפט העליון: "החלטת בג"צ צריכה לשים סוף לחרמות. כיבוד כללי המשחק המשפטי והפרלמנטרי הם מאבני היסוד של הדמוקרטיה ועל כן מחובתם של נציגי האופוזיציה לחזור לוועדות הכנסת ולמלא את מחוייבותם כלפי ציבור בוחריהם".

עוד אמר לוי כי "אני מברך על החלטת בג"צ ששמרה על גבולות ההתערבות בין הרשות השופטת והמחוקקת ומושיט את ידי לחבריי באופוזיציה. הקואליציה הלכה כברת דרך למען האופוזיציה והייצוג ההולם בכנסת וההצעה הנוכחית שמונחת לפתחה של האופוזיציה היא הצעה מידתית ומאוזנת המאפשרת ביטוי ראוי ומשמעותי לכוחה היחסי".

עו"ד אילן בומבך שייצג את האופוזיציה בעתירה, מסר: "בית המשפט העליון מתח ביקורת על כך שרק בעקבות הגשת העתירה, והערות השופטים, הקואליציה ניאותה לאזן מעט את ועדות הכנסת ולאפשר ייצוג פחות מוטה לרעת מפלגות האופוזיציה". עוד הוסיף: "עם זאת, בית המשפט הבהיר את גבולות ההתערבות שלו בפעולות הרשות המחוקקת. מדובר בהלכה חשובה שמשרטטת את גבולות ההתערבות של בג"ץ בעתירות מצד האופוזיציה בעבודת הכנסת. אני משוכנע שהלכה זו תשמש אותנו גם בעתירות שבהן הקואליציה תחליף פוזיציה ותעתור משבתה באופוזיציה". 

יו״ר הקואליציה ח״כ עידית סילמן ומ״מ יו״ר הקואליציה בועז טופורובסקי הגיבו להחלטת בג"ץ: "טוב עשה בית המשפט שנמנע מלהתערב בעבודת הכנסת. אנו מזמינים את האופוזיציה לתפוס את מקומה בוועדות, כפי שרבים מחבריה רוצים".

בין המשיבים לעתירה, היו עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועדי סדינסקי-לוי, אשר ייצגו את סיעת ימינה בעתירה וטענו כי העותרים אף טענו טענות אשר סותרות את אופן התנהלותם, כאשר דוד ביטן, העותר הראשון, עמד בראש ועדת הכנסת שאישרה רוב ניכר בוועדת הכנסת בכנסת ה-20, כאשר לקואליציה היה רוב קטן יותר מאשר לקואליציה הנוכחית.

"בהחלטתו מהיום, עמד בג"צ על השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה ואשר נועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה בוועדות וציין כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים – הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות, אינם מצדיקים התערבות שיפוטית", כך נמסר.

לדברי עו"ד ויינברגר ועו"ד סדינסקי-לוי, בג"צ דחה למעשה את עתירת העותרים על הסף מכיוון שלא נהוג להתערב בהחלטות פנימיות של הכנסת, לא כל שכן בהחלטות שאושרו על ידי מליאת הכנסת. כמו כן, ציין ביהמ"ש בהחלטתו כי קיים טעם לפגם בהתנהלותן של סיעות האופוזיציה אשר למעשה מחרימות את ישיבות ועדות הכנסת ומונעות מחבריהן לבצע את תפקידם כחברים בוועדות הכנסת.