בהליך הפלילי המנוהל ע"י המדינה נגד נאשם, נפגע העבירה אינו מהווה צד פורמלי בהליך. עם זאת, מוקנות לנפגע זכויות שונות בהתאם לשלב בו נמצא ההליך: הזכות לקבל הגנה מפני הפוגע, לקבל מידע אודות ההליך המשפטי ולקחת בו חלק, זכויות במהלך החקירה במשטרה, הזכות להגיש ערר כנגד סגירת תיק פלילי, להביע עמדה להסדר טיעון או אפשרות שחרור על תנאי ועוד.

מטרתו של חוק זכויות נפגעי עבירה היא בראש ובראשונה לקבוע את זכויותיו של נפגע עבירה פלילית ולהגן על כבודו וחירותו, זאת במקביל לשמירה על זכויותיהם של נאשמים וחשודים בביצוע עבירות. מאחר שנפגע עבירה אינו צד פורמאלי בהליך המשפטי נגד הנאשם, במקרים רבים הוא נאלץ להתמודד לבדו עם הפרקליטות, המשטרה ומערכת בתי המשפט.

זכויות נפגעי עבירה במסגרת הליך פלילי
הזכויות הנתונות לנפגעי העבירה בהליך פלילי כוללות בין היתר את הזכות לקבל מידע עדכני ופרטים בדבר ההליך הפלילי שמתנהל נגד הנאשם. המידע כולל בין היתר החלטה לסגור את התיק נגד מבצע העבירה, עיון בכתב האישום, מועדי דיונים בבית המשפט ותאריכי שחרור הנאשם ממעצר או מאסר. נוסף על כך, נפגע העבירה רשאי להשתתף בדיונים בדלתיים סגורות בעניינו של הנאשם ואף לבקש ליווי של אדם לפי בחירתו בדיון.
 
לפי החוק, נפגעי עבירות אלימות חמורה או עבירות מין זכאים לקבל הודעה על האפשרות שהתביעה תגבש עם הנאשם הסדר טיעון וכן הודעה על פרטיו של הסדר הטיעון המתגבש. במקרה כזה, נפגע העבירה זכאי להביע עמדתו בפני התובע לפני שתתקבל החלטה סופית בעניין.

נפגע עבירה זכאי לתבוע פיצויים ממבצע העבירה בגין הנזק שנגרם לו
במסגרת הזכויות המוקנות לנפגע העבירה, הוא זכאי גם לתבוע פיצויים מהנאשם בגין הנזק שנגרם לו עקב ביצוע העבירה כלפיו. בתביעתו נפגע העבירה יוכל לתבוע פיצויים בגין נזק גופני שנגרם לו, נזק נפשי, נזק רכוש, עוגמת נפש, החזרי הוצאות רפואיות ועוד. סכום הפיצוי שייפסק לנפגע תלוי במידה רבה בסוג ובחומרת הנזק שנגרם לו עקב ביצוע העבירה נגדו.

כדי לקבל פיצויים כאמור עומדת בפני נפגע עבירה אפשרות לפנות ישירות לתובע הממונה על התיק הפלילי שמתנהל נגד הנאשם בכדי שיבקש מבית המשפט לחייב את הנאשם לשלם לו פיצויים בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מן העבירה. אפשרות נוספת היא הגשת תביעה אזרחית נגררת לפלילים נגד מבצע העבירה לאחר שהסתיים ההליך הפלילי בעניינו בפסק דין חלוט שלא ניתן עוד לערער עליו. כך הקביעות שהתקבלו במסגרת פסק הדין הפלילי יוכלו לשמש כראייה בתביעה האזרחית לפיצויים.

אפשרות שלישית שעומדת בפני נפגע העבירה היא להגיש תביעת פיצויים אזרחית רגילה נגד מבצע העבירה ללא קשר לתוצאת ההליך הפלילי. 

עו"ד מנוסה יסייע לנפגע עבירה לממש את זכויותיו ולהביע את עמדתו

לנפגעי העבירה הזכות הבסיסית לבחור אם להסתייע בשירותיו של עורך דין פרטי צמוד שילווה וייצג אותם בהליך הפלילי, ייפקח על עבודת רשויות אכיפת החוק, ישמיע את קולם מול הגורמים הרלוונטיים ויוודא על מימוש ומיצוי מלוא זכויות נפגעי העבירה.

שימוש נכון ומקצועי בזכויות נפגעי העבירה יביא להשפעה על תוצאות ההליך ועל גובה הפיצויים שייפסק לטובתם בסוף ההליך. 

עו"ד פלילי שי שקד, בעל ניסיון רב בייצוג נפגעי עבירה, מייצגם בפני כל בתי המשפט בארץ, פועל בנחישות רבה עבור מימוש זכויותיהם בכל שלבי ההליך הפלילי ועד לקבלת הפיצוי בסופו של ההליך. כל זאת, תוך מתן יחס אישי לכל לקוח והבנה מלאה של המצב הרגיש שבו הוא נתון כנפגע עבירה. 

עורך הדין שי שקד מלווה את נפגע העבירה במהלך כל ההליך המשפטי שמתנהל נגד הנאשם, שומר על קשר רציף עם גורמי התביעה ומיידע את הנפגע בדבר זכויותיו במסגרת ההליך ובדבר אפשרויות הפעולה החוקיות שעומדות לרשותו. כל זאת, תוך שמירה בלתי מתפשרת על האינטרסים והזכויות של נפגע העבירה.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-8007583
כתובת: רחוב אבן גבירול 76, תל אביב.
אתר: https://www.din.co.il/lawyers/6389/8725/ 

הכתבה באדיבות דין - עורך דין לכל דין.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ, מכל סוג, או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עשויה להשתנות, מעת לעת.