שופט העליון הפורש חנן מלצר נעתר היום (שלישי) לבקשתו של רומן זדורוב והורה לערוך משפט חוזר למי שהורשע ברצח תאיר ראדה. הבקשה למשפט החוזר התבססה על מידע חדש לכאורה אותו הציג עורך דינו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי.

השופט בדימוס מלצר, טען כי הצורך במשפט החוזר נעוץ בבירור מחודש בסבך הראיות בתיק זה. הוא הוסיף כי אין להגביל מראש את היקף המשפט החוזר, וציין כי על באי הכוח להתמקד בסוגיות הבאות: העקבות הזרות, נזילת דם על גבי עקבת הנעל, כתם הדם שנתגלה בתא השלישי בו נמצאה גופתה של תאיר, וראיית הדנ"א. 

"התוצאה אליה הגעתי בדבר עריכת משפט חוזר, איננה משמיעה בהכרח כי המבקש זכאי או כי עלה בידו להוכיח קיומו של ספק סביר באשמתו. מטרתו של ההליך הייתה רק לבחון היתכנות לאפשרות כי יש בראיה, או בטיעון כלשהו, כדי לשנות את תוצאות המשפט", כך חתם מלצר את קביעתו.

עו"ד ירום הלוי, עורך דינו של רומן זדורוב, הגיב להחלטת ביהמ"ש העליון ברדיו 103FM בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד, באומרו כי "אני מאושר עבור רומן, ילדיו ואשתו. זהו יום חשוב, אך פניי נשואות לעתיד - אני הולך לנהל משפט של רמאות. מהתחלה היה ברור שרומן חף מפשע". 

בפרקליטות הגיבו להחלטת מלצר ואמרו כי "ביהמ"ש העליון קבע כי יש הצדקה משפטית לבחון את הראיות החדשות שאליהן הפנתה ההגנה, במסגרת של משפט חוזר. השופט מלצר הדגיש בהחלטתו כי התוצאה בדבר עריכת משפט חוזר אין משמעה בהכרח כי זדורוב זכאי או כי עלה בידו להוכיח קיומו של ספק סביר באשמתו, וכי שאלות אלו אמורות להיבחן במשפט החוזר עצמו. החלטה זו ממחישה את עיקרון עצמאות מערכת המשפט בישראל, ואת האיזונים בין הגופים השונים המרכיבים אותה,.

"מכל מקום", ציינו בפרקליטות, "לאחר שהתביעה תלמד את ההחלטה לעומקה, הרי שתיבחן לאורה גם עמדתנו העדכנית באשר להמשך ניהול ההליכים מחדש בעניינו של רומן זדורוב, במסגרת של משפט חוזר. אנו מכבדים כמובן את החלטת ביהמ"ש. הדברים ייבחנו כאמור באופן מדוקדק, ובידי הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות, כפי שנעשה עד כה. יצוין, כי השופט מלצר עצמו ציין בהחלטתו כי רשויות התביעה הקדישו לבחינת הבקשה למשפט חוזר תשומת לב ראויה ומשאבים רבים, והדברים נבחנו בכובד ראש. כך תמשיך התביעה לפעול גם בהמשך הטיפול בפרשה זו". 

אולגה זדורוב הגיבה להחלטה ואמרה: "מאושרת שסוף סוף הגענו ליום הזה ומחכה לראות את רומן כבר יוצא מהכלא. מודה לכל מי שתמך בנו עד עכשיו ומבקשת מכל מי שיכול להושיט יד ולתמוך בקמפיין גיוס ההמונים כדי שנוכל לממן את ההגנה שלו".

עורכי הדין דניאל חקלאי ותומר שוורץ, שמייצגים את אולה קרבצנקו ששמה עלה כממעורבת ברצח, מסרו בתגובה: "בית המשפט העליון הפריך את גרסת הכזב של א"ח לגבי הקשר הבדיוני שלא היה ולא נברא בין אולה לבין הרצח הנורא של תאיר ז"ל. בית המשפט העליון הפריך את האפשרות להתייחס בכלל לטענה הדמיונית כאילו הודתה אולה ברצח באוזני חברתה. מדובר בטענה בלתי קבילה". 

"כבוד השופט מלצר הדגיש בהחלטתו שבכל הזדמנות, שבה אולה והדגישה שאינה קשורה ברצח. הוא לא מצא כל קשר בין אולה לבין הרצח. להפך. מהבחינות הללו, מדובר בבשורה משמחת. בית המשפט העליון מנקה את אולה מכל חשד. אנו נשוב ונפנה לפרקליטות המדינה בימים הקרובים לצורך הבטחת גניזה רשמית של התיק המופרך שנפתח בזמנו בעניינה של אולה, וכן לצורך הגשת כתב אישום נגד א"ח בגין עלילת השווא נגד אולה ובגין הפגיעות המיניות והפיזיות באולה - פגיעות שבביצוען הוא הודה במשטרה", נמסר עוד מטעם עורכי דינה קרבצנקו.

הטענות של פרקליטי זדורוב
בין היתר טען עורך הדין הלוי כי ממצאים בזירה שנמצאו בעקבות המקרה לא יכולים להתאים לזיהוי של רומן כמבצע הרצח, זאת בהתבסס על שיעור מצולם אותו העביר ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל שבעברו אף שימש עד תביעה. כיום משמש ד"ר קוגל כראש המכון והפרקליטות מתנגדת לאפשרות שיעיד שוב בתיק, כמו גם לבקשה למשפט חוזר. 

סוגיה נוספת שעלתה במהלך בקשתו של עו"ד הלוי היא אצבע מאשימה שהוא מפנה כלפי מבצעת אחרת של מעשה הרצח, לכאורה א"ק (אולה קרבצנקו') שנחשפה לאחרונה בפנים גלוית ובשמה המלא עקב תביעות שהגישה כחלק מניקוי שמה. גם עבורה החלטה שתסתום את הגולל על משפט חוזר יכולה לסייע בניקוי שמה באופן ציבורי.

רומן זדורוב הורשע בשנת 2010 ברצח הנערה תאיר ראדה שנמצאה ללא רוח חיים בתא השירותים של תיכון נופי גולן בדצמבר 2006. על זדורוב נגזר עונש של מאסר עולם. עוד במהלך משפטו הועלו טענות מצד משפחתו ומגורמים אחרים, כי התיק נוהל בצורה רשלנית וכי לא הוא הרוצח, כשהרשעתו של נשענת על הודאתו במעשה ושיחזור שערך אל מול החוקרים ולא כל ריאיות מוצקות.  

זדורוב ועורכי דינו ערערו על פסק הדין פעמיים. בשנת 2013 הורה בית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי לעיין בריאיות התיק. בשנת 2014 הורשע זדורוב בשנית על ידי בית המשפט המחוזי. בשנת 2014 ערער זדורוב בשנית אל בית המשפט העליון שהרשיע אותו בדצמבר 2015 פעם נוספת. מתוך ההרכב שכלל שלושה שופטים, שני שופטים הרשיעו אותו במעשה הרצח. ראש ההרכב, השופט יורם דנצינגר קבע בדעת מיעוט שיש לזכותו מחמת הספק. 

מקרה אחר בו התקבלה הבקשה לערוך משפט חוזר למורשע ברצח התקיימה בתיק של עמוס ברנס. ב-1974 נעצר ברנס, תושב עכו, בחשד כי רצח את החייל רחל הלר. הוא הורשע ונידון למאסר עולם. כבר בשלב משפטו טען ברנס כי נכפה עליו על ידי החוקרים להודות ברצח.

בהמשך הומתק עונשו והוא שוחרר מן הכלא ופתח במאבק לקיום משפט חוזר בטענה כי לא הוא רצח את הלר. בשנת 2002 החליטה שופטת העליון דליה דורנר לקיים משפט חוזר לברנס.

ב-11 בדצמבר 2002 החליט בית המשפט לזכות את ברנס בזיכוי אילם, ללא שמיעת הראיות, מבלי לקבוע אם הנאשם ביצע את המעשים המיוחסים לו או לא, וזאת לאחר שהתביעה חזרה בה מכתב האישום.

למרות הלך הרוח בסביבתו של זדרוב, וחרף החשש כי לא היה "סיכוי" לבקשה להתקבל, אושרה כאמור בקשתו של זדורוב. ביומיים האחרונים שרר מתח רב לכל מי שנוגע לתיק המתוקשר שלא נותן מנוח.