כשמדברים על עבריינות נוער מתכוונים לקטינים מגיל 12 ועד גיל 18 כאשר המשטרה ומערכת בתי המשפט מתייחסת למבצעי העבירות הקטינים בצורה מקלה יותר. ומתמקדת בשיקום ובטיפול, בשונה מהיחס שניתן לעבריינים בגירים.

במיוחד בשל כך, חשוב מאוד שהורים לבני נוער ידעו מהם זכויות ילדיהם בחוק, כיצד נכון לפעול במידה ונעשתה עברה של ידי בני נוער. גם אם ילדם הוא הפוגע וגם אם הוא הנפגע. חשוב לפעול בהקדם ובצורה נכונה כדי למנוע בעיות פליליות שישפיעו על הילדים לטווח הארוך ויפגעו בשני הצדדים בצורה חמורה יותר מאשר בטיפול נכון ומדויק הן לפוגע והן לנפגע.

חשוב לציין כי קטין שטרם מלאו לו 12 שנים, אשר ביצע עבירה, לא ייחשב לאחראי למעשיו ולכן המדינה לא תגיש נגדו כתב אישום. יחד עם זאת, עבריינות נוער הוא מונח שמתייחס למעשי פשיעה שמתבצעים על ידי קטינים מתחת לגיל 18 וכל הורה צריך להבין את ההשלכות של עבירה פלילית כדי להגן על ילדיו הן מפני ביצוע העבירה והן כדי להגן מפניה. באופן כללי ניתן לומר כי יחס מערכת המשפט והמשטרה כלפי מבצעי עבירות שהם קטינים מתמקד יותר בהיבטים של טיפול ושיקום וזאת בשונה מהיחס שניתן למבצעי עבירות בגירים, שלרוב מתמקד בשיקולים כגון גמול והרתעה.

שאלנו את מיטל בוארון - עו"ד המתמחה בעבריינות נוער, על גישת הרשויות כלפי קטינים שביצעו עבירות
השינוי בגישת הרשויות כלפי קטינים שביצעו עבירות מתבטא כבר בשלב המעצר וממשיך בשלב החקירה בתחנת המשטרה. לפיכך, מעצר של קטין ייעשה אך ורק באישור של קצין נוער וזאת תוך התחשבות בגילו של הקטין ובהשפעת המעצר על שלומו הנפשי והגופני ובמקרה שלא ניתן להשיג את מטרת המעצר באופן אחר שפוגע במידה פחותה בחירותו של הקטין. אם הוחלט לעצור קטין, הוא יוחזק בתא מעצר או אגף מופרד מעצירים בגירים ובתנאי מעצר ההולמים את גילו ואת צרכיו. מעצר קטין יכול להתבצע כבר מגיל 12 כאשר משך המעצר הינו ל-12 שעות עד להבאתו בפני שופט וזאת בשונה מבגיר אשר משך מעצרו הינו ל- 24 שעות עד להבאתו בפני שופט. קטין מעל גיל 14 יכול להיות מוחזק במעצר למשך 24 שעות עד להבאתו בפני שופט. גם חקירה של קטין תיעשה באופן שונה לחלוטין מחקירת בגיר כאשר החוקר מחויב להודיע להוריו או קרוב בגיר אחר של הקטין על חקירתו ולזמנם לתחנת המשטרה. כאן חשוב מאוד לקבל ליווי של עו"ד המתמחה בעבריינות נוער שכן זו נקודת ציון חשובה מאוד בהתפתחות התיק הפלילי או עצירתו כבר בשלב מוקדם זה.

ההנחיה לזמן את הורי הקטין או קרוב בגיר אחר הינה תקפה גם לגבי הארכת מעצרו של הקטין, שכן אם לא הגיע אחד מהם לדיון הארכת מעצרו בבית המשפט, בית המשפט רשאי להאריך את המעצר למשך יממה אחת בלבד, כאשר הוא מחויב לקיים דיון נוסף בהארכת המעצר רק אחרי שההורה או קרוב משפחה אחר יזומן לדיון. נוסף על כך, נקבע איסור לחקור קטין בשעות הלילה למעט מקרים שבהם קצין משטרה אישר זאת מטעמים מיוחדים. אחרי החקירה, שירות המבחן לנוער יתערב בהליך וייבחן את מצבו הפסיכולוגי והסוציאלי של הקטין תוך התוויית דרך טיפולית עבורו והכוונתו להתנהגות נורמטיבית. ליווי של עו"ד מומחה לילד, תאפשר לנער להבין את המצב לאשורו, לתפקד בצורה נכונה ותסייע רבות להורים ולמשפחה להתמודד בצורה נכונה יותר עם המקרה שארע והשלכותיו לעתיד.

סגירת תיק ללא רישום פלילי
לא כל חקירה נגד קטין תסתיים ברישום פלילי או בהגשת כתב אישום כאשר במקרים רבים בהתערבות שירות המבחן לנוער ניתן יהיה לסגור את התיק ללא רישום פלילי. הכל בכפוף לשיתוף פעולה מצד הקטין כמו גם בנכונותו להשתלב בהליך טיפולי - שיקומי. חשוב לציין כי הדיונים המשפטיים בבתי המשפט לנוער נערכים בדלתיים סגורות ותוך כך השופטים משתדלים להקדיש את הזמן הדרוש לכל תיק מבלי להתחשב בשיקולי עומס מערכתיים.

במקרה של הסתבכות קטין בעבירה פלילית, חשוב להקדים ולפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום המשפט הפלילי, בעל התמחות והתמקצעות בתחום עבירות הנוער. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה לעומקן, ייבחן את מאפייניו האישיים של הנער החשוד בביצוע העבירה ויעניק לו ליווי משפטי מקצועי לכל אורך ההליך הפלילי במטרה להוביל לסגירת התיק הפלילי או להפחית את חומרת הענישה. בעת בחירת עורך דין מייצג בעבירות נוער, חשוב לבדוק כי הוא מיומן ומנוסה בייצוג בני נוער, כי הוא מכיר את ההליך המשפטי הפלילי לעומק ולכן יכול להוביל לסגירת התיק או להפחתה משמעותית בעונש.

התמקצעות ספציפית בתחום עבריינות הנוער ושיקום קטינים
עורכת דין מיטל בוארון היא עו"ד פלילית, המוסמכת גם כמגשרת, בעלת התמקצעות ספציפית בנושא עבריינות נוער ושיקום נוער. עו"ד בוארון החלה את דרכה המשפטית כמתמחה אצל שופטת בבית משפט לנוער ועוסקת מאז במתן ליווי משפטי וייצוג של בני נוער שחשודים ונאשמים בביצוע עבירות פליליות. נוסף על כך, עו"ד בוארון עוסקת גם בשיקום ובמתן עזרה לבני נוער שמעדו ומסייעת להם לחזור לתלם.

עו"ד מיטל בוארון מעבירה הרצאות בכל רחבי הארץ, לסגל הוראה, להורים ולנערים בנושא זכויות בני נוער במערכת המשפט והאכיפה ובנושאי נוער בסיכון ומניעת התדרדרות של נוער לפשע. עורכת הדין בוארון מעניקה ללקוחותיה שירותי ייעוץ עבור קטינים לפני חקירה, ייצוג קטינים במסגרת הליכי מעצר, ייצוג קטינים בהליכי שימוע ומחיקת רישום פלילי. עורכת הדין מיטל בוארון מקפידה להעניק ללקוחותיה ליווי משפטי כבר בשלב החקירה הראשונית ועד לסוף ההליך המשפטי תוך שימת דגש על ההיבט השיקומי ועל שילובם המחודש בחברה.

פרטי התקשרות:
טלפון
: 053-6130164
כתובת: רחוב בן גוריון 44, אור יהודה
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/12952/28653/ 

הכתבה באדיבות אתר LawGuide. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.