יש לא מעט מחקרים שנעשו בשנים האחרונות המצביעים על כך שכשליש מהזוגות הנשואים מסיימים "על מדרגות הרבנות". נתון זה הוא נתון מצער מאוד אך זו המציאות שאנו חיים בה כיום. לדעתי, אחוז הזוגות שנפרדים הוא אף גבוה יותר בשל העובדה שבעידן שלנו מודל המשפחה הפך למודל מודרני וניתן למצוא מגוון רחב של מסגרות משפחתיות שעליהן אין רישום מדויק כפי שיש על הזוגות הנישאים בישראל והמתגרשים בה כדין.

יש את המבנה המסורתי - פטריארכלי של המשפחה שם יש מבנה היררכי ברור בתוך המשפחה המורחבת והזוגות בדרך כלל נישאים ומתגרשים כדת וכדין בהתאם לדתם.

יש את מבנה המשפחה הקלאסי, בו יש תא גרעיני של אבא, אמא וילדים, חלקם זוגות נשואים כדת וכדין וחלקם חיים ללא נשואים במודל של חיים משותפים.
 
מעבר לתאים המשפחתיים שצוינו לעיל יש תאים משפחתיים נוספים של בני אותו מין, בני גזעים שונים ובני דתות ותרבויות שונות וגם בהם, כמו בכל משפחה אחרת, יש החיים יחד לאורך שנים רבות ויש שנפרדים ובתווך - יש את הילדים.
 
כאמור, לצערנו, לא מעט מן הזוגות מסיימים את הנישואים, או הזוגיות שלהם, ומתגרשים או נפרדים. חשוב לשים לב בתהליך הזה על היקר לנו מכל - הילדים שהיו מאוד מאושרים לו אמא ואבא היו מחליטים לגבור על הבעיות ביניהם ולהישאר לחיות יחדיו במקום להיות באמצע תהליך הגירושין ולפעמים להוות כלי ניגוח בידי אחד הצדדים או שניהם.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין חביבי-קובץ', לחץ/י כאן

מהם גירושין בהסכמה?
תהליך של גירושין בהסכמה נותן לזוגות שהחליטו לצאת לדרך חדשה את החופש להחליט מה יכלול אותו הסכם גירושין ולעשות את זה כפי שהם רוצים, תוך רצון הדדי לסיים את הליך הגירושין בדרך נעימה וברוח טובה, במטרה להפחית או למנוע חיכוכים וסכסוכים מיותרים שלמרבה הצער הם מנת חלקם של הרבה מאוד מהזוגות שבוחרים לעשות זאת דרך בית המשפט בהליך מייגע וכואב ולא פחות חשוב - ארוך ומתמשך. 

גירושין בהסכמה הם תהליך קצר יחסית, לאחר ההגעה להסכם משותף יש לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין דתי במדינת ישראל. הליך כזה של גירושין בהסכמה יכול לארוך מספר חודשים לעומת ההליך שנערך בין כותלי בית המשפט לענייני משפחה, או בבית דין דתי שם זה עלול להתפרס על פני מספר שנים.

הליך הגירושין בהסכמה הוא הליך מקוצר, עלויותיו נמוכות מאוד בהשוואה להליך המתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, גם מבחינת האגרות וגם מבחינת שכר הטרחה לעורכי הדין של שני הצדדים. 

כאשר מגיעים להסכם בהליך של גירושין בהסכמה הבטחון שהצדדים יקיימו את אשר כתבו בהסכם הוא גבוה יותר מאשר בהחלטה המתקבלת על ידי בית המשפט לענייני משפחה, הכופה בסופו של דבר את החלטתו על הצדדים. הצדדים יקיימו חלקם בהסכם שהתקבל מרצון בדיוק מהסיבה שהוא התקבל מתוך רצון והסכמה הדדית.

עורכת הדין רונית חביבי (צילום: משרד עו''ד חביבי קובץ')
עורכת הדין רונית חביבי (צילום: משרד עו''ד חביבי קובץ')

יתרון חשוב של גירושין בהסכמה - טובת הילדים
מדובר, לדעתי, ביתרון החשוב מכל בכל ההליך הזה של גירושין או היפרדות של בני זוג. גירושין בהסכמה שומרים על ילדי בני הזוג בכל הסיפור הזה של פרידה וגירושין. יש לזכור שהילדים עוברים תקופה מאוד קשה ועליהם להסתגל לכל כך הרבה דברים חדשים, לפעמים למקום מגורים חדש, בתי ספר ו/או גנים חדשים וזה דבר לא קל ופשוט בגילאים האלה, מדובר בקושי ממשי אליו עלולים להתווסף סכסוכים והתדיינויות ממושכות של ההורים וזה בהחלט לא תורם למצבם הנפשי.

יש להציב את טובת הילדים בראש ובראשונה כדי שייפגעו כמה שפחות בכל התהליך הקשה הזה ולעזור להם כמיטב יכולתכם על מנת לאפשר להם לעבור את התקופה הזו בשלום.

סיכום
דיברתי על היתרונות של הגעה להסכם גירושין מתוך הסכמה הדדית, אם נחשוב רגע על כל היתרונות שמניתי אפשר להגיע למסקנה לפיה הגעה להסכם מתוך רצון הדדי בתהליך של גירושין בהסכמה היא הדרך הטובה ביותר להתגרש או להיפרד. זה המקום לציין שלאחר הגירושין, ואפילו תוך כדי התהליך עצמו, כל צד יבנה לעצמו את התא משפחתי החדש שלו או שלה ויישא בעלויות לבד (להוציא כמובן את עניין מזונות הילדים הניתנים לשם ההשתתפות בצרכיהם של הילדים).

שכר הדירה או המשכנתה לא תתחלקנה בשניים וכך גם יתר ההוצאות החודשיות כגון חשמל, מיסי עירייה ומים, לכן מאוד חשוב שלא לבזבז כספים רבים על עורכי דין והליכים ארוכים ומיותרים ולהגיע להסכם גירושין יעיל וטוב לשני הצדדים, ובעיקר לילדים, ובתוך כך להצליח לשמור שהפגיעה בילדים תהיה המינימלית ביותר.

משרד עורכי דין חביבי-קובץ הוא משרד בוטיק שעוסק בדיני משפחה, בהליכי גישור - גירושין בהסכמה, הסכמי גירושין, הסכמי ממון, צוואות, ייפוי כוח מתמשך ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.