התפשטות נגיף הקורונה בעולם וביבשת אירופה הובילה לשורת צעדים חריפים מצד המדינות החברות באיחוד האירופי אשר ביקשו לבלום את התפשטות המגפה באמצעות סגירת שערי היבשת לזרים. לפיכך, אזרחי מדינות שנרשמה בהן התפרצות משמעותית של נגיף הקורונה עדיין אינם רשאים להיכנס בשעריהן של מדינות חברות באיחוד האירופי.

עם זאת, ברשימת המדינות שלאזרחיהן מותר להיכנס למדינות החברות באיחוד האירופי, נכללים בעלי אזרחות אירופית ממדינות שנכללות באמנת שנגן. האמנה היא למעשה הסכם שמתייחס למדיניות הגירה וביקורת גבולות מתואמת אשר עליה חתומות כל המדינות החברות באיחוד האירופי למעט אירלנד, רומניה, בולגריה וקרואטיה. בפועל, האמנה שמה קץ לביקורת הגבולות בין המדינות שחתמו עליה ועל ידי כך הביאה להרמוניזציה של מעברי הגבול החיצוניים של המדינות החתומות על האמנה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון ג'ולי דניאל, לחץ/י כאן

חסימת הכניסה לאירופה לישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופי
משמעות הדבר עבור אזרחים ישראלים שאינם מחזיקים בדרכון אירופי היא חסימת האפשרות להיכנס ליבשת אירופה עד לשינוי מדיניות האיחוד האירופי בנושא הקורונה. במצב החדש והמבלבל שנוצר, שבו לא ברור כלל מתי והאם תתאפשר כניסת ישראלים לאירופה, נראה שהפתרון היחיד הוא להוציא דרכון של מדינה אירופית שנכללת בהסכמי שנגן.

דרכון צרפתי הינו דרכון אירופאי ומחזיק בדרכון צרפתי הינו בעצם מחזיק באזרחות צרפתית, אזרחות צרפתית מאפשרת למחזיק בדרכון חופש תנועה בכל מדינות האיחוד האירופי ובמדינות אירופיות שאינן חברות באיחוד האירופי אך חתומות על אמנת שנגן כמו איסלנד, נורווגיה, שוויץ וליכטנשטיין וזאת ללא כל צורך בקבלת אישורים מהרשויות. נוסף על כך, אדם שמחזיק בדרכון צרפתי שהוא דרכון של האיחוד האירופי לכל דבר ועניין, רשאי להתגורר בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי ללא כל הגבלה.

אינספור הזדמנויות עבודה ולימודים במדינות האיחוד האירופי
יתרון נוסף וחשוב של הדרכון הצרפתי קשור להיבט התעסוקתי כאשר אזרח אירופי שמחזיק בדרכון צרפתי רשאי לעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ללא כל הגבלה. מעבר לכך, אדם שמחזיק בדרכון צרפתי יהיה זכאי להקלות בהוצאת ויזת עבודה גם למדינות אירופיות שאינן חלק מהאיחוד.

מחזיק בדרכון צרפתי נהנה בנוסף גם מהאפשרות ללמוד בכל מוסד לימודים אירופי ברחבי האיחוד בעלויות מוזלות ובתנאי קבלה עדיפים לעומת סטודנטים זרים. שאינם אירופאים, יתרה מזאת, דרכון צרפתי מאפשר למחזיק בו להגיש בקשות למלגות ייחודיות שמיועדות לאזרחי האיחוד האירופי. יתרון משמעותי נוסף טמון באפשרות של אזרח צרפת לרכוש נכס נדל"ן בכל רחבי יבשת אירופה עם מינימום הגבלות לעומת ההגבלות שמוטלות על אזרחים זרים שמעוניינים לרכוש נכס כאמור.

איך מבססים זכאות לאזרחות צרפתית?
לפי החוק הצרפתי ישנם מספר מקורות שיכולים לשמש לצורך ביסוס זכאות לאזרחות צרפתית. המקורות כוללים נישואין עם אזרח צרפתי, הורשה, התאזרחות, זכות מלידה והצהרה או זכות מכוח אמנה בין צרפת ובין מדינות אחרות. בעוד חלק מהמקורות כפופים להתיישנות, חלק מהמקורות אינם מתיישנים לעולם.

כאשר אזרח ישראלי פונה לקונסוליה הצרפתית בישראל כדי לממש זכאות לאזרחות צרפתית או לחדש את דרכונו הצרפתי הוא יתבקש להוכיח את מקור זכאותו לאזרחות, את ההורשה, כלומר את הקשר בינו ובין מקור האזרחות וכי לא חלפה תקופת ההתיישנות או לחילופין שהזכאות שלו אינה מתיישנת כלל. 

חשוב לציין כי על פי רוב, כאשר אזרח ישראלי מתייצב בקונסוליה הצרפתית ומקור זכאותו לאזרחות הוא רחוק מדי, כלומר מעל 3 דורות לאחור, או כאשר הוריו לא חידשו את רישומיהם, הקונסוליה הצרפתית נוהגת להפנות להליך חידוש אזרחות צרפתית שמתבצע מול בית משפט מנהלי. חשוב להבהיר כי מדובר בהליך מורכב וארוך שעלול להימשך עד לתקופה של ארבע שנים.

עורכת הדין ג'ולי דניאל (צילום: ערוץ i24 מהדורה בצרפתית)
עורכת הדין ג'ולי דניאל (צילום: ערוץ i24 מהדורה בצרפתית)

הליך שיפוטי לאישור אזרחות צרפתית
הליך חלופי שעשוי לאפשר את קבלת האזרחות תוך פרק זמן קצר יותר הוא הליך שיפוטי שבמסגרתו מוגשת תביעה לאישור אזרחות צרפתית לבית המשפט המחוזי בפריז, צרפת. ההליך לרוב אורך כשנה וחצי ובמהלכו מוגשת תביעה מול מדינת צרפת באמצעות עורך דינו של מבקש האזרחות. לאחר הגשת התביעה ייערך דיון בנוכחות נציג הפרקליטות ונציג המבקש.

עם תום ההליך ובמקרה שהתביעה מתקבלת, השופט יאשר את האזרחות הצרפתית של המבקש. חשוב להבהיר כי פסק דין המאשר את הזכאות לאזרחות צרפתית בבית המשפט המחוזי יהיה תקף הן כלפי המבקש והן כלפי כל העולם כך שהמבקש יוכל לקבל דרכון צרפתי וכך גם צאצאיו. לאחר שהתקבל פסק דין שמאשר את הזכאות לאזרחות הצרפתית המבקש רשאי לפנות לקונסוליה הצרפתית בישראל ולבקש דרכון צרפתי ורישום קונסולרי.

חשיבותו של ליווי משפטי מקצועי לצורך קבלת אזרחות צרפתית
קבלת ליווי משפטי מקצועי לצורך קבלת האזרחות יכולה לעשות למבקש האזרחות את כל ההבדל בין קבלת הדרכון הצרפתי המיוחל ובין אכזבה ובזבוז משאבים רבים לשווא. 

עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בהליכים הנדרשים לצורך קבלת האזרחות הצרפתית , הן בבית המשפט המחוזי בצרפת והן מול הרשויות המנהליות, יוכל לסייע למבקש באיתור המסמכים הנדרשים, בהכנת מסמכים לפי דרישותיה של הרשות המנהלית, במילוי הטפסים המתאימים ובניהול התכתבויות בשפה הצרפתית מול הגורמים הרלבנטיים, ובייצוג נכון בהליכי בבתי המשפט בצרפת בהתאם לצורך.

משרד עו"ד ונוטריון ג'ולי דניאל מתמקד אך ורק בתחום הדין האירופי, ובפרט בדין הצרפתי - אזרחות צרפתית. משרדנו מציע שירות אמין, אחראי ומקצועי בכל שלבי ההליכים לקבלת אזרחות צרפתית ובעלות הוגנת. באמצעות פניה למשרדנו תיהנו מניסיון עשיר ומשירות של עורכי דין ישראלים וצרפתים. בעלת המשרד עו"ד דניאל היא חברה בוועדת הקשר פריז-ישראל (כמייצגת את לשכת עורכי הדין של פריז) ובכך אנו מקושרים באופן הדוק עם לשכת עורכי הדין של פריז. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.