הותר לפרסום: אזרח ישראלי כבן 43 הופעל כסוכן על ידי חמאס ברצועת עזה ואסף מידע על מיקומי כיפת ברזל בתוך שטח ישראל. הסוכן שהופעל, מחמד אבו עדרה, בן לאב בדואי ואם מרצועת עזה, נשוי לאישה תושבת הרצועה, המחלק את חייו בין רחובות ורפיח תוך מעביר קבוע במעבר ארז. הוא נעצר בתחילת החודש לחקירה על ידי כוחות השב''כ והבוקר (שישי) הוגש נגדו כתב אישום על עבירות ביטחוניות חמורות.

חקירתו העלתה כי אבו עדרה גויס על ידי החמאס כבר לפני כשנה וחצי, עת שהה ברצועת עזה. בתוך כך, עמדו איתו אנשי הארגון בקשר מבצעי-חשאי, אשר כלל כאמור, איסוף מידע על מיקומי סוללות כיפת ברזל. על פי כתב האישום שהוגש, לאבו עדרה מיוחסות עבירות ביטחוניות חמורות ובהן: חברות בארגון טרור, גילוי החלטה לבגוד, מסירת ידיעה לאויב ועוד.

מחמד אבו עדרה, סוכן החמאס שנעצר על ידי שב''כ (צילום: דוברות שב''כ)
מחמד אבו עדרה, סוכן החמאס שנעצר על ידי שב''כ (צילום: דוברות שב''כ)

מחקירתו עלה כי חמאס פעלה לגיוסו תוך ניצול יכולתו לנוע בין ישראל לרצועת עזה על רקע היותו חלק מ'משפחה חצויה', מה שאפשר להם לגייסו ולקיים עמו מפגשים פרונטליים בעזה, כאשר אבו עדרה העניק להם נגישות ייחודית ואיכותית לשטחי ישראל וביצע עבורם משימות. 

חקירתו של אבו עדרה שופכת אור על שיטת והיקף פעילותה של התשתית הצבאית של חמאס. סיכול זה מצטרף לשורת סיכולים שבוצעו במהלך שנת 2020 אל מול אזרחים נוספים מ"משפחות חצויות" אשר פעלו עבור ארגון חמאס ברצועת עזה.

גורם בשב״כ מסר: ״זוהי דוגמה נוספת לניצול של חמאס את התווך של מעבר ארז לטובת פעילות בין אזורית, כחלק מפעילות שיטתית ורחבה שמונעת מול איזור יהודה ושומרון ומעידה על האסטרטגיה אותה ממשיכה הנהגת חמאס להוביל בכדי לערער את היציבות באזור - על אף ובמקביל למאמצי הסדרה שמתקיימים כל העת".