ברוב המקרים, עובדים בתחום הניקיון נחשבים לעובדים בעלי מאפיינים מוחלשים שמשתכרים שכר נמוך ומבצעים עבודה פיזית מאומצת וקשה. צו ההרחבה בענף הניקיון הרחיב את תחולת הוראות ההסכמים קיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות ובין ארגוני מעסיקים, והחיל אותן על כל חברות התחזוקה והניקיון ועל כל העובדים המועסקים על ידי חברות אלו בעבודת תחזוקה וניקיון.

צו ההרחבה חל על כל העובדים המועסקים בחברות ניקיון בישראל כמו גם על כל המעסיקים במפעלי ניקיון ותחזוקה וזאת למעט עובדים אשר תנאי עבודתם הוסדרו באמצעות הסכמים קיבוציים ייחודיים. חשוב לציין כי צו ההרחבה חל ביחס לעובדי חברות בלבד בין אם בסקטור הפרטי ובין אם בחברות ממשלתיות כך שמנקה שעובד בבית פרטי או בעסק כעצמאי לא יהיה זכאי לזכויות מכוח צו ההרחבה.

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

מהן זכויות היתר הנתונות לעובדים בענף הניקיון?
מעבר לזכויות הנתונות לכל העובדים במדינת ישראל מכוח החוק ופסיקת בתי הדין לעבודה, עובדי חברות ניקיון נהנים מזכויות שייחודיות רק להם מכוח צו ההרחבה בענף הניקיון.

כך למשל, עובדי חברות ניקיון זכאים להפרשות לקרן השתלמות בשיעור של 2.5% משכרם בתוספת השלמה של 7.5% נוספים מהמעסיק שלמעשה מפריש שלושה שקלים נוספים על כל שקל שמופרש משכר העובד. סכום זה מופרש לקרן מיוחדת שמשמשת כאפיק חיסכון פטור ממס וכללי לטווח בינוני שניתן למשיכה לכל צורך לאחר שש שנים ממועד ההפקדה הראשוני.

בנוסף לכך, על פי צו ההרחבה בענף הניקיון, עובדי חברת ניקיון זכאים להפרשת כספים לקרן הפנסיה בשיעור של 7.5% גמל ו- 8.33% לפיצויים. מן הראוי להדגיש, כי למעשה עובד ניקיון זכאי לקבל פיצויי פיטורים מלאים, גם אם בחר להתפטר מעבודתו. 

כמו כן, בתום שנתם הראשונה בעבודה, עובדי חברות ניקיון זכאים לתוספת ותק של 0.35 שקלים לכל שעת עבודה כאשר מהשנה השישית ואילך התוספת היא של 0.46 שקלים לשעת עבודה.

המעסיק מחויב לספק לעובדיו נעליים ובגדי עבודה מתאימים
בהתאם להוראות צו ההרחבה, מעסיקו של עובד הניקיון מחויב לספק לו בגדי עבודה מתאימים לסוג העבודה שאותה הוא מבצע.

עובדי ניקיון זכאים לדמי הבראה לפי התעריף המקובל במגזר הציבורי שעומד על סך של 423 שקלים ליום הבראה כאשר מספר ימי ההבראה שלהם זכאים עובדי ניקיון גבוה אף הוא מזה של יתר העובדים במשק. עובד ניקיון זכאי לרוב לחופשה שנתית ארוכה יותר מזו של עובדים אחרים במשק בעלי ותק דומה לשלו.

תוספות שכר עבור עבודות מיוחדות ועבודה במתכונת מפוצלת
עובדי ניקיון בחברה שמשתייכת לאיגוד מפעלי הניקיון והאחזקה בישראל זכאים גם לתוספת בשיעור של 20% לשכרם הרגיל עבור כל עבודת ניקיון שמבוצעת על ידם לאחר סיוד, צביעה או שיפוץ של המבנה שבו באופן רגיל מתבצעות עבודות הניקיון. יתרה מזאת, עובד ניקיון בחברה שמשתייכת לאיגוד כאמור זכאי לתוספת תשלום בשיעור של 20% משכרו על עבודתו בימי עבודה מפוצלים.

עורך הדין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו''ד אוראל הרשקוביץ)
עורך הדין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו''ד אוראל הרשקוביץ)

מקום מנוחה ראוי וסביר
עובדי ניקיון זכאים למקום מנוחה סביר וראוי שבו הם יוכלו להתרענן ולנוח במהלך ההפסקות שמגיעות להם מכוח החוק. החברה הקבלנית שמעסיקה את העובדים מחויבת לוודא כי מזמין השירות מספק לעובדי הניקיון בחצריו מקום מנוחה שעונה על התנאים כאמור.

עובד ניקיון זכאי לקבל מתנות מחברת הקבלן שמעסיקה אותו כאשר מזמין העבודה מעניק לעובדיו הישירים מתנות. יתרה מזאת, העובד זכאי לקבל מתנות נוספות ממעסיקו בסכום קבוע מראש בערב חג הפסח ובערב ראש השנה. יובהר כי מתנות אלו צריכות להינתן לעובד בכסף שיועבר כחלק משכרו החודשי.

קבלן שעובר על ההוראות שנקבעו בצו ההרחבה ומונע מעובדיו את זכויותיהם מבצע עבירה על החוק וצפוי לקנסות בסכומים משמעותיים שעשויים להגיע לעשרות אלפי שקלים. יתרה מזאת, עובדים שזכויותיהם נפגעו אף זכאים לפיצוי כספי במקרה של הגשת תביעת פיצויים נגד המעסיק בבית הדין לעבודה.

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בדיני עבודה, מייצג עובדים ומעסיקים בסכסוכי עבודה, הליכי שימוע, הרעת תנאים, אי תשלום זכויות סוציאליות, דמי טיפול ארגוני ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות עובדים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.