בני זוג נשואים שמעוניינים להתגרש יכולים לבחור האם לנהל הליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני ולחילופין להגיע בעצמם להסכמות בסיוע של עורך דין ולגבש הסכם גירושין שיובא לאישור בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לצורך קבלת תוקף של פסק דין. 

בעוד שהסדרת המחלוקות הכרוכות בהליכי הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני עשויה להמשך חודשים רבים, ולעיתים אף שנים ולרוב ניהול הליך משפטי כרוך בעלויות כספיות גבוהות, עריכת הסכם גירושין בסיוע של עורך דין אורכת זמן קצר בהרבה ועלותה פחותה לאין שיעור ביחס לניהול הליכים בערכאות שיפוטיות כאמור. 

לפניה ישירה אל עורכת דין סימיה ויצמן, לחץ/י כאן

הסדרת מכלול הסוגיות הקשורות לגירושין במסגרת הסכם גירושין
במסגרת הסכם גירושין, בני זוג שהחליטו להיפרד יכולים להסדיר את כל הסוגיות הקשורות לגירושין אשר נובעות מפירוק הנישואין, וביניהן מזונות הילדים, משמורת הילדים, חלוקת הרכוש ביניהם ונושאים נוספים לפי הצורך. מעורבות של עורך דין בהכנת הסכם הגירושין היא חשובה מאוד מכיוון שלאחר אישור ההסכם על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני הוא יקבל תוקף של פסק דין ויחייב את הצדדים לשנים רבות קדימה. על כן חשוב מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני המשפחה ובעריכת הסכמי הגירושין על מנת שינחה את הצדדים ביחס לזכויותיהם וחובותיהם מכוח הדין והפסיקה ויסייע להם לגבש את ההסדרים המשפטיים שמתאימים להם באופן מדויק.

בני זוג יכולים לעצב בעצמם את ההסדרים המשפטיים שיחייבו אותם להמשך חייהם
יתרון משמעותי נוסף של עריכת הסכם גירושין לעומת ניהול הליכים משפטיים בפני ערכאה שיפוטית כאמור, טמון בכך שהצדדים להסכם מקבלים הזדמנות לעצב בעצמם את ההסדרים המשפטיים שיחייבו אותם בהמשך חייהם וזאת במקום שופט או דיין שיכריע בעניינים האישיים, הפרטיים והרגישים ביותר בחייהם לפי הדין, הפסיקה ושיקול דעתו. חשוב להבהיר כי בעת ניהול הליך גירושים בפני ערכאה שיפוטית, בני הזוג שהחליטו להתגרש מחויבים לפעול לפי החלטות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לפיכך, במקרים רבים עלול להיווצר מצב שבו אחד מהצדדים או לעיתים שניהם חווים תסכול וחוסר אונים לנוכח החלטות שיפוטיות הנוגעות לנושאים אישיים ורגישים ביותר דוגמת משמורת ילדים, מזונות וחלוקת רכוש.

יתרה מזאת, במקרים רבים בסופו של ההליך המשפטי שהתנהל בפני ערכאה שיפוטית ניתן פסק דין ע"י השופט או הדיין לאחר תקופה ארוכה ומייגעת, שמשמעותו דומה ולעיתים זהה להצעות שהוצעו ע"י אחד מהצדדים בטרם החל ההליך המשפטי, כך שעריכת הסכם גירושין בעזרת עורך דין אשר יגבש את הסכמות הצדדים הייתה חוסכת לצדדים את עוגמת הנפש הכרוכה בניהול ההליך המשפטי וכמובן משאבים רבים.

עורכת הדין סימיה ויצמן (צילום: איתן וקסמן)
עורכת הדין סימיה ויצמן (צילום: איתן וקסמן)

ניהול משא ומתן בתיווך של עורך דין מקצועי ומנוסה בעריכת הסכמי גירושין
לצורך גיבוש הסכם גירושין שיהיה מקיף, מפורט ומקובל על שני הצדדים, חושב לפנות לעורך דין בעל ניסיון רב בעריכת הסכמי גירושין שיכווין את בני הזוג לנהל משא ומתן פתוח ומכבד בדרכם להסכמות בסוגיות הקשורות לגירושין. בהקשר זה חשוב לציין כי פנייה לעורך דין שהוסמך כמגשר עשויה לסייע לצדדים רבות במהלך גיבוש ההסכם. עורך דין שהוסמך כמגשר מחזיק באמתחתו כלים שעשויים לסייע לצדדים להגיע להסכמות ולפתרונות יצירתיים תוך ניהול שיח מכבד ביניהם.

קיימים מקרים בהם הפערים בין בני הזוג כה גדולים או מקרים בהם עצימות הסכסוך גבוהה, לעיתים בשל משקעי עבר, בגידה באחד מבני הזוג או מכל סיבה אחרת בגינה לא ניתן לגשר בין הפערים ולהגיע לכדי הסכמות, שאז לרוב אין מנוס מפנייה לערכאות משפטיות אשר יכריעו במחלוקות שבין הצדדים.

יובהר כי בחירת הצדדים לעשות מאמצים בתקווה לסיים נישואיהם באמצעות עריכת הסכם גירושין בליווי עורך דין, מבלי לנהל מאבקים משפטיים בפני ערכאות משפטיות, אינה סוגרת את דלתות בית המשפט בפני הצדדים שרשאים לעצור את הליך המשא ומתן לצורך הכנת הסכם הגירושין בכל שלב ולהגיש תביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה בהתאם לצורך.

חשוב לציין כי במקרים רבים ההליכים המשפטיים שמתנהלים בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני מסלימים ומחריפים לכדי סכסוכים קשים ומרים בין בני הזוג, אשר כמובן מנוגדים לטובת ילדיהם המשותפים של הצדדים אשר לרוב חווים קשיים רבים בשל פירוק התא המשפחתי והמתיחות שבין הוריהם. על כן, מומלץ לצדדים לבחון אפשרות להגיע להסכמות אשר בסיוע עו"ד בתחום דיני המשפחה יתגבשו לכדי הסכם גירושין, ובכך אף להועיל לילדיהם המשותפים אשר יוכלו להתרשם שקיימת חלופה להתנגחות משפטית של הוריהם בבית המשפט בדמות הליך גירושין בהסכמה המתנהל באמצעות תקשורת פתוחה ומכבדת בין הצדדים ומשכך מסייע למזער את הנזקים הנלווים לגירושין.

לאחר שגובש הסכם גירושין שבמסגרתו הוסדרו כל הסוגיות הכרוכות בפירוק הנישואין, ההסכם יוגש לאישור בפני הערכאה המוסמכת אשר תזמן את הצדדים לדיון במסגרתו יוודא השופט או הדיין שהצדדים אכן חתמו על ההסכם מרצונם החופשי וכי הם מבינים את משמעות ההסכם ותוצאותיו, ולאחר מכן יינתן להסכם הגירושין תוקף של פסק דין מחייב לכל דבר ועניין. 

עורכת דין סימיה ויצמן עוסקת בתחום דיני המשפחה, לרבות בהליכי גישור ועריכת הסכמי גירושין, חלוקת רכוש, איזון משאבים, מזונות אישה וילדים, משמורת ילדים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.