התפרצות נגיף הקורונה בישראל וההגבלות שהטילה הממשלה על הציבור ביחס להתקהלות ולפעילות מסחרית ועסקית הובילו למשבר כלכלי רחב היקף שפגע ברבים מבעלי העסקים במדינה. הירידה החדה בהיקף הפעילות המסחרית גרמה לבעלי עסקים רבים לצניחה בתזרים המזומנים של העסק, כאשר בעקבות הירידה בהכנסות, חלק מבעלי העסקים הסתבכו בחובות לספקים, בעלי נכסים ונושים אחרים שדרשו לקבל את הכספים שמגיעים להם.

ההגבלות שהטילה הממשלה על בעלי העסקים כאמור, גרמו לרבים מהם להסתבך בחובות כבדים מאחר שמחד גיסא הכנסותיהם צנחו משמעותית ואילו מאידך גיסא הוצאותיהם השוטפות עבור דמי שכירות, תשלומים לרשויות, תשלומים לספקים, החזרי הלוואות לבנקים ולגורמים נוספים המשיכו להצטבר ולתפוח.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ומגשרת בתאל מנור, לחץ/י כאן

פתיחה בהליך חדלות פירעון מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי
במציאות כזו, בעלי עסקים רבים נאלצים להתמודד עם חובות שהולכים ותופחים מיום ליום וזאת מבלי שיש להם אפשרות ממשית לפרוע אותם בעתיד הנראה לעין. על כן, ולנוכח המצב שנכפה עליהם בעת הנוכחית, רבים מבעלי העסקים שוקלים פתרונות אפשריים למצב עגום זה ומחליטים לפתוח בהליך חדלות פירעון מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש או לחילופין בוחנים אפשרות של גיבוש הסדרי חוב עם נושים מחוץ לכותלי בית המשפט.

חשוב להבהיר כי אמנם המדינה העניקה לבעלי עסקים אפשרות ליטול הלוואות בערבות המדינה, אך חשוב לזכור כי גם את ההלוואות האלו בעלי העסקים יצטרכו לפרוע בעתיד. לנוכח היקפו הרחב של המשבר מתעורר ספק ביחס ליכולתם של חלק מבעלי העסקים לעמוד בהחזרי ההלוואות שלקחו גם לאחר חזרה לשגרה וזאת מכיוון שחלקם ספגו מהלומה כה קשה שלא תאפשר להם לשוב לפעילות עסקית רגילה גם בחלוף המשבר.

במקרים רבים בעל עסק שפונה לפתוח בהליך של חדלות פירעון כבר הבין שאין לו אפשרות לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות לנושים בעתיד הקרוב. התחייבויות אלו יכולות לכלול חובות שנפתחו לגביהם הליכים בלשכת ההוצאה לפועל וחובות שעדיין לא ננקטו לגביהם הליכים משפטיים.

עורכת הדין בתאל מנור (צילום: יוסי ביטון)
עורכת הדין בתאל מנור (צילום: יוסי ביטון)

בתקופה המודרנית כל אדם עלול להיקלע למצוקה כלכלית
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נכנס לתוקף בשנת 2019 והביא לידי ביטוי שינוי ממשי בגישת המחוקק ביחס לבעלי עסקים או אנשים פרטיים שנקלעו לקשיים בתשלום חובותיהם. לפני כניסת החוק לתוקף, במקרים רבים יוחסו לפושטי רגל סטיגמות של חוסר אחריות והיעדר תום לב שגרמו להם להסתבכות כלכלית.

החוק החדש לעומת זאת, חוקק על רקע הבנה כי בתקופה המודרנית כל בעל עסק או אדם פרטי עלולים להיקלע למצוקה כספית. תוך כך הליך חדלות פירעון מכוח החוק מעניק לחייב אפשרות לפתוח בחייו פרק חדש ונקי מחובות ומאפשר לנושים לקבל את הכספים שמגיעים להם. נוסף על כך, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מעניק לחייב כלים פרקטיים שיסייעו לו להשתקם מבחינה פיננסית וזאת תוך ייעול הדיונים וקיצור תקופת התנהלות ההליכים לעומת הליך פשיטת רגל שהיה נהוג עד לכניסת החוק החדש לתוקף.

חייב שמעוניין לפתוח בהליך חדלות פירעון מחויב להגיש לבית המשפט תצהיר הסתבכות שמפרט את הגורמים שהובילו להסתבכותו הכלכלית. בית המשפט ייבחן האם לפי התצהיר שהעביר החייב ומסמכים נוספים שצירף לבקשת פתיחת ההליכים מוצדק לתת לו צו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון. אם בית המשפט החליט להעניק לחייב צו לפתיחת הליכים, ניהול העסק וחובותיו יעברו לידי נאמן שממונה על ידי בית המשפט.

ביטול הגבלות ועיקולים עם פתיחה בהליך חדלות פירעון
עם כניסת החייב להליך חדלות הפירעון יתבטלו רוב ההליכים שננקטו נגדו כולל עיקולים והגבלות. במקביל ייערך לחייב הליך של מבחן כלכלי שיתנהל לאורך תקופה של 12 חודשים. במהלך תקופה זו החייב יידרש לשלם תשלומים חודשיים לפי יכולתו הכלכלית ולדווח לבית המשפט על בסיס תקופתי בדבר הכנסותיו והוצאותיו. בשלב הבא, החייב יקבל תוכנית פירעון לתשלום חובותיו עד לשלב של קבלת ההפטר המיוחל.

עם סיום ההליך, החייב יקבל צו לשיקום כלכלי אשר לפיו ינוהלו או ימומשו הנכסים שבבעלותו כדי לפרוע את חובותיו. לאחר קבלת הצו ופירעון החובות, החייב יקבל הפטר שיאפשר לו לפתוח בחיים חדשים ונקיים מחובות.

במקרה שנקלעתם לחובות ואין באפשרותכם לפרוע אותם, פניה לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום חדלות הפירעון תוכל לסייע לכם רבות בהבנת האפשרויות שעומדות בפניכם לצורך הטיפול בחובות. עורך הדין ייבחן את הגורמים להסתבכות הכלכלית, יסביר ללקוח על אפשרויות הפעולה שעומדות בפניו ויגבש בשיתופו אסטרטגיית פעולה שתשרת בצורה מיטבית את האינטרסים שלו בדרכו לעבר עתיד נקי מחובות.

עורכת דין ומגשרת בתאל מנור עוסקת בהוצאה לפועל, הליכי חדלות פירעון, מחיקת חובות, הסרת עיקולים והגבלות בהוצאה לפועל, ניהול תיקי פשיטת רגל, איחוד תיקים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.