לידה של תינוק או תינוקת היא לרוב אירוע משפחתי משמח ומרגש, אך לעיתים לידה שהתחילה כשורה משתבשת בעקבות רשלנות של הצוות הרפואי והופכת לאירוע טראומטי שעלול להוביל לנזק בלתי הפיך לאם ו/או לילד. בפועל, רשלנות רפואית במהלך לידה מתרחשת בעת שהרופא, המיילדת או אנשי צוות רפואי אחרים, חורגים מסטנדרט של פרקטיקה רפואית מקובלת ותוך כך גורמים נזק לאם ו/או לתינוק. 

הבעיה? אתם לא תדעו שיש רשלנות רפואית! הרי הרופא יספר לכם סיפור שהוא הציל את התינוק, הוא והצוות הרפואי הם הגיבורים שנלחמו עבורכם נגד הטבע ובעזרת מונחים רפואיים מסובכים ואסמכתאות רפואיות שלא תבינו בהם דבר יחליקו את הסיפור. 

כאן נכנס לתמונה משרד עורכי דין שיודע לייצר לכם חוות דעת המגדילה את אחוזי הנכות, בעל קשרים חזקים מאד אצל מומחים בתחום חוות הדעת והפרופסורים, ומשרד עורכי דין שיודע לתרגם לכם כל אות במסמכים הרפואיים לכסף, הרבה כסף.

בחינת עברה המיילדותי והגניקולוגי של היולדת
יש לציין כי הנזק בעקבות רשלנות רפואית בלידה עלול להיגרם עוד לפני תחילת תהליך הלידה, תוך כדי הלידה עצמה או אחריה וזאת בשל פעולה רפואית שגויה של הצוות הרפואי או לחילופין היעדר פעולה כאשר היה מקום לבצעה. במסגרת חובת הזהירות המוטלת על אנשי הצוות הרפואי, הם מחויבים לתת את דעתם לנתונים הנוגעים לעברה הרפואי של היולדת כולל עברה המיילדותי והגניקולוגי ותוך כך להתייחס גם לממצאי הבדיקות הקליניות שנערכו לה לפני הלידה לצורך קביעת טכניקת לידה מתאימה.

במסגרת תביעות פיצויים שמוגשות בגין רשלנות רפואית בלידה ניתן לראות לעיתים קרובות תביעות בגין החלטה שגויה של הצוות הרפואי שבמסגרתה נקבע כי אין לבצע באם ניתוח קיסרי בעוד בפועל דווקא קיים צורך רפואי בביצוע ניתוח קיסרי עקב מצוקה עוברית או משקל גבוה של העובר. תביעות רשלנות רפואית בלידה מוגשות בין היתר גם במקרים שבהם נערך מעקב רפואי לקוי אחרי מצב העובר והיולדת לפני הלידה, עקב איחור באבחון של רעלת היריון, רשלנות בביצוע לידת מלקחיים או ואקום ועוד עשרות גורמים שונים שמהווים רשלנות רפואית שאין לכם אפילו מושג שהם קיימים. ושוב, רק משרד עורכי דין שעובד ישירות מול עשרות הרופאים והפרופסורים בתחום חוות הדעת הרפואיות ידע להביא לכם את התוצאה ולתרגם את הנזק לכסף.

לפנייה ישירה אל משרד עורכי הדין לירום סנדה ושות' מחלקת הנזיקין לחץ/י כאן

צירוף חוות דעת רפואית לצורך ביסוס התביעה והוכחתה
כדי לבסס תביעת רשלנות רפואית בלידה ולהוכיחה, הנפגע נדרש לצרף אליה חוות דעת רפואית של מומחה רפואי בתחום המיילדות. בחוות דעתו המומחה יבחן קיומה של רשלנות רפואית במתן הטיפול הרפואי, יעמוד על הנזקים שנגרמו לאם ו/או לתינוק ויתייחס לסוגיית הקשר הסיבתי שבין ההתרשלות ובין הנזק. 

חוות הדעת הרפואית היא הלב של התיק, היא הפיצוי שלכם, היא הכסף שלכם. חוות הדעת הרפואית קובעת את גובה אחוזי הנכות להם זכאי הנפגע וככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר כך הפיצוי גדול יותר. שליטה בחוות הדעת והכנה נכונה של תוכן חוות הדעת, המפורט בה וגובה אחוזי הנכות יכולים לעשות את ההבדל בין תיק של מאות אלפי שקלים פיצוי למשפחה לתיק של מיליוני שקלים פיצוי למשפחה. משרד עורכי הדין שתבחרו לייצג אתכם חייב לדעת לשלוט בחוות הדעת הרפואית.

מה קורה לאחר הגשת כתב התביעה
לאחר שהוגשה לבית המשפט תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית נגד הצוות הרפואי או בית החולים, בית המשפט יערוך בחינה שבמסגרתה ייבדק, בהתאם לראיות ולעדויות, האם התנהגות הצוות הרפואי חרגה מפרקטיקה רפואית מקובלת במהלך כל שלבי הלידה. המבחן שמשמש את בית המשפט לצורך כך הוא מבחן ה"רופא הסביר" שבמסגרתו ייבחן האם הרופא המטפל קיבל את ההחלטות שהיה מקבל רופא סביר באותן נסיבות במהלך הלידה. נוסף על כך, בית המשפט ייבחן האם נערכו ליולדת כל הבדיקות הנחוצות לפני הלידה לצורך גיבוש החלטה ביחס לטכניקת לידה מתאימה וכן האם הלידה נוהלה באופן מקצועי בהתאם לנהלים המקובלים בתחום המיילדות והגניקולוגיה.

צוות משרד עו''ד לירום סנדה (צילום: אורית חן)
צוות משרד עו''ד לירום סנדה (צילום: אורית חן)

הוכחת עוולת הרשלנות הרפואית
כדי להוכיח קיומה של רשלנות רפואית המזכה בפיצויים, הנפגע מחויב להוכיח כי באירוע הרלבנטי התקיימו יסודותיה של עוולת הרשלנות. על כן, במסגרת ההליך המשפטי ייבחנו שלושת היסודות של עוולת הרשלנות שכוללים התרשלות, נזק וקשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק.

שוב מודגש כי קיומה של רשלנות רפואית שגרמה לנזק תיבחן על ידי בית המשפט על בסיס חוות הדעת הרפואיות שהוגשו על ידי התובע ועל ידי הנתבע כמו גם על בסיס הרשומות הרפואיות הרלבנטיות וראיות נוספות. אם בחינת התנהגות הצוות הרפואי העלתה כי התקיימה חריגה מפרקטיקה רפואית מקובלת, בית המשפט ימשיך לבחון קיומו של נזק שנגרם לנפגע כמו גם קיומו של קשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק. לצורך פסיקת פיצויים לנפגע מרשלנות רפואית, בית המשפט ייבחן את הפגיעה התפקודית שנגרמה לו בעקבות ההתנהגות הרשלנית כאמור, את השפעתה על כושר ההשתכרות העתידי שלו, ותוך כך יפסוק לו גם פיצויים בגין כאב וסבל, הוצאות רפואיות ורכיבי פיצוי נוספים בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של הנפגע. בניגוד לתיקי תאונות דרכים כאן מדובר בפיצויים של מיליונים ללא הגבלה.

ייצוג משפטי איכותי יסייע לנפגעת רשלנות רפואית למצות את זכויותיה
כאשר נגרם לאם ו/או לתינוק נזק עקב רשלנות רפואית של הצוות רפואי במהלך ההיריון או בלידה, מומלץ לפנות לעורך דין מיומן ומנוסה בתחום הרשלנות הרפואית ובעל קשרים וידע בחוות דעת רפואיות. עורך הדין ייבחן את הרשומות הרפואיות שבידי הנפגעת, את נסיבות המקרה לפי גרסת הנפגעת, יפנה אותה למומחה רפואי לצורך עריכת חוות דעת מתאימה ויעניק לה ייעוץ מקצועי וליווי משפטי צמוד עד למיצוי מיטבי של זכויותיה. 

חשוב לזכור - השופט אינו רופא! יש לו ידע רפואי שמתבסס על ניהול התיקים בפן המשפטי אך מה שקובע בסופו של יום את הפיצוי הוא חוות הדעת הרפואית שעורך הדין שבחרתם בתיק יביא לכם. ככל שעורך הדין בקיא יותר בתחום עריכת חוות הדעת הרפואית, "בהינדוס" הסעיפים הרלוונטיים לנכויות השונות, בניסוח חוות הדעת מול הרופא או הפרופסור ובעריכת הדקויות, כך תקבלו גם בפן המשפטי את הפיצוי המקסימאלי.

עו"ד אורי ברם ראש מחלקת הנזיקין הארצית מפירמת עורכי הדין לירום סנדה ושות' בעל ניסיון של 18 שנים בתחום הרשלנות הרפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות ספורט, תביעות משרד הביטחון ומיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.