ברוב מקומות העבודה, השכר שנקבע בין העובד ובין המעסיק הוא שכר בברוטו וזאת ברירת המחדל, אלא אם הצדדים סיכמו אחרת. שכר ברוטו הוא השכר שממנו מנוכים ניכויי החובה - מיסים, כגון מס הכנסה וביטוח לאומי וכן ניכוי לפנסיה של חלק העובד. כמו כן, זה השכר לחישוב זכויותיו של העובד. עם זאת, בחלק ממקומות העבודה, הצדדים מסכימים על שכר שישולם לעובד בנטו. 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד רועי שפריר, לחץ/י כאן

מה הכוונה בתשלום שכר בנטו?
ברוב המקרים, כאשר מסוכם שכר בנטו, כוונת הצדדים היא לדעת כמה שכר יוצא "בסופו של יום", כלומר לאחר ניכויי החובה. סיכום כזה, מטיל את חובות הניכוי על המעסיק, שכן המעסיק צריך לגלם את השכר מסכום "נטו" לשכר ב"ברוטו" ממנו המעסיק מנכה את ניכויי החובה. השכר ברוטו הוא גם השכר שממנו מחושבות הזכויות לפנסיה, גמלאות ביטוח לאומי (אבטלה, לידה וכיו'), פיצויי פיטורים, חישוב שעות נוספות וערך יום חופשה ומחלה. 

מי נושא בנטל המס?
הטלת חובת הניכוי על המעסיק, משמעותה, בין היתר, שגם אם יחול שינוי בגובה המס שהעובד צריך לשלם, המעסיק צריך לשאת בסכום זה. כך, גם אם הייתה העלאה בחבות המס של העובד המעסיק נושא בנטל המס וכמו כן בהתאם לפסיקת בית הדין לעבודה, באם תחול הטבה במס, סכום הנטו של העובד יעלה וההטבה לא תשפיע על חובת הניכוי של המעסיק משכר הברוטו. יש לציין כי ישנה חובת הודעה לרשות המיסים על תשלום שכר בנטו תוך 30 יום מיום עריכת ההסכם בין הצדדים. 

חלוקה השכר לרכיבים שונים בתלוש השכר
בחלק מהמקרים, מעסיקים שסיכמו עם העובד על תשלום שכר בנטו, מפצלים את השכר ברוטו במסגרת תלוש השכר לרכיבים שונים, כגון "שעות נוספות גלובליות", "החזר הוצאות" וכו' כאשר סכום הנטו נותר זהה. המשמעות היא ששכר הברוטו שממנו מופרשות הפרשות פנסיוניות ומחושבות הזכויות של העובד הינו נמוך משכר הברוטו האמיתי ובכך, לעיתים, זכויותיו נפגעות. רישום מעין זה, שנעשה ללא הסכמת העובד הוא מנוגד לדין.

חשוב להדגיש, כי ניתן להסכים בין הצדדים כי במסגרת שכר הנטו שנקבע בין הצדדים, ישולמו גם דמי נסיעות ו/או דמי הבראה לדוגמא, אולם ללא הסכמה, לעיתים קרובות מדובר בפיצול פיקטיבי, שנועד להפחית את תשלומי המעסיק.

איך יודעים מה סוכם בין הצדדים? מי צריך להוכיח העסקה ב"נטו"? 
הטוען להעסקה ב"נטו" הוא לרוב העובד, שמבקש להטיל חבות על המעסיק ועל כן נטל ההוכחה, כאשר מקרים כאלה מגיעים לבית הדין לעבודה, הוא על העובד. אחת הדרכים העיקריות להוכחת סיכום של העסקה בנטו הוא לפי הרשום בהסכם העבודה בין הצדדים. 

מה קורה כאשר אין הסכם עבודה?  
במקרים רבים ניתן ללמוד מתלוש השכר עצמו את אופן סיכום השכר, למשל באמצעות גילום השכר מנטו לברוטו המופיע במסגרת התלוש,  או כאשר סכום הנטו אינו משתנה גם כאשר נטל המס משתנה לעובד.

בחלק מהמקרים, כאשר מדובר בעובדים שעתיים, ניתן לראות במסגרת תלוש השכר שהשכר סוכם בנטו כאשר חלוקה של השכר נטו למספר שעות העבודה תיתן תוצאה זהה של שכר לשעה נטו לעובד באופן קבוע. לעיתים, ניתן להסיק מכך שהרכיבים המפורטים בתלוש אינם משולמים בפועל ונועדו להוזיל למעסיק את עלויות העסקת העובד. 

חשוב להדגיש עם זאת, כי ניתן לסכם בין הצדדים כי ב"סופו של יום" יוותר בידי העובד סכום נטו מסוים על ידי חישוב פרטני לפי שעות העבודה וזכויות העובד. במקרה כזה, חלוקה של השכר במספר שעות העבודה לא תניב תוצאה קבועה והמעסיק יצטרך לעיתים להשלים לפי השכר בנטו שסוכם בין הצדדים. העסקה כזאת היא העסקה בנטו כדין שכן כל זכויות העובד משולמות.

אז למה צריך לשים לב?
עובדים המשתכרים בנטו צריכים להיות מודעים לכך שזכויותיהם צריכות להשתלם מהשכר ברוטו. במידה וההפרשה לפנסיה, או חישוב חופשה שנתית ויום מחלה מבוצעים משכר שאינו שכר הברוטו, המעסיק פועל שלא כדין. יש לשים לב גם לפיצול השכר במסגרת התלוש ל"שכר בסיס" ורכיבים נוספים שרשומים באופן פיקטיבי כדי להתחמק מתשלום הזכויות.

מעסיקים שמבקשים להעסיק עובד בנטו צריכים לבחון האם שולמו לעובד מלוא זכויותיו, האם קיים הסכם העסקה מפורט וברור ואת ההשלכות ביחס לעלויות ההעסקה באופן הזה.

עורך דין רועי שפריר עוסק בדיני עבודה, מייצג עובדים ומעסיקים בניסוח הסכמי עבודה ובמסגרת הליכים משפטיים בבתי הדין לעבודה, מעניק ליווי וייעוץ משפטי שוטף למעסיקים בתחום דיני העבודה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות עובדים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.