זוגות רבים ,אינם מסדירים לפני נישואיהם את נושא חלוקת הרכוש בפרידה, מתוך תקווה שנישואיהם יצלחו והם לא יצטרכו לנהל הליך גירושין על כל המשתמע מכך. עם זאת, הסטטיסטיקה מלמדת, כי בישראל אחד מתוך שלושה זוגות צפוי להתגרש ומספר מקרי הגירושין עולה משנה לשנה.

זוגות, שמעוניינים להסדיר את ענייני חלוקת הרכוש ביניהם במקרים של גירושין או פרידה, יכולים לערוך הסכם ממון, שעשוי לחסוך להם התדיינויות משפטיות ממושכות ומורכבות כמו גם הוצאות כספיות בלתי מבוטלות, הנלוות לניהול הליכים משפטיים. 

הסכם ממון הוא חוזה שנחתם על ידי שני בני הזוג ויכול להיערך לפני הנישואים או אחריהם, בין בני זוג נשואים, בין ידועים בציבור ובין בני זוג מאותו המין.

המטרה של הסכם כזה היא להפוך את הרצון להסדיר את הנושאים הכלכליים בין בני הזוג והיחסים האישיים בינם להזדמנות למסע אחר בין אם ליחסים הזוגיים ובין אם להורות משותפת לאחר הגירושין.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת טלי עפרון ורטהיים, לחץ/י כאן

עריכת הסכם ממון / ושותפות / והורות משותפת בין בני זוג
לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג (להלן: "החוק"), מתן תוקף מחייב להסכם ממון, שנערך לפני הנישואים, כרוך בקבלת אישור של רשם נישואין, נוטריון או בית משפט לענייני משפחה. בעוד לצורך תיקוף של הסכם ממון שנערך לאחר הנישואים בני הזוג מחויבים לקבל אישור מבית הדין הרבני או מבית המשפט לענייני משפחה. על פי רוב, הסכם ממון כולל שני חלקים. החלק הראשון מסדיר את חלוקת הרכוש שצברו בני הזוג בנפרד לפני הנישואים וכן מתייחס לחלוקת הרכוש שבני הזוג יצברו או צברו במהלך חייהם המשותפים. ואילו החלק השני – בהסכם טרום נישואין או בהסכם חיים משותפים יסדיר את יחסי השותפות כפי שבני הזוג רוצים לקיימם. ואם מדובר בהסדר פרידה/ גירושין – יסדיר את יחסי ההורות המשותפת.

בחלק הכלכלי של הסכם הממון ניתן להתייחס לכספים וחסכונות, ירושות, נכסי נדל"ן, מיטלטלין, כלי רכב, זכויות סוציאליות, זכויות פנסיה, ניירות ערך ועוד. חשוב להבהיר, כי בניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור, הסכם ממון ושותפות/ הורות משותפת אינו מיועד אך ורק לבני זוג מבוססים כלכלית המחזיקים בנכסים רבים אלא לכלל האוכלוסייה, כדי ליצור ודאות כלכלית ומשפטית. 

הסכם ממון תורם לוודאות הפיננסית של בני הזוג
מכיוון שגיל הנישואים עולה בהתמדה במהלך השנים, בני זוג רבים מתחילים את חייהם המשותפים כאשר ברשותם רכוש רב ונכסים או לחילופין חובות לגורמים שונים. עריכת הסכם ממון במקרים כאלה עשויה לתרום לוודאות של הצדדים ביחס לחלוקת הרכוש במקרה של פרידה ומאפשרת להם להתגונן מפני נישואים ממניעים פיננסיים.

הסכם ממון תקף, שאושר בהתאם לדרישות החוק, עשוי לחסוך לצדדים התדיינות משפטית יקרה וממושכת בעת הגירושין תוך קביעת הסדרים ברורים ומוסכמים ביחס לחלוקת הרכוש. זאת מאחר שבמקרים רבים במהלך הגירושין סוגיית חלוקת הרכוש מהווה מקור לחילוקי דעות וסכסוכים. לצורך עריכת הסכם ממון המותאם לצורכי הצדדים רצוי לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום הגירושין ומנוסה בעריכת הסכמי הממון כדי שיסייע לבני הזוג לערוך הסכם ממון שישקף באופן הטוב ביותר את רצונותיהם ביחס לרכושם.

הסכם שותפות תורם לגישור הפערים בתפיסות בני הזוג ובדרכים לממשן.
הסכם עם דגש על הורות משותפת רואה קדימה כיצד יממשו בני הזוג את ההורות המשותפת לאחר גירושיהם/פרידתם או בעת החלטתם על יצירת הורות משותפת במסגרת הנכונה להם.

האדם הוא תבנית נוף מולדתו, במובן של עיצוב חייו מהניסיונות השונים שצבר במהלכם. כל אחד מבני הזוג נכנס לזוגיות עם "נדוניה" של דפוסים, מנהגים, תפיסות עולם ודרכי התנהגות. לכל אלה נוספים הצרכים של כל אחד ואחת, כל אלו ישפיעו על איכות הזוגיות. בבסיס בעיות נישואים רבות מצויים צרכים מנוגדים. ניגודים אלו קיימים אצל כל אחד מבני הזוג. ללא תיאום או איזון בין הניגודים- ייווצרו קונפליקטים. כאן יש לכל אחד את ההזדמנות והזכות לראות גם את תפיסות העולם של בן זוגו לגבי נושאים, שחלקם טרם דובר בהם. יש כאן אפשרות לגשר על פערים בתפיסות ובדרכים לממש אותן. יש כאן אפשרות ליצור דיאלוג לאיזון הצרכים ולהבין שדיאלוג זה הוא המוטו של חיי הזוגיות. לדוגמה- כולנו זקוקים הן לקרבה והן לריחוק, בזמנים שונים ובמינונים שונים.

אני מאמינה בגישה הרואה חיים שלמים המתנהלים סביב הסכם זה. בעבודתי זכיתי לראות זוגות רבים שבחרו בדרך של הידברות חיובית והגעה להבנות והסכמות בנושאים הקשורים לענייני זוגיות / משפחה, ויצאו עם שותפות אמיתית ויציבה. 

אין ספק שהקונספט של העלאת נושאים שונים הקשורים לחיים משותפים, ולא רק מהפן הכלכלי, מעלה את האפשרות לדון בצרכים השונים, בתפיסות השונות, לחפש את המשותף והשונה, לחשוב ביחד על האפשרויות והפתרונות ולהגיע לזוגיות המשותפת או להורות המשותפת יותר מפוכחים ומגובשים כיצד לנהל אותה.

עורכת דין טלי ורטהיים עפרון (צילום: משרד עו''ד טלי ורטהיים עפרון)
עורכת דין טלי ורטהיים עפרון (צילום: משרד עו''ד טלי ורטהיים עפרון)

הליך גישור גירושין כחלופה לניהול הליכים משפטיים
פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני עלולה להוביל להחרפת הסכסוך ולהעמקת הפערים בין בני זוג שמבקשים להיפרד. נוסף על כך, ניהול הליך משפטי קונבנציונאלי בבית המשפט או בבית הדין הרבני לרוב מלווה בדיונים משפטיים ממושכים ובעלויות כספיות בלתי מבוטלות עבור הצדדים.

הליך גישור גירושין מהווה חלופה קצרה, זולה ואפקטיבית לניהול הליכים משפטיים בפני ערכאות מוסמכות כאמור. על ידי השתתפות בהליך גישור, בתיווכו של מגשר מקצועי וניטרלי, הצדדים יכולים לעצב בעצמם את הסכם הגירושין שילווה אותם במהלך חייהם. 

במסגרת הליך הגישור שני הצדדים רשאים להביע את רצונותיהם וצרכיהם ביחס לכל אחת מהסוגיות הקשורות בגירושין, כאשר ההליך מתבצע בדיסקרטיות ובפרטיות בהשתתפות המגשר והצדדים בלבד. יובהר כי המגשר מחויב לשמור על סודיות ביחס להליך הגישור וכל מה שנאמר במהלך פגישות הגישור חסוי ואינו יכול לשמש בהליכים משפטיים.

קיום שיח מכבד ופתוח ביחס לסוגיות הקשורות להורות משותפת לאחר הגירושין
ההליך מעניק לצדדים אפשרות לקיים ביניהם שיח מכבד ופתוח בכל הקשור לסוגיות הקשורות לגירושין דוגמת מזונות ילדים, חלוקת זמני שהות, משמורת ילדים ועוד. יש לציין כי במקרה שהליך הגישור לא צלח, ניתן להפסיקו ולהגיש תביעה בנושא הרלבנטי לערכאה המשפטית המוסמכת.

הליך גישור גירושין נפתח בפגישת היכרות שמקיימים הצדדים עם המגשר אשר צפוי לענות לשאלותיהם ולהסביר להם על מטרות ההליך ואופן התנהלותו. לאחר מכן, המגשר ינהל פגישות נפרדות עם כל אחד משני הצדדים לצורך הבנת צרכיו ומטרותיו העתידיות ביחס לגירושין. בשלב הבא המגשר יערוך פגישות משותפות עם שני הצדדים אשר במהלכן הוא יתווך ביניהם, ימקד את הדיון בסוגיות המרכזיות שעל סדר היום ואף יציע להם פתרונות יצירתיים שיענו על צורכיהם במסגרת הסכם גירושין.

השתתפות פעילה של הצדדים בגיבוש הסכם הגירושין
יתרון מרכזי של הסכם גירושין שנערך בהליך גישור טמון בכך שהצדדים הם שותפים פעילים בגיבושו ולכן במקרים רבים מרגישים מחויבים יותר לקיים את הוראותיו בהמשך. נוסף על כך, גם ילדיהם של הצדדים מקבלים מסר חינוכי, שלפיו ניתן לשתף פעולה לצורך הגעה לפתרונות מוסכמים ביחס לנושאים שנויים במחלוקת.

פניה לעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום דיני המשפחה והגירושין ,שהוסמך כמגשר, עשויה לקצר ולפשט את ההליכים המשפטיים ותוך כדי כך לחסוך לצדדים כספים רבים ועוגמת נפש אשר לעיתים נלווית להשתתפות בהליכים משפטיים. יתרה מזאת, בהליך גישור גירושין הצדדים יכולים להביע את עמדותיהם ביחס לעתידם ולעצבו בעצמם, במקום להותיר את ההחלטות בנושאים הרגישים ביותר בידיו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

עורכת דין טלי ורטהיים עפרון מוסמכת כמגשרת וכמטפלת משפחתית, מנהלת פורום זוגות חד מיניים באתר LawGuide, עוסקת בדיני משפחה, גירושין, עריכת הסכמי ממון ושיתוף, הסכמים לחיים משותפים, הסכמי הורות משותפת ובהליך גירושין בשיתוף פעולה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.