לכבוד השנה החדשה החלטתי לסמן 8 מוקשים שלא כדאי לדלג מעליהם בלי מחשבה כי אחר כך - יש להם נטייה להתפוצץ בפרצוף.

כעורך דין שמלווה סטארטאפים כבר מעל ל-10 שנים, מצאתי שטעויות רבות מתבצעות דווקא בתחילת הדרך ומכשילות סטארטאפים עם פוטנציאל עסקי מצוין. "סטארטאפ ניישן" לא סתם צמחה בישראל. אנחנו זריזים, חדורי מוטיבציה ומסוגלים לאלתר תוך כדי תנועה, אבל לפעמים גם מדלגים על שלבים שבהמשך הדרך כבר לא ניתן לתקן. 

מוקש ראשון: דחיית הסדרת הסכם בין היזמים
במרוץ הפיתוח והיצירה יש הרבה רומנטיקה. לכן לא מפתיע שיזמים רבים דוחים ככל האפשר את הדיון על נושאים פורמליים כמו הסכם ביניהם. בשלב מסוים, מתחילות מחלוקות על כמה זמן כל אחד משקיע, מה חלקו של כל אחד במיזם וכד'. לעיתים, מופיע גם מישהו שבתחילת הדרך היה מעורב בצורה כזו או אחרת וטוען לזכויות במיזם. אז, מתחילים להשקיע זמן במחלוקות במקום בפיתוח, שיווק ומכירות. 

טיפ: תחתמו על הסכם מייסדים בתחילת הדרך, כשכולם עדיין ברוח טובה. כי אם לא מצליחים להגיע להסכמות בהתחלה - מה זה אומר על ההמשך?

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין אורן-קליין, לחץ/י כאן

מוקש שני: נמנעים לקבוע מנגנוני היפרדות ופתרון סכסוכים
אם הסכם על מחויבויות שונות משבש את הרומנטיקה, אז על אחת כמה וכמה שגם האפשרות של הוצאת שותף מהמיזם או המחשבה שיהיה סכסוך שלא יהיה ניתן לגשר עליו. יזמים רבים שהתחילו בשיתוף פעולה ותיאום מלא, מצאו עצמם בסכסוכים ומחלוקות שהביאו לכישלון של המיזם. 

טיפ: קבעו כבר בתחילת הדרך מנגנוני היפרדות למקרי קיצון, כגון: רכישה חוזרת של מניות והתמחרות. דאגו שההסכם ביניכם יכלול סעיף גישור ובוררות כדי שיהיה אפשר לפתור סכסוך בזמן קצר ככל האפשר.

מוקש שלישי: מתעלמים מהסכמים מול מעסיקים קודמים
זכור לי רגע בו לקראת חתימה על עסקת אקזיט גדולה, הגיע מעסיק לשעבר של אחד היזמים וטען כי כל הקניין הרוחני שייך לו. תארו לכם את הסיטואציה. אומנם דיני העבודה בישראל אינם מאפשרים כל הגבלה, אך בהחלט לא יאפשרו לעובד לשעבר לפגוע במעסיקו, לגזול קניין רוחני או להפר חובות נאמנות. 

טיפ: קראו בעיון את הסכמי ההעסקה שלכם ושל עובדיכם, וכן את התקשי"ר ותקנוני קניין רוחני של עובדי מדינה ומוסדות שונים.

מוקש רביעי: לא בודקים או לא מגנים בזמן על קניין רוחני 
נתקלתי בלא מעט אנשים שכבר התחילו למכור את המוצר שלהם באינטרנט, ואז גילו שהם מפרים סימני מסחר, זכויות יוצרים ואולי גם פטנטים או שמישהו שסיפק למיזם שירותים טען שיש לו חלק בקניין הרוחני. אז נכון, רישום של פטנטים, סימני מסחר וכד' הם לא בהכרח הדבר הראשון שצריך לעשות, אבל חייבים להיות מודעים אליו.

טיפ: תחתימו את כל מי שמעורב בפיתוח על הסכם שמבהיר שכל הקניין הרוחני שייך לכם. בצעו חיפוש ראשוני של סימני מסחר ופטנטים במנועי חיפוש כגון Google Patents ובאתר של WIPO.

מוקש חמישי: חושפים המצאות ומידע רגיש ללא הסכם סודיות
גילוי של מידע רגיש שעשוי להוות בסיס לפטנט, ללא הסכם שמבהיר שהגילוי הוא תחת סודיות - יכול להביא בעתיד לדחיית בקשת פטנט. מעבר לכך, אתם רוצים לוודא שאנשים שמקבלים מכם מידע סודי יבינו שהוא ניתן תחת סודיות ותחת הציפייה שלא יעשו בו שימוש ויגלו אותו לאחרים. 

טיפ: תחתימו על התחייבות לסודיות ומומלץ כזו שעבר עליה עורך דין. 

מוקש שישי: הגנה על פרטיות
אחד הנושאים החמים בעולם בשנים האחרונות הוא שמירה על פרטיות ומידע פרטי של אנשים. החל משנת 2018 נכנסו לתוקף חוקים שונים בעולם (וכמובן גם בישראל) המחמירים את חובת שמירת הפרטיות. ישנם סטארטאפים שאגירת מידע ועיבודו הם חלק משמעותי מהערך שלהם. איסוף ועיבוד מידע שלא כדין עלול לפגום בנכס משמעותי של הסטארטאפ, מעבר כמובן לחשיפה לקנסות משמעותיים. 

טיפ: קראו את המדריכים החינמיים באתר הרשות לחדשנות בנוגע לחובות לפי החוק. נסחו מדיניות פרטיות ברורה ושקופה במקרה של תוכנות, אתרים ואפליקציות. 

עורך הדין יואב קליין (צילום: אופיר הראל)
עורך הדין יואב קליין (צילום: אופיר הראל)

מוקש שביעי: יזמים מדללים מדי את עצמם
יזמים רבים מדללים את עצמם באמצעות הקצאת מניות ואופציות לעובדים, יועצים, משקיעים שמזרימים סכומים לא משמעותיים, מבלי להבין את ההשלכות המשמעותיות שיהיו לכך בהמשך. צריך לעשות שימוש מושכל וזהיר בחלוקת מניות ואופציות, כי כאשר מגיעים משקיעים משמעותיים יותר, פתאום יזמים יכולים לאבד שליטה ומהר.

טיפ: העדיפו הענקת אופציות עם הבשלה התלויה בהצלחה או המשך מתן שירותים לחברה לאורך זמן. כך, אם התחזיות לא יתממשו - לא כל האופציות יבשילו והדילול יהיה מתון.

מוקש שמיני: לא מקבלים ייעוץ מקצועי
גם היזמים המוכשרים והמנוסים מתייעצים, כל הזמן. יש הרבה מאוד היבטים שצריך לשלוט בהם, לנהל אותם ולתעדף. לצערי, יזמים רבים מתרכזים במה שהם מכירים ונמנעים מלקבל ייעוץ ומידע לגבי עניינים שהם פחות מכירים. כך למשל מבחינת סוגיות משפטיות שונות, רגולציה, מיסוי, טכנולוגיה ועוד ועוד. 

טיפ: מצאו לכם מנטורים שיעזרו לכם בהכוונה. קבלו ייעוץ מקצועי מרואה חשבון, עורך דין ויועץ עסקי. קבלו ייעוץ עסקי מסובסד במעו"ף או גורמים אחרים. 

עורך דין יואב קליין הוא מנהל פורום סטארטאפ באתר LawGuide ומייעץ בנושאי יזמות והיי-טק, הסכמים עסקיים, דיני חברות וקניין רוחני. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחברות סטארטאפ LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.