ציפוי של שיניים על מנת להשיג חיוך יפה יותר הופך לפופולארי יותר ויותר ומרפאות שיניים רבות מפרסמות את עצמן כ"מתמחות" בתחום זה. אלא שלטיפול יש חסרונות וסיכונים רבים ולא תמיד אלה מפורטים בפני המטופל.
 
הטיפול מפתה מאוד בהיותו זמין ומהיר ומתאים אף למי שחפץ ב"שדרוג" לקראת אירוע מתוכנן, אך במציאות רבים מתחרטים על ביצוע הטיפול.

 יש לך שאלה בנושא? היכנס עכשיו לפורום רשלנות רפואית שיניים

סוגי ציפויים
הציפוי בהיותו מודבק על הצד החיצוני של השן, יכול לעצב מחדש את צורתה, להבהיר את צבעה ואף לסגור או לצמצם מרווחים בינה ובין שן סמוכה.
 
השיטה הוותיקה והאיכותית יותר היא שימוש בציפוי דק מאוד מחרסינה הקרוי "למינייט".
 
שיטה נוספת היא ציפוי שעשוי חומר מרוכב הקרוי "קומפוזיט" שמשמש גם למילוי סתימות בצבע השן.

החסרונות של ציפויי השיניים 
כל שיטות הציפוי מחייבות השחזה ("שיוף") של השיניים, וצריבת השן באמצעות חומצה, על מנת ליצור את התשתית והמקום להדבקת הציפוי. מדובר בפגיעה בלתי הפיכה בשכבות השן, באופן שהמטופל יזדקק להחלפת הציפויים (אשר אורך חייהם 5-10 שנים) במשך כל ימי חייו.

הפעולה גם עלולה לגרום להופעת רגישות לחום וקור בשן, אשר במידה ואינה חולפת עשויה להצריך ביצוע טיפול שורש אשר בעקבותיו השן תזדקק בדרך כלל לכתר מלא ולהחלפתו כל 10 שנים, פעולה אשר אף תקצר את חיי השן.

מאחר והציפוי אינו חובק את השן מכל צדדיה אחיזתו נסמכת בעיקר על חוזק ההדבקה. בפועל רבים המקרים שבהם הציפוי נושר ממקומו ונדרשות הדבקות חוזרות ואף ביצוע חוזר של הציפוי, השחזות נוספות של השן ועוד. יודגש לעניין זה כי טכניקת ההדבקה של הציפוי רגישה מאוד לטעויות ונדרשת הקפדה מלאה מצד הרופא על שלבי הכנת השן וההדבקה. 

חלופות שמרניות לטיפולי ציפוי שיניים
זאת ועוד- למרבית הבעיות האסתטיות אשר הביאו את המטופל למרפאה יש פתרונות אחרים, שמרניים יותר, הכרוכים בפגיעה פחותה בשיניים. כך למשל, השיטה המועדפת לפתרון צפיפות או מרווחים בין השיניים היא יישור שיניים, שיטה המותירה את השיניים שלמות ואינה מצריכה השחזה. בניגוד לדעה המקובלת בציבור, הטיפול אפשרי בכל גיל. 

הבהרת צבען של שיניים ניתן לבצע גם באמצעות ג'ל המיושם בביתו של המטופל או במרפאה, וגם שיטה זו אינה כרוכה בהשחזת השיניים. 

מרפאות השיניים העוסקות בתחום לא תמיד מספקות את מלוא ההסברים שכן רבים היו מוותרים על הטיפול באם היו מקבלים הסבר מלא. יש להדגיש כי על רופא השיניים חלה חובה לתת את מלוא ההסברים בנוגע לחסרונות, סיכונים והטיפולים החלופיים הקיימים. 

במקרים רבים מטופלים אף נתקלים בהטעיות ובמידע שגוי כגון אמירות כי הציפוי "הופך חלק מהשן" או כי "הציפוי מחזק את השן".

במקרה ולא ניתנו ההסברים הדרושים לפני ביצוע הטיפול, הסכמתו של המטופל לביצוע הציפויים אינה תקפה והטיפול בוצע למעשה ללא הסכמה אמיתית.

אי מתן הסבר על חסרונות הציפוי בחומר מרוכב ("קומפוזיט", "קריסטל" ועוד)
חומר מרוכב הינו תערובת של חומר סינטטי אקרילי וחומר מינראלי. המרכיב האקרילי של החומר גורם לחסרונות כגון עמידות פחותה ובמיוחד רגישות לשינויי צבע וקליטת פיגמנטים מצבעי מאכל, עישון, קפה וכו'.

היתרון הגדול של החומר הינו מחירו, והעובדה כי ניתן לצפות את השיניים ללא מעורבות של מעבדה ובזמן קצר ביותר.

הפער בין מחירו של ציפוי לשן בודדת העומד על אלפי שקלים ובין מחיר החומר צופן רווח גדול בזמן קצר עבור הרופא. השימוש בשיטה מפתה גם עבור חלק מהמטופלים, אשר אין ידם משגת לממן ציפויי חרסינה.

לצערנו אנו נתקלים במקרים רבים שבהם השיטה מוצעת מבלי לתת הסבר לגבי חסרונות החומר בו נעשה שימוש, שינויי הצבע המהירים הצפויים וכיוצ"ב. לעיתים מרפאות מכנות את החומר בשמות מטעים כגון "קריסטל" ו"קומפומר" אשר יוצרים רושם של עמידות וחוזק שהמרחק בינו ובין המציאות הוא רב מאוד.

המומחיות הנדרשת מהרופא לצורך ביצוע הטיפול
טיפול לציפויי שיניים דורש מיומנות טכנית גבוהה, ניסיון וידע מעמיק של רופא השיניים, והוא רגיש מאוד לטעויות ולחוסר דיוק.

הציפוי עצמו דק ביותר, שביר, ודרושה התאמה מדויקת בין הציפוי לשן כדי שלא ייווצרו חללים אשר יקטינו את עמידותו. השחזה שגויה של השן, נטילת מידות לא מדויקות ועבודה לא מדויקת מצד מעבדת השיניים עלולים לגרום לסדקים בציפוי ולחוסר התאמתו לשן, תוך הופעת רגישות ופגיעה בשן עצמה.

במקרים רבים מבוצעת השחזת יתר של השן, תוך פגיעה בעצב השן מה שעלול לגרום לרגישות וכאבים ולהצריך ביצוע טיפול שורש בשן.

הרופא מחויב להסביר למטופל את חסרונות הטיפול וחלופותיו
מאחר שמדובר בטיפול אסתטי שאינו הכרחי, ואשר אין לו התוויה רפואית, חלה כאמור על הרופא חובה מוגברת להסביר ולפרט בפני המטופל את חסרונותיו של הטיפול ואת חלופותיו.

נייר עמדה של האיגוד הבריטי לרפואת שיניים (BDA) אשר סקר את הספרות הרפואית והמחקרים הנוגעים לציפויי שיניים, מצא כי אין די מחקרים אמינים אשר יבססו את עמידותם של הציפויים לאורך זמן.

על כן הבטחות כי הציפויים יחזיקו יותר מ-10 שנים הן חסרות בסיס, ולמעשה רבים המקרים שבהם הציפויים מחזיקים מעמד זמן קצר בהרבה.

המלצתנו למי ששוקל את הטיפול לפנות אך ורק למומחה לשיקום הפה העוסק בתחום, ולעמוד על מתן מלוא ההסברים, לרבות על החלופות הקיימות לטיפול. 

למידע נוסף בנושא טיפולי ציפוי שיניים לחץ/י כאן

ד"ר אלון קורן מידן הינו רופא שיניים ועורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ומנהל את פורום רשלנות רפואית שיניים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית שיניים LawGuide.

עו''ד ד''ר אלון קורן-מידן (צילום: חגית כהן מידן)
עו''ד ד''ר אלון קורן-מידן (צילום: חגית כהן מידן)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.