לעסק משפחתי או שותפות משפחתית יש מאפיינים ייחודיים שמבדילים אותו מעסקים אחרים שבהם השותפים אינם קשורים זה לזה בקשר משפחתי. בשותפות משפחתית קיימים יחסי אמון וקרבה מיוחדים הנובעים מהקשר המשפחתי בין השותפים בעסק. 

הפעלת שותפות עסקית משפחתית לרוב מסתמכת על יחסי אמון אלו שמעניקים אפשרות להשקיע את משאבי המשפחה בעסק שמשמש כמקור הכנסה עבור בני המשפחה.

מאפיינים של שותפות עסקית משפחתית
אחד המאפיינים העיקריים בעסק משפחתי הוא קיומן של ציפיות גבוהות לשיתוף פעולה מצד כל המעורבים בהפעלת השותפות. בעסקים מסוג זה סכסוכים ומחלוקות מקצועיות עלולים לפגוע גם בקשרים הבין אישיים ברמה המשפחתית.

בשותפות עסקית משפחתית לעיתים אין הסדרה משפטית של היחסים העסקיים באופן ברור ומפורש בשל יחסי האמון בין הצדדים. בעסקים כאלה קיימת ציפייה של הצדדים כי יחסי האמון המשפחתיים יחולו גם במישור העסקי, ולכן ניתן יהיה להסתמך עליהם גם בעת הופעת חילוקי דעות בעסק כדי לפתור את המחלוקות.

יש לציין כי לעיתים סכסוך משפחתי בא לידי ביטוי בשותפות העסקית ולהיפך, כך שסכסוך עסקי יכול להשפיע על היחסים שבין בני המשפחה במישור היחסים האישיים. סכסוך עסקי בשותפות משפחתית יכול להשפיע על מרקם היחסים המשפחתיים ולגרום לקרע ממשי בין בני המשפחה שחורג מגבולות הפעילות העסקית.

סכסוכים מסוג זה לרוב מערבים גם מטענים רגשיים משפחתיים שאינם קשורים באופן ישיר לפעילות העסקית אשר בכוחם להעצים את הסכסוך ולהקשות על הגעה לפתרון במישור העסקי.

לפניה ישירה אל עורך הדין גיא הרשקוביץ לחץ/י כאן

הסכם שכולל הגדרת תפקידים וסמכויות ושיקוף של ההשקעות הכספיות יכול למנוע סכסוכים
לצדדים לשותפות עסקית משפחתית מומלץ להגדיר באופן ברור את חלוקת הסמכויות בשותפות ולקבוע מי מוסמך לקבל החלטות ולהכריע במחלוקות עסקיות. עמימות בהגדרת התפקידים של השותפים עלולה לגרום לחיכוכים ולסכסוכים שיקשו על ניהולו השוטף של העסק ובמקרים מסוימים אף ישתקו את פעילותו.

כמו כן, קיימת חשיבות גדולה לשקף את ההשקעות הכספיות בשותפות העסקית. לעיתים השקעות אלו נרשמות כהלוואת בעלים ולרישום זה יש השלכות בזכות השותף לקבל את הלוואת הבעלים בחזרה עוד לפני חלוקת רווחים בין השותפים.

עריכת הסכם שותפים תוך הפרדה בין היחסים המשפחתיים לבין הגדרות התפקידים בעסק יכולה לסייע רבות בפתרון סכסוכים ובשמירה על מרקם היחסים המשפחתי.

מנגנוני היפרדות בין השותפים
לצדדים לשותפות העסקית מומלץ להסכים מהם מנגנוני ההיפרדות האפשריים במקרה וחו"ח יקלעו למחלוקות. למשל, קיימת אפשרות להסכים כי שותף אחד יוכל לרכוש את חלקו של השותף האחר במסגרת הליך BMBY BUY ME BUY YOU)) ו/או אפשרות לחייב שותף אחד למכור את חלקו לשותף האחר עוד לפני שהוא מוכר את חלקו לשותף חדש.

עורך הדין גיא הרשקוביץ. צילום: גיא קרן.
עורך הדין גיא הרשקוביץ. צילום: גיא קרן.

הליך גישור או בוררות כחלופה אמיתית להליך המשפטי הקונבנציונאלי
חשוב לציין כי פניה לבית המשפט בסוגיות הקשורות לסכסוכים במסגרת עסק משפחתי יכולה לגרום להחמרה של חילוקי הדעות ולהביא לתוצאה הפוכה מהמבוקש. על כן, כדי לצמצם את היקף הסכסוך מומלץ לבני המשפחה השותפים בעסק לפנות להליך יישוב סכסוכים חלופי. הליך גישור או בוררות יכול לשרת את מטרותיהם של השותפים באופן יעיל תוך צמצום החסרונות הכרוכים בהתדיינות משפטית בין כותלי בית המשפט.

בהליך גישור המגשר יכול לסייע לצדדים לנהל דו שיח באמצעות שיתוף פעולה בניגוד לשיטת המשפט הנהוגה בישראל המבוססת על תפיסה של יריבות. באמצעות פניה להליך גישור הצדדים יוכלו לתת ביטוי לכל האינטרסים שלהם ולנסות להגיע לפתרון שיהיה מוסכם ומקובל על הצדדים.

להליך גישור יש מגוון יתרונות ביחס להליך המשפטי הסטנדרטי בהתמודדות עם סכסוך משפחתי עסקי. בהליך הגישור השותפים שולטים בתכנון ועיצוב ההסדרים שאליהם יגיעו בניגוד להליך משפטי סטנדרטי שבו בית המשפט כופה על הצדדים את הכרעותיו. 

בהליך בוררות, מאפשרים לבורר עליו הסכימו השותפים במסגרת הסכם השותפות, להכריע ביעילות ובמהירות במחלוקת בין הצדדים ובכך למעשה, לאפשר את המשך פעילותו של העסק.

הליך גישור מתאים למסגרת של יחסים מתמשכים בין בני משפחה
הגישור מעניק לצדדים אפשרות לשתף פעולה תוך צמצום המחלוקות ביניהם ומאפשר להם לנהל דו שיח פתוח למרות הקושי הכרוך בכך במהלך הסכסוך. 

הליך גישור מתאים יותר מהליך משפטי למסגרת של יחסים נמשכים שבהם היחסים ממשיכים גם לאחר קבלת הכרעה בסכסוך, ולכן הוא רלבנטי מאוד עבור סכסוכים עסקיים משפחתיים. כמו כן, גישור לרוב כרוך בעלות נמוכה משמעותית ביחס לעלות הניהול של הליך משפטי בפני בית המשפט.

עורך הדין גיא הרשקוביץ מייסד ובעלים של hershkovich law firm, מוסמך כמגשר ובורר ומתמחה ועוסק בסכסוכים עסקיים ומסחריים במשך כ-16 שנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט מסחרי ועסקים LawGuide.