"אני לא זוכר שאי פעם הצלחתי לשכנע את התביעה ללכת על סעיף כזה", אומר היום (ראשון) עורך הדין איל רוזובסקי, פרקליט בכיר, לנוכח ההרשעה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, בהסדר טיעון, בעבירה של ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה.

"כשמעמידים לדין בגין עבירה של מרמה, פעמים רבות הסנגורים מנסים לשכנע את הפרקליטות ללכת על הסעיף הזה, כי מדובר בסעיף מקל, שמאופיין על ידי מה שאין בו - מרמה. אבל זה מקרה נדיר. הפרקליטות לא נוהגת להעמיד לדין בגינו או לחתום עליו בהסדר טיעון", אמר רוזובסקי.
 
"המקבל דבר בתחבולה או בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בהם מרמה, דינו - מאסר שנתיים", לשון חוק העונשין. מדובר בסעיף 416 לחוק, בתחום עבירות מרמה, סחיטה ועושק. זהו סעיף מרוכך לקבלת דבר במרמה, שהעונש בגינו שלוש שנות מאסר ולקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שמי שיורשע בו צפוי לעד חמש שנות מאסר. 
 
"הסעיף דומה מאד לקבלת דבר במרמה, במובן של ניצול מכוון של טעות הזולת. המעבר מזה למרמה הוא לא מעבר גדול", מסביר עו"ד רוזובסקי. "מרמה היא כאשר אתה גורם לצד השני לטעות ולאחר מכן מנצל את טעותו, בעוד שהסעיף המדובר הוא כזה שבו אתה מנצל ביודעין את הטעות של הזולת, אך לא בהכרח אתה הוא זה שגרם לטעות. יש בו אלמנט של חוסר ידע של הצד השני, שאותו אתה מנצל".

עו"ד רוזובסקי. צילום: פרטי


"פער עצום" 

רוזובסקי, מבכירי הליטיגטורים בארץ, שייצג, בין היתר, את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי, וניהל את המשא ומתן עם הפרקליטות להסדר הטיעון שנחתם עמו בגין שיבוש הליכי משפט, מופתע מאד מההסדר שאליו הגיעה הפרקליטות עם נתניהו על ההחזר הכספי. כידוע, על נתניהו הוטל להשיב למדינה סכום של 55 אלף שקל, תחת הסכום המקורי שהוזכר בכתב האישום - 350 אלף שקל.  
 
"שערורייה", מכנה זאת רוזובסקי. "תנאי להסדר היה חייב להיות שכל הכסף יוחזר. 'קודם כל תחזירי את הכסף ואחר כך נדבר'. העובדה שהיא קיבלה כסף שהיא לא זכאית לו זה לא אישיו שצריך להיות נתון למשא ומתן. אני לא יודע למה בפרקליטות התפשרו על כך". לדבריו, "בסופו של יום יש פער עצום בין העבירות שבגינן היא נחקרה, דרך המלצות המשטרה, כתב האישום ועד לסיומה היום, בקול ענות חלושה".  

 


כזכור, אחרי שרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו חתמה יחד עם פרקליטה עו"ד יוסי כהן על הסדר טיעון בפרשת המעונות, הגישה נגדה ביום רביעי האחרון פרקליטות מחוז ירושלים אתמול כתב אישום מחודש בגין עבירה של ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בה מרמה. הבוקר רעיית ראש הממשלה הגיעה לבית השלום בבירה, הודתה במהלך הדיון כי ביצעה עבירה פלילית והורשעה בביצועה על ידי בית המשפט. על פי הסדר הטיעון עליו חתמה, היא תפצה את המדינה בסכום של 55 אלף שקל.