בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום את יזם ונוכל הנדל"ן גיא מונסונגו, במסגרת הסדר טיעון, בשורת מעשי מרמה ועוקץ של עסקאות נדל"ן של חברות נדל"ן שהקים. על פי כתב האישום המתוקן בו מונסונגו הודה, הוא פעל למכור פרויקטים בנדל"ן ביודעו כי לא יצאו לפועל, בין אם בשל כך שאין לו זכות חוזית בפרויקטים, ובין אם בשל כך שמעולם לא הגיש בקשות להיתרי בנייה לעיריות.



מטרתו הייתה לקבל לידיו במרמה כמה שיותר "דמי רצינות", דהיינו כספים המקדימים ביצוע עסקה, שאותם גבה, במרמה, מלקוחות הרכישה. דמי הרצינות נעו בסכומים של עשרות אלפי ש"ח מכל לקוח והגיעו אף ל-200 אלף ש"ח מכל לקוח. הנאשם השתמש בכסף שהתקבל שלא כדין ובמרמה, לשימושיו האישיים הרבים והשונים, ולשם המשך ביצוע העבירות, אך לא למטרות שלשמן התקבל.


מונסוניגו פעל להגדיל את סכומי המרמה ככל שניתן, בכך שפעל בתחכום ושיווק פרויקטים בנדל"ן, באופן אגרסיבי, באמצעות פרסומים באינטרנט, במודעות בעיתונים ובמסרונים. בנוסף, במסגרת תכנית המרמה ולשם מימושה, הקים מערך של סוכני מכירות, טלפנים, נהגים ועובדים, שכל תכליתם לשווק את תכנית המרמה, לקבל לידיהם את דמי הרצינות האמורים, ולהעבירם אליו על מנת שיוכל להשתמש בכסף לצרכיו. כמו כן, שכר משרדי פאר במקומות מרכזיים, כדי להציג מצג שווא של מערך שיווק הנחזה להיראות אמין ורציני.


אולם מונסונגו לא עצר בכך, ובערמומיותו הוא הכין מצגות והדמיות, שלא מבוססות על תכנון אמיתי של הפרויקטים, לשם כך השתמש בהדמיות מהאינטרנט או בתכנון דירות שבוצע על ידי מעצבים שאותם הציג כאדריכלים, הגם שידע כי אין זה כך. הנאשם הציג את המצגות וההדמיות בפני לקוחות הרכישה, ויצר מצג כוזב של תכנון בשלב מתקדם של הפרויקטים השונים, לשם הגדלת סך הכספים שקיבל במרמה. עוד נקבע כי מונסונגו  מכר זכויות בפרויקטים ברצף זה אחר זה, או במקביל, על מנת לגבות "דמי רצינות" בהיקף נרחב בזמן קצר, ולהגדיל את קופת המרמה ככל שניתן, וזאת מבלי שעשה ולו מהלך אחד לשם הוצאת הפרויקטים מהכוח אל הפועל. כאשר ביקשו חלק מהלקוחות לבטל את עסקת הקנייה, הוא הפעיל לחץ על הלקוחות שלא לבטל ובחלק מן המקרים אף איים בפתיחת הליכים משפטיים נגד הלקוחות.

בעקבות מעשיו החמורים והשיטתיים, הרשיעו היום השופט בני שגיא בריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, הלבנת הון ועבירות נוספות.

היקף השחיתות נאמד על ידי הפרקליטות ב-10 מיליון ש"ח. במסגרת הסדר הטיעון, הסכימו הצדדים כי 2 מיליון ש"ח שנתפסו במהלך החקירה יחולטו לטובת המדינה עד שיוחלט אופן חלוקת הכספים לנפגעי מעשי העוקץ. גזר הדין צפוי להינתן בעוד 4 חודשים, ובזמן שנותר סוכם כי מונסונגו יעשה מאמץ לגייס כספים לטובת החזר לנפגעי העבירה. הפרקליטות הגיעה עמו אף להסדר בעניין העונש, לפיו קיימות 2 חלופות לעונשו. לפי החלופה הראשונה, הצדדים יעתרו ל- 77 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פיצוי המתלוננים בסך כ- 8 מיליון ש"ח וקנס. ולפי החלופה השנייה, יהיו רשאים שני הצדדים לטעון לעונש הראוי בעיניהם שייקבע על ידי בית המשפט.